Faktury korygujące na nowych zasadach

Red.: |Data publikacji:

Od początku bieżącego roku, nie ma obowiązku posiadania potwierdzeń odbioru faktur korygujących. Tyle, że brak takiego potwierdzenia oznacza, iż podatnik musi w inny sposób dowieść prawa do korekty podatku. Do tej pory podpisana faktura korygująca była konieczna do obniżenia kwoty podatku. Te same zasady stosowano odnośnie zwiększenia podstawy opodatkowania, chociaż nie było to jasno określone w przepisach. Mało tego, podatnik powinien otrzymać podpisaną korektę przed złożeniem deklaracji VAT za dany okres rozliczeniowy.

Zgodnie ze zmianami w treści ustawy o VAT, od 1 stycznia 2021 roku warunkiem do obniżenia podatku wynikającego z wystawionej wcześniej faktury jest oczywiście wystawienie stosownej faktury korygującej, jednak nie ma już potrzeby dopraszać się o zwrot podpisanej kopii tego dokumentu. Wystarczającym dowodem dla US jest bowiem dokumentacja, z której wynika, iż korekta została uzgodniona z nabywcą towaru lub usługi. Ten powinien posiadać fakturę korygującą, jednak korekta musi być dokonana za okres, w którym uzgodniono warunki korekty i w którym warunki te zostały spełnione. Data otrzymania faktury korygującej nie będzie już zatem wiążąca. Jej miejsce zajmie data otrzymania stosownej dokumentacji po stornie sprzedawcy, oraz spełnienia warunków uprawniających do korekty po stronie nabywcy.

O jaką dokumentację konkretnie chodzi? Tego właśnie nie wiadomo. Być może wystarczą uzgodnienia e-mailowe, jednak na ten temat w przepisach nie ma żadnych informacji. Warto więc zadbać o prawidłowość informacji w e-mailach, i przechowywać je razem z fakturą. Jeżeli sprzedaż jest następstwem umowy, wówczas dowodem z pewnością będzie stosowny aneks. Dokumentem takim będzie też sama faktura korygująca, potwierdzona przez nabywcę. Zatem nie ma już obowiązku podpisywania i odsyłania korekt, nic się nie stanie jeżeli to zrobimy. W przypadku kontroli urzędowej bowiem dowodów nigdy nie jest za dużo…

Co w przypadku gdy z faktury korygującej wynika zwiększenie podatku należnego po stornie sprzedawcy? To wszystko zależy obecnie od tego, kiedy zaistniały przesłanki do owej korekty. Jeżeli przyczyna korekty istniała już w chwili wystawienia faktury pierwotnej, to w tej sytuacji korektę należy rozliczyć w tym samym okresie, co fakturę pierwotną. Chodzi tu (przykładowo) o te wszystkie przypadki, w którym nastąpiła zwyczajna pomyłka w cenie towarów czy usług. Jeżeli natomiast przyczyny zwiększenia podatku powstaną w terminie późniejszym (np. powstaną dodatkowe okoliczności, wpływające na wzrost ceny czy klient utraci rabat, co nie zostało wychwycone na czas), wówczas fakturę korygującą należy rozliczyć w miesiącu, w którym ją wystawiono.

Jeżeli natomiast po wystawieniu faktury pierwotnej zostaną wykryte błędy, skutkujące zwiększeniem kwoty wynikającej z owej faktury, w takiej sytuacji należy skorygować podstawę opodatkowania w miesiącu, w którym została wystawiona faktura pierwotna.

1