Wzrost inwestycji w stolarce budowlanej

Red.: |Data publikacji:

Od początku roku obserwujemy wzmożone wydatki rodzimych firm z branży okienno-drzwiowej na inwestycje. Wielu polskich producentów i dystrybutorów zanotowało w I półroczu wzrost zysków i sprzedaży, a także przekroczyło planowane budżety na rozwój: nowe technologie i innowacje. Sprzyjające okoliczności dla tych tendencji to: dynamiczny rozwój europejskiego rynku stolarki w najbliższych latach oraz polityka europejska w ramach Zielonego Ładu.

Czołówka firm notujących duże nakłady na inwestycje

W minionym półroczu MFO uruchomiło własną produkcję rolek formujących oraz wdrożyło oprogramowanie COPRA RF do projektowania skomplikowanego procesu profilowania, o czym pisaliśmy TUTAJ. Także Giełdowa Grupa Kęty w strategii na lata 2021-25 przewidywała wydatki na inwestycje w wysokości 1 064 mln zł, a obecnie chce przeznaczyć na ten cel o 257 mln zł więcej, czyli 1 321 mln zł. W planach są: nowa hala produkcyjno-magazynowa z pełną linią produkcyjną dla Aluprofu, nowa hala i prasy 2000 ton i 4000 ton dla wyrobów wyciskanych oraz linia produkcyjna komponentów z profili aluminiowych dla rynku motoryzacyjnego w Aluminium Kęty Emmi.

Wśród tuzów polskiej stolarki budowlanej, którzy zwiększają wydatki na działania inwestycyjne, znalazła się marka toruńskiej firmy Crystal – Splendoor. Producent i dystrybutor drzwi zewnętrznych postanowił rozwinąć segment sprzedaży okien, w tym postawić również na sprzedaż zagraniczną. Hensfort, o którym pisaliśmy w naszym serwisie TUTAJ, doposaża swoją produkcję aluminium w centra obróbczo-tnące wraz z urządzeniami towarzyszącymi.

Do grona wciąż rozwijających się firm dołącza również Drutex, który stale inwestuje. Już w I półroczu br. wydał ponad 60 mln zł na nowe inwestycje. Mają się czym pochwalić także Eko-Okna, kornicki producent (TUTAJ), i Oknoplast. Ten ostatni przeznacza ok. 70 mln zł na budowę nowej hali produkcyjnej – do 2024 r. (więcej TUTAJ).

Warunki sprzyjające rozwojowi stolarki otworowej

Zdaniem Maksymiliana Mirosa z Centrum Analiz Branżowych  decyzje o inwestycjach, które mają zwiększyć moce produkcyjne polskich firm, jasno pokazują, że producenci i dostawcy spodziewają się dynamicznego rozwoju europejskiego rynku stolarki w najbliższych latach.

Wspominaliśmy już w naszym serwisie o rosnącej sprzedaży drzwi wewnętrznych w Niemczech, gdzie polskie produkty cieszą się ogromnym powodzeniem. To kluczowy odbiorcapolskich producentów. Ogólnie rosną również wydatki reklamowe firm – zapowiadaliśmy, że wartość reklamy cyfrowej poszybuje w górę o 19 proc., a jej udział w całości wydatków reklamowych osiągnie globalnie 58 proc. (TUTAJ). A to też przecież prognostyk zwiększenia budżetów na inwestycje.

Maksymilian Miros dodaje:

To nie jest bynajmniej próba nadrobienia zaniechań inwestycyjnych z poprzednich sezonów, bo przecież branża stolarki inwestuje w hale i maszyny nieustannie od lat. Jednak skala, z którą mamy do czynienia w tym roku, budzi podziw i jednocześnie potwierdza, że polscy producenci przygotowują się do fali renowacji, która już niebawem rozpocznie się w Unii Europejskiej i potrwa co najmniej do 2050 roku. Komisja Europejska zauważyła, że neutralności klimatycznej nie da się osiągnąć do 2050 roku bez renowacji istniejących budynków. Dlatego do 2030 roku w ramach programu Zielony Ład zaplanowano termomodernizację 35 milionów istniejących obiektów, a w kolejnych dekadach tempo tych prac ma się jeszcze zwiększyć.

Zobacz również

Webinar Koalicji Termomodernizacji już dziś o 10:30

Webinar Koalicji Termomodernizacji już dziś o 10:30

W związku z pogarszającą się koniunkturą w branży stolarki firmy muszą poszukiwać nowych możliwości zdobycia klientów. Jedną z nich jest powstająca właśnie Koalicja Termomodernizacji, o której opowiemy podczas dzisiejszego webinarium, które rozpocznie się o godz. 10:30.

Press Glass gigantem wśród inwestorów zagranicznych

Press Glass gigantem wśród inwestorów zagranicznych

Press Glass to jeden z największych inwestorów zagranicznych. Firma należy do czołowych inwestorów w krajach Europy Środkowo Wschodniej.

Październik był kiepski dla okien i dla drzwi

Październik był kiepski dla okien i dla drzwi

Najnowszy Biuletyn Kwartalny Stolarki, opracowany przez CAB po III kwartale br., przynosi informacje o dobrych wynikach produkcji i eksportu okien w naszym kraju. Pokazuje też dużo gorsze wyniki segmentu drzwi.

1