Więcej sprzedaży, ale mniej zysków w Selenie

Autor: |Data publikacji:

Krajowy lider segmentu pian i silikonów, wrocławska Selena, opublikował wyniki swojej działalności po dziewięciu miesiącach tego roku. Wynika z nich, że przychody wyraźnie wzrosły, ale zyski spadły w odniesieniu do ubiegłego roku.

W okresie od stycznia do września tego roku Selena odnotowała przychody w wysokości 1,28 mld zł, tj. o 23,7 proc. więcej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Pogorszyły się jednak wyniki finansowe – EBIT spadł o 23,2 proc. do wartości 84,7 mln zł, a zysk netto o 7,7 proc. do wartości 70,9 mln zł. W trzecim kwartale przychody także wzrosły, ale już tylko o 13,8 proc., osiągając wartość 493,1 mln zł. Większy, bo aż o 44,8 proc. był spadek EBIT, do kwoty 36,5 mln zł, a o 29,2 proc. w stosunku do III kwartału 2020 był spadek zysku netto (wartość 31,8 mln zł). Warto jednak pamiętać, że III kwartał 2020 był już okresem odreagowania czasu wiosennej pandemii na rynku.

Sytuację tę tłumaczy wiceprezes spółki, Jacek Michalak

Sytuacja, jaką obecnie obserwujemy na rynku surowców, jest bezprecedensowa i trudno przewidywać, jak się dalej rozwinie. Zarząd Grupy Selena poświęca dużo czasu i uwagi, monitorując aktualne fluktuacje cen i zakłócenia globalnych łańcuchów dostaw, aby aktywnie i szybko reagować na zmiany. (…) Jednak momentami tempo wzrostu cen surowców jest tak wysokie i nieprzewidywalne, że nie jesteśmy w stanie równie szybko aktualizować cenników naszych produktów ze względu na ograniczenia w części kontraktów. W związku z niestabilną sytuacją surowcową, przeznaczamy także więcej środków na kapitał pracujący, m.in. zapasy.

Zarząd Seleny trzyma jednak rękę na pulsie w kontekście zmiennej sytuacji surowcowej, zapewnia z kolei wiceprezes ds. Handlowych, Sławomir Majchrowski, i reaguje elastycznie. Bieżące aktualizacje cenników produktowych biorą pod uwagę wiele czynników, m.in. osiąganie akceptowalnych marż, utrzymanie dotychczasowych klientów oraz zachowanie określonych udziałów w rynku. W kolejnych kwartałach spółka planuje także rozwój na nowych rynkach. Nie tylko buduje nowy zakład w Kazachstanie, o czym pisaliśmy TUTAJ, ale też aktywnie poszukuje celów akwizycyjnych, głównie w Europie i Azji. Obecnie w skład Grupy wchodzi 35 spółek w 18 krajach. Zakłady produkcyjne Seleny zlokalizowane są w Polsce, Korei Południowej, Chinach, Rumunii, Turcji, Kazachstanie, Hiszpanii i we Włoszech.

Zobacz również

Veka sponsorem lokalnego sportu, Wiśniowski wspiera skoczka

Veka sponsorem lokalnego sportu, Wiśniowski wspiera skoczka

W ostatnim czasie kilka firm z naszej branży pochwaliło się wsparciem dla sportowców. Wiśniowskiego będziemy oglądać w Pucharze Świata w skokach narciarskich, a Veka będzie widoczna podczas meczów Pucharu Polski. Fakro kontynuuje współpracę z piłkarkami, a Lanko i Oknamix zaczyna z piłkarzami.

Producenci stolarki w rankingu „Najcenniejsze firmy rodzinne 2024”

Producenci stolarki w rankingu „Najcenniejsze firmy rodzinne 2024”

Producenci stolarki mają swoją reprezentację w tegorocznym rankingu najcenniejszych firm rodzinnych. Jego autorzy wyłonili laureatów spośród przedsiębiorstw w poszczególnych województwach.

CAL posadził kolejnych 10 tysięcy drzew

CAL posadził kolejnych 10 tysięcy drzew

W drugiej połowie października pracownicy CAL tradycyjnie posadzili kolejnych 10 tysięcy drzew. Akcja, którą rokrocznie prowadzi suwalski producent drzwi, doczekała już siódmej edycji. Partnerem wydarzenia było "Forum Branżowe".