Więcej sprzedaży, ale mniej zysków w Selenie

Autor: |Data publikacji:

Krajowy lider segmentu pian i silikonów, wrocławska Selena, opublikował wyniki swojej działalności po dziewięciu miesiącach tego roku. Wynika z nich, że przychody wyraźnie wzrosły, ale zyski spadły w odniesieniu do ubiegłego roku.

W okresie od stycznia do września tego roku Selena odnotowała przychody w wysokości 1,28 mld zł, tj. o 23,7 proc. więcej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Pogorszyły się jednak wyniki finansowe – EBIT spadł o 23,2 proc. do wartości 84,7 mln zł, a zysk netto o 7,7 proc. do wartości 70,9 mln zł. W trzecim kwartale przychody także wzrosły, ale już tylko o 13,8 proc., osiągając wartość 493,1 mln zł. Większy, bo aż o 44,8 proc. był spadek EBIT, do kwoty 36,5 mln zł, a o 29,2 proc. w stosunku do III kwartału 2020 był spadek zysku netto (wartość 31,8 mln zł). Warto jednak pamiętać, że III kwartał 2020 był już okresem odreagowania czasu wiosennej pandemii na rynku.

Sytuację tę tłumaczy wiceprezes spółki, Jacek Michalak

Sytuacja, jaką obecnie obserwujemy na rynku surowców, jest bezprecedensowa i trudno przewidywać, jak się dalej rozwinie. Zarząd Grupy Selena poświęca dużo czasu i uwagi, monitorując aktualne fluktuacje cen i zakłócenia globalnych łańcuchów dostaw, aby aktywnie i szybko reagować na zmiany. (…) Jednak momentami tempo wzrostu cen surowców jest tak wysokie i nieprzewidywalne, że nie jesteśmy w stanie równie szybko aktualizować cenników naszych produktów ze względu na ograniczenia w części kontraktów. W związku z niestabilną sytuacją surowcową, przeznaczamy także więcej środków na kapitał pracujący, m.in. zapasy.

Zarząd Seleny trzyma jednak rękę na pulsie w kontekście zmiennej sytuacji surowcowej, zapewnia z kolei wiceprezes ds. Handlowych, Sławomir Majchrowski, i reaguje elastycznie. Bieżące aktualizacje cenników produktowych biorą pod uwagę wiele czynników, m.in. osiąganie akceptowalnych marż, utrzymanie dotychczasowych klientów oraz zachowanie określonych udziałów w rynku. W kolejnych kwartałach spółka planuje także rozwój na nowych rynkach. Nie tylko buduje nowy zakład w Kazachstanie, o czym pisaliśmy TUTAJ, ale też aktywnie poszukuje celów akwizycyjnych, głównie w Europie i Azji. Obecnie w skład Grupy wchodzi 35 spółek w 18 krajach. Zakłady produkcyjne Seleny zlokalizowane są w Polsce, Korei Południowej, Chinach, Rumunii, Turcji, Kazachstanie, Hiszpanii i we Włoszech.

Zobacz również

Nowe „Vademecum: osłony wewnętrzne i zewnętrzne” dostępne na naszym portalu

Nowe „Vademecum: osłony wewnętrzne i zewnętrzne” dostępne na naszym portalu

Na naszej stronie pojawiło się nowe vademecum, tym razem w całości poświęcone osłonom wewnętrznym i zewnętrznym.

Branża aluminium spotka się w Krakowie. Konferencja Aluminium 2025 już w przyszłym tygodniu

Branża aluminium spotka się w Krakowie. Konferencja Aluminium 2025 już w przyszłym tygodniu

Już 9 i 10 czerwca w krakowskim Centrum Konferencyjnym Fabryczna odbędzie się kolejna edycja konferencji „Aluminium 2025. Trendy. Innowacje. Technologie”.

Producenci rozczarowani nowym prawem. Relacja z konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”

Producenci rozczarowani nowym prawem. Relacja z konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”

W tym tygodniu odbyła się konferencja "Bezpieczeństwo gospodarcze UE", której głównym tematem była ochrona unijnej gospodarki przed konkurencją z krajów spoza Unii. Spotkanie niepocieszeni opuszczali przedstawiciele związków zrzeszających producentów budownictwa. Ich postulaty w nowej ustawie zamówień publicznych nie zostały uwzględnione.