Wzrost inwestycji w stolarce budowlanej

Autor: |Data publikacji:

Od początku roku obserwujemy wzmożone wydatki rodzimych firm z branży okienno-drzwiowej na inwestycje. Wielu polskich producentów i dystrybutorów zanotowało w I półroczu wzrost zysków i sprzedaży, a także przekroczyło planowane budżety na rozwój: nowe technologie i innowacje. Sprzyjające okoliczności dla tych tendencji to: dynamiczny rozwój europejskiego rynku stolarki w najbliższych latach oraz polityka europejska w ramach Zielonego Ładu.

Czołówka firm notujących duże nakłady na inwestycje

W minionym półroczu MFO uruchomiło własną produkcję rolek formujących oraz wdrożyło oprogramowanie COPRA RF do projektowania skomplikowanego procesu profilowania, o czym pisaliśmy TUTAJ. Także Giełdowa Grupa Kęty w strategii na lata 2021-25 przewidywała wydatki na inwestycje w wysokości 1 064 mln zł, a obecnie chce przeznaczyć na ten cel o 257 mln zł więcej, czyli 1 321 mln zł. W planach są: nowa hala produkcyjno-magazynowa z pełną linią produkcyjną dla Aluprofu, nowa hala i prasy 2000 ton i 4000 ton dla wyrobów wyciskanych oraz linia produkcyjna komponentów z profili aluminiowych dla rynku motoryzacyjnego w Aluminium Kęty Emmi.

Wśród tuzów polskiej stolarki budowlanej, którzy zwiększają wydatki na działania inwestycyjne, znalazła się marka toruńskiej firmy Crystal – Splendoor. Producent i dystrybutor drzwi zewnętrznych postanowił rozwinąć segment sprzedaży okien, w tym postawić również na sprzedaż zagraniczną. Hensfort, o którym pisaliśmy w naszym serwisie TUTAJ, doposaża swoją produkcję aluminium w centra obróbczo-tnące wraz z urządzeniami towarzyszącymi.

Do grona wciąż rozwijających się firm dołącza również Drutex, który stale inwestuje. Już w I półroczu br. wydał ponad 60 mln zł na nowe inwestycje. Mają się czym pochwalić także Eko-Okna, kornicki producent (TUTAJ), i Oknoplast. Ten ostatni przeznacza ok. 70 mln zł na budowę nowej hali produkcyjnej – do 2024 r. (więcej TUTAJ).

Warunki sprzyjające rozwojowi stolarki otworowej

Zdaniem Maksymiliana Mirosa z Centrum Analiz Branżowych  decyzje o inwestycjach, które mają zwiększyć moce produkcyjne polskich firm, jasno pokazują, że producenci i dostawcy spodziewają się dynamicznego rozwoju europejskiego rynku stolarki w najbliższych latach.

Wspominaliśmy już w naszym serwisie o rosnącej sprzedaży drzwi wewnętrznych w Niemczech, gdzie polskie produkty cieszą się ogromnym powodzeniem. To kluczowy odbiorca polskich producentów. Ogólnie rosną również wydatki reklamowe firm – zapowiadaliśmy, że wartość reklamy cyfrowej poszybuje w górę o 19 proc., a jej udział w całości wydatków reklamowych osiągnie globalnie 58 proc. (TUTAJ). A to też przecież prognostyk zwiększenia budżetów na inwestycje.

Maksymilian Miros dodaje:

To nie jest bynajmniej próba nadrobienia zaniechań inwestycyjnych z poprzednich sezonów, bo przecież branża stolarki inwestuje w hale i maszyny nieustannie od lat. Jednak skala, z którą mamy do czynienia w tym roku, budzi podziw i jednocześnie potwierdza, że polscy producenci przygotowują się do fali renowacji, która już niebawem rozpocznie się w Unii Europejskiej i potrwa co najmniej do 2050 roku. Komisja Europejska zauważyła, że neutralności klimatycznej nie da się osiągnąć do 2050 roku bez renowacji istniejących budynków. Dlatego do 2030 roku w ramach programu Zielony Ład zaplanowano termomodernizację 35 milionów istniejących obiektów, a w kolejnych dekadach tempo tych prac ma się jeszcze zwiększyć.

Zobacz również

Veka sponsorem lokalnego sportu, Wiśniowski wspiera skoczka

Veka sponsorem lokalnego sportu, Wiśniowski wspiera skoczka

W ostatnim czasie kilka firm z naszej branży pochwaliło się wsparciem dla sportowców. Wiśniowskiego będziemy oglądać w Pucharze Świata w skokach narciarskich, a Veka będzie widoczna podczas meczów Pucharu Polski. Fakro kontynuuje współpracę z piłkarkami, a Lanko i Oknamix zaczyna z piłkarzami.

Producenci stolarki w rankingu „Najcenniejsze firmy rodzinne 2024”

Producenci stolarki w rankingu „Najcenniejsze firmy rodzinne 2024”

Producenci stolarki mają swoją reprezentację w tegorocznym rankingu najcenniejszych firm rodzinnych. Jego autorzy wyłonili laureatów spośród przedsiębiorstw w poszczególnych województwach.

CAL posadził kolejnych 10 tysięcy drzew

CAL posadził kolejnych 10 tysięcy drzew

W drugiej połowie października pracownicy CAL tradycyjnie posadzili kolejnych 10 tysięcy drzew. Akcja, którą rokrocznie prowadzi suwalski producent drzwi, doczekała już siódmej edycji. Partnerem wydarzenia było "Forum Branżowe".