Niechęć do inwestycji w branży drewna

Autor: |Data publikacji:

Niechęć do inwestycji w branży drewna. Producenci maszyn dla branży budowlanej podsumowują pierwszy kwartał roku 2024 r. Raporty kwartalne opublikowały m.in. firmy Glaston i Homag.

Glaston

Glaston, dostawca maszyn i urządzeń do obróbki szkła, podsumował pierwszy kwartał bieżącego roku. Firma w okresie od stycznia do końca marca wypracowała przychody ze sprzedaży w wysokości 55,8 mln euro, rok wcześniej była to kwota 51,3 mln euro, co oznacza wzrost o niecałe 9 proc. Spółka z kolei w zakończonym właśnie kwartale zebrała zamówienia o niższej wartości, niż w roku ubiegłym – o 18 proc. W okresie od stycznia do marca 2024 zamówienia opiewały na kwotę 46,6 mln euro, natomiast w analogicznym okresie rok wcześniej była to wartość 56,9 mln euro.

Glaston_laminacja_1

Spółka poinformowała, że wynik operacyjny EBIT w pierwszym kwartale tego roku wyniósł 1,9 mln euro i był dokładnie taki sam, jak w roku ubiegłym. Glaston spodziewa się, że rynek szkła architektonicznego, pomimo powolnego startu w tym roku, jednak nabierze rozpędu. Antti Kaunonen, tymczasowy dyrektor generalny komentuje:

Mieliśmy dobry pierwszy kwartał, pomimo trudnego otoczenia rynkowego. Rynki, na których operuje Glaston, odnotowały ostrożny początek roku. Popyt na urządzenia do hartowania i laminowania szkła nadal spadał, podczas gdy popyt na technologie do szkła izolacyjnego był stabilny. (…) Obecnie aktywność firm na rynku architektonicznym spowolniła. Dlatego rozpoczęliśmy już działania mające na celu obniżenie kosztów i podejmiemy dalsze kroki w zależności od sytuacji.

Homag – niechęć do inwestycji w branży drewna

Z kolei Grupa Homag w I kwartale 2024 r. spadek sprzedaży i zysku. Dostawca maszyn i urządzeń do obróbki drewna podkreśla jednak, że wartości mieszczą się w zakresie prognoz. Sprzedaż spadła o 14 proc. do 347 mln euro, podczas gdy rok wcześniej firma uzyskała kwotę 404 mln euro). Jak podaje Homag w swoim raporcie kwartalnym, ma to wpływ na EBIT przed kosztami nadzwyczajnymi. Wartość tego współczynnika zmniejszyła się do 10,8 mln euro, wobec 27 mln w roku 2023. Z kolei liczba zamówień Grupy w pierwszych trzech miesiącach tego roku wzrosła o 7 proc. Tym samym wyniosła 377 mln euro, natomiast rok wcześniej było to 353 mln euro. Zmniejszył się natomiast portfel zamówień. Na dzień 31 marca 2023 r. była to kwota 1036 mln euro, natomiast w bieżącym roku – 871 mln euro. Niechęć do inwestycji w branży drewna – taki wniosek można wysnuć z tych wskaźników .

Prezes zarządu Grupy Homag, dr Daniel Schmitt, wyjaśnia:

Chociaż liczba naszych zamówień nieznacznie wzrosła ze względu na dość dobrą działalność projektową i usługową, niechęć do inwestycji w branży obróbki drewna utrzymuje się. Nie możemy zatem jeszcze mówić o ożywieniu popytu ani o odwróceniu trendu. Aby ponownie zwiększyć naszą rentowność, zdecydowaliśmy się na pakiet działań mających na celu dostosowanie mocy produkcyjnych i zwiększenie efektywności w listopadzie 2023 roku, który obecnie wdrażamy.

O firmie Glaston pisaliśmy tutaj: https://forumbranzowe.com/glaston-spodziewa-sie-wzrostu-popytu-pod-koniec-roku/

Więcej o Glaston: https://glaston.net/

O firmie Homag pisaliśmy tutaj: https://forumbranzowe.com/grupa-homag-podsumowala-pierwsza-polowe-2024-roku/

Więcej o Homag: https://www.homag.com/pl/

Zobacz również

„Czyste Powietrze” winne miliony złotych. Wykonawcy protestują

„Czyste Powietrze” winne miliony złotych. Wykonawcy protestują

Fala protestów w związku z nierozliczonymi umowami w ramach programu „Czyste Powietrze”. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zalega z wypłatami pojedynczym firmom nawet po kilkadziesiąt milionów złotych.

Forum Webinar 2025 #1 – poznaj nowości na sezon 2025

Forum Webinar 2025 #1 – poznaj nowości na sezon 2025

Już 15 maja pierwsze w tym roku spotkanie online w ramach Forum Webinar. Wydarzenie będzie poświęcone prezentacji nowości produktowych przygotowanych przez dostawców i producentów na sezon 2025.

Nowe „Vademecum: marketing i oprogramowanie” dostępne na naszym portalu

Nowe „Vademecum: marketing i oprogramowanie” dostępne na naszym portalu

Nowe „Vademecum: marketing i oprogramowanie”. Sprawdź, jak skutecznie prowadzić marketing i wdrażać nowoczesne oprogramowanie w firmie.