Redakcyjne podsumowanie sezonu 2021

Autor: |Data publikacji:

Rok 2021 za nami. Jaki był dla branży stolarki? Chyba możemy napisać, że stał on pod znakiem stwierdzenia „mimo wszystko”. Ponieważ pomimo ogromnych problemów z pozyskiwaniem surowców do produkcji stolarki oraz ich cenami, świat nie przestał kupować polskich okien, a firmy z branży odnotowywały bardzo solidne wzrosty. Oto redakcyjne zestawienie najważniejszych branżowych wydarzeń, zmian personalnych i imprez.


Robert Klos, wydawca

NEWS ROKU

Wydarzeniem roku 2022 był bez wątpienia rekordowy wzrost cen surowców i komponentów do produkcji stolarki. Sytuacja taka miała miejsce w najnowszej historii przemysłu stolarki budowlanej po raz pierwszy, a dla wielu firm i ich menedżerów była to prawdziwa szkoła życia. Na pierwszym miejscu w przedsiębiorstwach znalazły się działy zaopatrzenia, które stawały na głowie, by zapewnić dostawy dla produkcji. I to zarówno wśród firm-dostawców komponentów, jak i wśród producentów wyrobów gotowych. O rozwoju sytuacji w tym obszarze pisaliśmy niemal w każdym tygodniu informując o aktualnym poziomie cen oraz o dostępności materiałów. To był temat nr 1 mijającego roku (pisaliśmy o tym m.in. TUTAJ).

Pochodną sytuacji na rynku surowców był wzrost cen produktów końcowych: okien, drzwi, fasad czy bram (pisaliśmy o tym m.in. TUTAJ). Wbrew obawom niektórych działaczy branżowych rynek ze zrozumieniem przyjął podwyżki, akceptując zarówno wyższe ceny, jak i wydłużające się terminy realizacji zamówień. Jesienią dynamika wzrostu cen wyraźnie osłabła, ale wciąż wysoki poziom cen może stać się, co podkreśla wielu menedżerów, barierą dla popytu w kolejnym sezonie. Spodziewam się, że w roku 2022 będziemy świadkami korekty cenowej, pomimo rosnących kosztów płacy i nośników energii.

IMPREZA ROKU

Wobec odwołania wielu imprez targowych i spotkań na żywo, większość przedsiębiorstw bardziej intensywnie zaczęła wykorzystywać łącza internetowe. Na miano najważniejszej imprezy branżowej w Polsce w roku 2022 zasłużyło w tym roku Ogólnopolskie Forum Stolarki, realizowane również w formule online. Spotkanie wiosenne, poświęcone nowym formom dystrybucji i szansom na zwiększoną sprzedaż stolarki, uzupełnione zostało edycją jesienną, która ukazała przyczyny kłopotów na rynku surowcowym oraz omówiła programy remontowe na najważniejszych europejskich rynkach. Tematyka tegorocznych Ogólnopolskich Forów trafiła dokładnie w sam środek zainteresowań menedżerów i właścicieli firm. Ogromnie się cieszę, że OFS współorganizowany przez nasze wydawnictwo, ugruntował swoją pozycję najważniejszego w naszym kraju forum wymiany myśli i opinii menedżerów branży stolarki.

ZMIANA PERSONALNA ROKU

Na to miano zasługuje, moim zdaniem, powrót Michała Maciejewskiego do współpracy z Mateuszem Kłoskiem w Eko-Oknach. Tych dwóch menedżerów pokazało już w przeszłości, że razem potrafią dokonywać wielkich rzeczy. Wobec niezwykle ambitnych planów inwestycyjnych Eko-Okien z ogromnym zainteresowaniem obserwować będę efekty ich obecnej współpracy.
Warto zwrócić uwagę na inne, nie mniejsze inwestycje w polskich przedsiębiorstwach. Widać po nich, że jest kapitał i wiara w rozwój rynku. Barierą przed jaką staną producenci w sezonie 2022 to kłopoty z pozyskaniem kadry i rosnąca presja wynagrodzeń. W kolejnym sezonie spodziewam się wielu transferów personalnych, a te najbardziej spektakularne odbywać się będą na fotelach osób zarządzających. Myślę, że w następnym roku Forum Branżowe naprawdę będzie miało o kim pisać.


Paweł Gregorczyk, redaktor prowadzący

NEWS ROKU

Od kilku lat w branży stolarki głośno mówi się o jej następującej konsolidacji, a rok 2021 tego doskonałym potwierdzeniem. W ubiegłym sezonie zakończył się proces przejęcia przez Dovistę sześciu producentów okien. Mowa tu o markach należących wcześniej do okiennej dywizji Arbonii (Dobroplast, EgoKiefer, Slovaktual i  Wertbau) oraz do Weru Group (Weru, Unilux). Duńczycy tym ruchem nie tylko wzmocnili swoją pozycję na europejskim rynku, ale też wzbogacili swoje portfolio o produkty z różnych kategorii i różnych półek cenowych. Mogą też liczyć na potężny efekt synergii, wprowadzanie rozwiązań, które sprawdziły się na rynkach lokalnych oraz wprowadzać liczne innowacje. Coś czuję, że Dovista będzie chciała postawić też na rozwój e-commerce. Z takim portfolio producentów powinno się to udać.

Chciałbym tu również wyróżnić wielki ruch w branży osłon i to z udziałem jednego z czołowych polskich przedsiębiorstw! Hunter Douglas, światowy lider na rynku osłon, nabył większościowy udziały polskiej firmy Droma – Sunshade Experts. Niech przemówią pieniądze, by móc ocenić skalę i znaczenie tego ruchu: holenderski gigant z przychodami na poziomie nawet 4 mld dolarów zainwestował w naszego czołowego producenta osłon ze sprzedażą na poziomie blisko 300 mln zł! Dla Dromy to ogromna szansa na rozwój, pozyskanie nowych rynków oraz kolejne inwestycje. Coś mi się wydaje, że w niedalekim czasie Droma będzie bliska zdobycia tytułu polskiego lidera branży  osłonowej.

IMPREZA ROKU

Pewnie w naszym redakcyjnym zestawieniu pojawi się u kogoś Ogólnopolskie Forum Stolarki Online, które uważam za bardzo istotne wydarzenie w polskiej branży stolarki, dlatego skupię się na innej imprezie, która udowodniła, że można z powodzeniem zrealizować imprezę w świecie cyfrowym. Imprezę, która będzie miała nie tylko atrakcyjną formę, ale też przyniesie satysfakcję zarówno wystawcom, jak i „odwiedzającym”. Mówię tu oczywiście o targach R+T digital. W dniach 22-25 lutego 2021 r. w przeglądarkach internetowych ponad 20 tysięcy osób odbyła się pierwsza taka edycja wiodących targów i bram, rolet i osłon. Ciekawy i czytelny interfejs, dbałość o detale (np. na stoiskach wystawców, jak i przedstawicieli targów mogliśmy zobaczyć awatary przedstawiające rzeczywiste osoby) i najwierniejsze jak dotąd oddanie atmosfery prawdziwej imprezy targowej – to wszystko powoduje, że R+T digital uznaję za najlepszą imprezę branżową roku 2021.

ZMIANA PERSONALNA ROKU

Warto odnotować sporo zmian, jakie zaszły na stanowiskach kierowniczych w Wiśniowskim. Z firmą w 2021 roku pożegnał się Grzegorz Filipek (szczegóły), który piastował stanowisko dyrektora zarządzającego sprzedażą stolarki z PCW, aluminiowej i stalowej. Odeszła również Katarzyna Świderska, odpowiadająca w firmie z Nowego Sącza  za marketing. W firmie pojawił się z kolei Ireneusz Wierciak i Agnieszka Mazur. Czy możemy już mówić o „karuzeli stołków”? Pewnie byłoby to zbyt daleko idące stwierdzenie, ale tyle zmian na stanowiskach menadżerskich w Wiśniowskim rodzi pytania o powody…


Monika Ochnik, sekretarz redakcji

NEWS ROKU

Dla naszej redakcji najważniejszym wydarzeniem mijającego roku było z pewnością wprowadzenie nowej szaty graficznej. Mam nadzieję, że dzięki niej „Forum Branżowe” prezentuje się bardziej nowocześnie i zachęcająco i że dzięki temu sięgnie po nie nowe pokolenie czytelników, dla których liczy się nie tylko treść, lecz również atrakcyjny wygląd. „Forum Branżowe” w nowej odsłonie można podziwiać już od roku, również w wersji online na stronie forumbranzowe.com.

IMPREZA ROKU

2021 to był kolejny rok naznaczony pandemią, niestety większość zaplanowanych imprez nie odbyła się lub miała formułę online. Na tym tle miłą niespodzianką okazały się targi Équipbaie-Métalexpo zorganizowane w Paryżu w dniach 21 – 24 września. Z racji tego, że polscy wystawcy mieli jedynie konkurencję w firmach francuskich oraz kilku wystawcach z krajów Beneluksu, nasz kraj zaprezentował się tam jako silny gracz obecny na światowych rynkach. Dzięki niewielkiej liczbie wystawców jakość spotkań z klientami była wyższa niż zwykle, a czas poświęcony na zapoznanie się z ofertą – wydłużony. To były dla nas udane targi.

ZMIANA PERSONALNA ROKU

Moim zdaniem najważniejszą zmianą personalną 2021 roku było odejście Barbary Ahlers ze stanowiska prezesa zarządu firmy Roto Frank Okucia Budowlane. Pani Barbara poświęciła tej firmie niemal 30 lat życia zawodowego. Zaczęła tworzyć oddział polski już w 1992 roku, w tym czasie odpowiadała również za rynki nadbałtyckie oraz rynek ukraiński. W trakcie swojej długiej kariery została m.in. zaproszona do udziału w premierowej edycji książki „50 wpływowych kobiet sukcesu”. Z końcem 2021 roku pani prezes odchodzi na zadłużoną emeryturę. Jej następcę poznamy w styczniu.


Justyna Hennig, dyrektor marketingu i sprzedaży

NEWS ROKU

Jednym z najważniejszych rynkowych doniesień w 2021 była, moim zdaniem, transakcja na linii Arbonia – Dovista. Zmiana właściciela m.in. Doproplastu po 10 latach odbiła się szerokim echem w branżowych mediach – także w Forum Branżowym donosiliśmy o kolejnych etapach zmiany właściciela producenta spod Zambrowa.

Jako, że identyfikacja wizualna firm z branży jest bardzo bliska mojemu sercu, ze szczególną uwagą przyglądam się branżowym rebrandingom. Od dawna wypatrywałam zmiany logo krakowskiego OknoPlusa i ten miał miejsce w maju 2021 – moim zdaniem to bardzo udana zmiana, wprowadzona z odwagą w „roku pandemicznych trudów”, tym bardziej oceniam to jako jeden z ważniejszych marketingowych faktów minionego roku.

IMPREZA ROKU

2021 stał branżowymi eventami, które sami zorganizowaliśmy. Nowoczesna formuła Ogólnopolskiego Forum Stolarki 2021 wybiła się jako najważniejsze wydarzenie, które zgromadziło wielu prezesów, właścicieli, dyrektorów firm z naszej branży; które wsparło promocją kilkadziesiąt firm i umożliwiło nawiązywanie relacji i kontaktów za pomocą nowoczesnych narzędzi. W oczekiwaniu na powrót stacjonarnych spotkań przypomnijmy sobie ostatnią edycję OFS.

ZMIANA PERSONALNA ROKU

Firmą, która szczególnie wyróżniła się zmianami personalnymi w tym roku jest w mojej opinii Wiśniowski. W maju, po dwóch latach współpracy, z firmą rozstał się Grzegorz Filipek, który w chwili obecnej podejmuje wyzwania poza branżą. Do zespołu Wiśniowskiego dołączył z kolei Ireneusz Wierciak, który przez lata działał w Pagenie. To jednak w 2021 nie było zatrzymanie kadrowej karuzeli w Wiśniowskim – funkcję Dyrektora Zarządzającego Marketingiem Globalnym objęła Agnieszka Mazur, a wieloletnia Dyrektor Marketingu Katarzyna Świderska w drugiej połowie roku rozstała się z producentem z Nowego Sącza. Z ciekawością czekam na weryfikację czy to czy to już koniec wielkich personalnych zmian w Wiśniowskim?


Magdalena Rocka, dziennikarka

NEWS ROKU

Ten rok na pewno wielu zapamięta jako okres pełen wyzwań. Dla przedsiębiorców był czas przede wszystkim mało stabilny. Szefowie firm skarżyli się, że szczególnie w drugiej połowie roku, zajmowali się gaszeniem pożarów. Brakowało komponentów do produkcji, dostawy były nieregularne, najczęściej opóźnione, a komponenty drożały w takim tempie, że zmianę cen widać było na fakturze, bo dostawcy nie mieli czasu wcześniej informować o podwyżkach. Z punktu widzenia dziennikarskiego jednak rynek stolarki otworowej w tym roku był bardzo interesujący. Szczególnie patrząc na to, że mimo niestabilnej sytuacji rynkowej, ogromna liczba firm decydowała się na inwestycje w moce produkcyjne. Za jedno z ciekawszych wydarzeń uważam jednak zmiany na europejskim polu. Duże firmy produkujące stolarkę decydowały się na przetasowania w swoich strukturach. Jedne koncerny kupowały nowe podmioty, inne je zbywały. Pierwszym sygnałem tych zmian była styczniowa informacja o sprzedaży przez Arbonię segmentu okien. W ten sposób Dobroplast, który należał do szwajcarskiej grupy, przeszedł w ręce Dovisty, czyli de facto wszedł do duńskiej grupy VKR. O tej akwizycji pisaliśmy TUTAJ.

IMPREZA ROKU

Po 2020 r., w którym odwołane były wszystkie imprezy targowe, a także duże spotkania wielu sądziło, że następny rok przyniesie zmianę. Dlatego wiele wydarzeń zostało przełożonych z poprzedniego roku na 2021 r. Niestety, także i ten sezon upłynął w cieniu pandemii i firmy mogły wziąć udział zaledwie w kilku imprezach targowych. W Polsce były to przede wszystkim targi Drema, relację na ten temat można przeczytać m.in. TUTAJ. Czy poznańskie targi to była najważniejsza impreza w tym roku? Trudno ocenić, bo po prostu zbyt mało wydarzeń się odbyło, żeby porównywać. To był kolejny rok, gdy branża stolarki otworowej spotykała się online.

ZMIANA PERSONALNA ROKU

W tym roku także doszło do wielu zmian na ważnych stanowiskach. Za najbardziej istotne wydarzenie uważam odejście z aktywności zawodowej Andrzeja Wyszogrodzkiego, szefa VBH, o czym pisaliśmy TUTAJ. To człowiek niezwykle ważny dla branży stolarki otworowej w Polsce. Osoba, o której można powiedzieć, że towarzyszyła i wspierała w rozwoju większość producentów okien, drzwi czy osłon w naszym kraju. Ogrom wiedzy i doświadczenia można docenić, gdy uświadomimy sobie, że Andrzej Wyszogrodzki zaczynał w branży od wczesnych lat 90., gdy największą firmą produkcyjną był Stolbud, a pojemność pamięci komputerów mierzyło się w megabajtach. Odszedł, gdy sektor stolarki jest jednym z najprężniej rozwijających się w polskiej gospodarce.


Aleksander Klos, dziennikarz

NEWS ROKU

Przeglądając najważniejsze informacje ubiegłego roku trudno jest wybrać tę jedną, której waga wybijałaby się zdecydowanie ponad inne, dlatego wskazuje nie jednego newsa, a cały cykl raportów o cenach surowców. Od regularnych informacji o cenach, przez perspektywy poparte wypowiedziami ekspertów, opinie branży, po wnikliwe analizy co tak naprawdę wpływa na ostateczną cenę produktu. Nie był to efekt zaplanowanej dawno strategii, a potrzeba chwili i odpowiedź na wasze zapotrzebowanie jako odbiorców. Jako branża jedziemy na jednym wózku i choć każdy ciągnie w swoją stronę to szczególnie w ostatnich latach widzimy, jak istotny jest dostęp do rzetelnej informacji. Kulminacją było Ogólnopolskie Forum Stolarki, na którym jeden dzień poświęcony był właśnie surowcom. Jaki temat wybije na czoło w przyszłym roku? Też jestem ciekaw, jedno natomiast wiem – o wszystkim co ważne w branży przeczytacie na forumbranzowe.com.

IMPREZA ROKU

Oczywistym wyborem byłoby Ogólnopolskie Forum Stolarki Online Jesień 2021. Uczestnicząc przy wydarzeniu od drugiej strony, jako osoba techniczna, widząc skalę przedsięwzięcia byłem pod ogromnym wrażeniem, jednak mój wybór wędruje do Francji. Chodzi o Équipbaie-Métalexpo, największe targi jakie odbyły się w ubiegłym roku. Może nie była to impreza, która zapadnie w pamięci ze względu na swój rozmach, ale sam powrót na moment do „starych czasów” był szczególny. Mam wrażenie, że największe nawet wydarzenie online nie odda prawdziwej atmosfery targów i nie koniecznie mam tu na myśli spotkania towarzyskie i związane z nimi targowe legendy, choć one również tworzą specyfikę targów.

ZMIANA PERSONALNA ROKU

Transferowa saga z Michałem Maciejewskim w roli głównej. Z dużym zainteresowaniem śledziłem kolejne spekulacje, charakterystyczne bardziej dla bliskiej mi prasy sportowej, które materializowały się w postaci spektakularnych rozstań i powrotów. Jak w starym dobrym małżeństwie, które przez moment było w separacji. Okazało się że razem trudno, ale bez siebie jeszcze gorzej. I choć wydaje się, że nastąpiła harmonia to coś czuje, że nudy nie będzie.

Zobacz również

Veka sponsorem lokalnego sportu, Wiśniowski wspiera skoczka

Veka sponsorem lokalnego sportu, Wiśniowski wspiera skoczka

W ostatnim czasie kilka firm z naszej branży pochwaliło się wsparciem dla sportowców. Wiśniowskiego będziemy oglądać w Pucharze Świata w skokach narciarskich, a Veka będzie widoczna podczas meczów Pucharu Polski. Fakro kontynuuje współpracę z piłkarkami, a Lanko i Oknamix zaczyna z piłkarzami.

Producenci stolarki w rankingu „Najcenniejsze firmy rodzinne 2024”

Producenci stolarki w rankingu „Najcenniejsze firmy rodzinne 2024”

Producenci stolarki mają swoją reprezentację w tegorocznym rankingu najcenniejszych firm rodzinnych. Jego autorzy wyłonili laureatów spośród przedsiębiorstw w poszczególnych województwach.

CAL posadził kolejnych 10 tysięcy drzew

CAL posadził kolejnych 10 tysięcy drzew

W drugiej połowie października pracownicy CAL tradycyjnie posadzili kolejnych 10 tysięcy drzew. Akcja, którą rokrocznie prowadzi suwalski producent drzwi, doczekała już siódmej edycji. Partnerem wydarzenia było "Forum Branżowe".