Jaki będzie rok 2024 dla rynku stolarki? Analitycy branżowi są zgodni

Red.: |Data publikacji:

O prognozach dla branży stolarki i odpowiedzi na pytanie czy najgorsze mamy już za sobą dyskutowaliśmy podczas ostatniego spotkania Ogólnopolskiego Forum Stolarki. Spójrzmy jak sytuacjębranży na zakończenie tego roku podsumowują analitycy ekonomiczni, a także sami przedsiębiorcy.

Podczas październikowego Ogólnopolskiego Forum Stolarki jeden z poruszanych tematów brzmiał – Czy najgorsze mamy już za sobą? Dane zebrane przez Centrum Analiz Branżowych z pierwszego półrocza bieżącego roku wskazywały, że spadł wolumen sprzedaży okien i drzwi, szczególnie na rodzimym rynku. Perspektywy rozwoju, według analityków w przyszłym roku nie są już tak negatywne. Wartość  sprzedaży stolarki otworowej na rynku europejskim może wzrosnąć od 2 do 4 proc.

Według analityków Allianz Trade (dawniej Euler Hermes), już w tym roku polska gospodarka wypada bardzo dobrze na tle Europu Środkowo-Wschodniej. Analitycy przyznają, że region najgorsze przeszła w III kwartale tego roku. Polska wypada szczególnie pozytywnie na tle sąsiadów . Do elementów, które wyróżniają nasz kraj, można zaliczyć bardzo dobry bilans wymiany z zagranicą, lepszą korelację wzrostu płac ze wzrostem wydajności, a polski złoty zyskuje na wartości i na tle innych walut ma wciąż potencjał do zwiększania tej wartości. Eksperci spodziewają się, że ten rok Europa Środkowo-Wschodnia zakończy wzrostem na poziomie 0,5 proc., natomiast w 2024 r. można się spodziewać wzrostu o 2,1 proc.

O ocenę mijającego roku, a także prognozę kolejnych 12 miesięcy spytaliśmy również przedstawiciela branży, który bezpośrednio działa na rynku stolarki – Tadeusza Konaszuka, prezesa firmy Vikking.

Mijający 2023 r. nie był „łaskawy’” dla szeroko rozumianej branży stolarki otworowej. Kryzys pandemiczny i szalejąca inflacja odcisnęły się znacząco na kondycji finansowej w wielu krajach, które są znaczącymi odbiorcami okien i drzwi made in Poland.

W naszej organizacji wykorzystaliśmy ten okres na „przegrupowanie sił” i dywersyfikację rynków aktywności. Reguła wzrostu zainteresowania w czasach kryzysu na wyroby ekskluzywne i szyte na miarę w przypadku naszej oferty potwierdziła się z nawiązką. Odnotowaliśmy zmniejszenie zainteresowania wyrobami z średniej półki cenowej, co zostało zrównoważone, a wręcz zwiększone dynamicznym przyrostem przychodów w segmencie ekskluzywnych drzwi z linii Ultimate oraz okien Real Wood.

Osłabienie koniunktury na rynku wykorzystaliśmy do wdrożenia kilku znaczących projektów, istotnych dla dalszego organicznego rozwoju. Największym wyzwaniem była decyzja o zmianie ponad trzydziestoletniego wizerunku i dokonanie pełnego rebrandingu. Wbrew pozorom, przedsięwzięcie było dość frapujące i ryzykowne, wszak zmiana obejmowała pełny zakres, począwszy od zmiany barw, logotypu, przebudowy witryny, poprzez reklamę zewnętrzną, po odświeżenie oferty produktowej. Z sukcesem wdrożyliśmy cyfrową platformę do skalowalnej kreacji, wizualizacji i realizacji procesów zamówieniowych, która zapewnia przyjazny i intuicyjny proces ofertowania i obsługi customizowanych drzwi kompozytowych dla sieci partnerów. Internacjonalizacja naszej aktywności wymusza automatyzację i cyfryzację procesów komunikacyjnych z klientami i partnerami, w szczególności z innych stref czasowych.

Prognozuję, iż przyszły rok przyniesie nieznaczną stabilizację inflacyjnych zawirowań i poprawę nastrojów konsumenckich. Niemniej w obecnej sytuacji makroekonomicznej, racjonalnym dla branży jest poszukiwanie alternatywnych rynków aktywności sprzedażowej.

Zobacz również

Akzo Nobel optymistycznie o rynku farb proszkowych w tym roku

Akzo Nobel optymistycznie o rynku farb proszkowych w tym roku

Akzo Nobel podsumowało wyniki z pierwszego kwartału. Spółka odnotowała niewielki spadek w sprzedaży, ale prognozuje wzrost popytu na farby.

Assa Abloy kończy produkcję w Bielsku

Assa Abloy kończy produkcję w Bielsku

Assa Abloy Mercor Doors wygasza produkcję w fabryce w Bielsku. Działalność będzie przeniesiona do zakładu w Dobrzeniu Wielkim.

Arbonia przeznaczy 200 mln euro na rozwój segmentu drzwi

Arbonia przeznaczy 200 mln euro na rozwój segmentu drzwi

Grupa Arbonia poinformowała o podjęciu ostatecznej decyzji co do sprzedaży dywizji klimatu firmie Midea Electrics Netherlands. Pierwsze kroki związane ze zbyciem były podjęte na początku tego roku.

1