Od początku roku obserwujemy wzmożone wydatki rodzimych firm z branży okienno-drzwiowej na inwestycje. Wielu polskich producentów i dystrybutorów zanotowało w I półroczu wzrost zysków i sprzedaży, a także przekroczyło planowane budżety na rozwój: nowe technologie i innowacje. Sprzyjające okoliczności dla tych tendencji to: dynamiczny rozwój europejskiego rynku stolarki w najbliższych latach oraz polityka europejska w ramach Zielonego Ładu.
Czołówka firm notujących duże nakłady na inwestycje
W minionym półroczu MFO uruchomiło własną produkcję rolek formujących oraz wdrożyło oprogramowanie COPRA RF do projektowania skomplikowanego procesu profilowania, o czym pisaliśmy TUTAJ. Także Giełdowa Grupa Kęty w strategii na lata 2021-25 przewidywała wydatki na inwestycje w wysokości 1 064 mln zł, a obecnie chce przeznaczyć na ten cel o 257 mln zł więcej, czyli 1 321 mln zł. W planach są: nowa hala produkcyjno-magazynowa z pełną linią produkcyjną dla Aluprofu, nowa hala i prasy 2000 ton i 4000 ton dla wyrobów wyciskanych oraz linia produkcyjna komponentów z profili aluminiowych dla rynku motoryzacyjnego w Aluminium Kęty Emmi.
Wśród tuzów polskiej stolarki budowlanej, którzy zwiększają wydatki na działania inwestycyjne, znalazła się marka toruńskiej firmy Crystal – Splendoor. Producent i dystrybutor drzwi zewnętrznych postanowił rozwinąć segment sprzedaży okien, w tym postawić również na sprzedaż zagraniczną. Hensfort, o którym pisaliśmy w naszym serwisie TUTAJ, doposaża swoją produkcję aluminium w centra obróbczo-tnące wraz z urządzeniami towarzyszącymi.
Do grona wciąż rozwijających się firm dołącza również Drutex, który stale inwestuje. Już w I półroczu br. wydał ponad 60 mln zł na nowe inwestycje. Mają się czym pochwalić także Eko-Okna, kornicki producent (TUTAJ), i Oknoplast. Ten ostatni przeznacza ok. 70 mln zł na budowę nowej hali produkcyjnej – do 2024 r. (więcej TUTAJ).
Warunki sprzyjające rozwojowi stolarki otworowej
Zdaniem Maksymiliana Mirosa z Centrum Analiz Branżowych decyzje o inwestycjach, które mają zwiększyć moce produkcyjne polskich firm, jasno pokazują, że producenci i dostawcy spodziewają się dynamicznego rozwoju europejskiego rynku stolarki w najbliższych latach.
Wspominaliśmy już w naszym serwisie o rosnącej sprzedaży drzwi wewnętrznych w Niemczech, gdzie polskie produkty cieszą się ogromnym powodzeniem. To kluczowy odbiorca polskich producentów. Ogólnie rosną również wydatki reklamowe firm – zapowiadaliśmy, że wartość reklamy cyfrowej poszybuje w górę o 19 proc., a jej udział w całości wydatków reklamowych osiągnie globalnie 58 proc. (TUTAJ). A to też przecież prognostyk zwiększenia budżetów na inwestycje.
Maksymilian Miros dodaje:
To nie jest bynajmniej próba nadrobienia zaniechań inwestycyjnych z poprzednich sezonów, bo przecież branża stolarki inwestuje w hale i maszyny nieustannie od lat. Jednak skala, z którą mamy do czynienia w tym roku, budzi podziw i jednocześnie potwierdza, że polscy producenci przygotowują się do fali renowacji, która już niebawem rozpocznie się w Unii Europejskiej i potrwa co najmniej do 2050 roku. Komisja Europejska zauważyła, że neutralności klimatycznej nie da się osiągnąć do 2050 roku bez renowacji istniejących budynków. Dlatego do 2030 roku w ramach programu Zielony Ład zaplanowano termomodernizację 35 milionów istniejących obiektów, a w kolejnych dekadach tempo tych prac ma się jeszcze zwiększyć.
Tagi
AluprofDrutexeksport stolarkiEuropejski Zielony ŁadGrupa KętyHensfortinwestycjeOknoplast Krakówstolarka aluminiowastolarka drzwiowastolarka otworowaZobacz również
Konkurs kalendarzy rozstrzygnięty! Poznaj zwycięzców
Zakończyła się siódma edycja naszego dorocznego konkursu na najlepsze kalendarze branży stolarki. Internauci wybrali zwycięzców poszczególnych kategorii. Konkurs kalendarzy - sprawdź wyniki!
Diamenty Forbesa – znamy laureatów 2025
Diamenty Forbesa wskazują firmy w najlepszej kondycji finansowej. Organizator ogłosił właśnie, które z nich zostały wyróżnione w tegorocznej, już siedemnastej, edycji. Statuetki będą wręczane na galach, które odbędę się wiosną i latem roku 2025. Wśród docenionych są również przedstawiciele branży stolarki.
Wystawcy na targach Budma/WinDoor-Tech 2025 (Zdjęcia)
Trwają targi Budma/Windoor-Tech 2025, w których uczestniczy wiele firm branży stolarki. Przygotowaliśmy dla Was galerię zdjęć ze stoisk wystawców poznańskich targów.