Urlop wypoczynkowy a odbieranie telefonu

Autor: |Data publikacji:

Urlop wypoczynkowy a odbieranie telefonuCzy pracownik musi odbierać telefon służbowy podczas urlopu wypoczynkowego? To pytanie często zadajemy sobie, kiedy nie mamy możliwości zostawić na czas urlopu obowiązków związanych z pracą.

Urlop wypoczynkowy jest to czas odpoczynku od obowiązków związanych z pracą zawodową, w tym odbierania telefonu. Wypoczynek ten został zagwarantowany każdemu pracownikowi w art. 66 Konstytucji. Uprawnienie to jest niezbywalne, coroczne i płatne.

Pracownik ma prawo do urlopu w ilości 20 i lub 26 dni w zależności od stażu pracy. Proporcjonalnie do wymiaru etatu pracy. Urlop powinien być nieprzerwany, jednak można na wniosek pracownika podzielić go na części. Z zastrzeżeniem, że jedna powinna wynosić co najmniej 14 kalendarzowych.

Skoro pracownik ma odpocząć od swoich obowiązków zawodowych, musi mieć zatem możliwość „zapomnienia” o swojej pracy. Wypoczęty pracownik, to pracownik bardziej wydajny i zaangażowany w swoją pracę, co jest ewidentną korzyścią dla pracodawcy.

Urlop a telefon służbowy

Ze względu na nowoczesne technologie i powszechność pracy zdalnej, ostatnimi laty normą jest posiadanie przez pracowników służbowych telefonów i laptopów, mających umożliwić komunikację z pracodawcą. Nie uprawnia to jednak pracodawcy do tego, żeby wymagać od pracowników pozostawania w ciągłym kontakcie z firmą (odbierania telefonu czy e-maili). Dotyczy to zarówno urlopu, jak i czasu prywatnego poza godzinami pracy, wynikającego z przepisów Kodeksu Pracy o czasie pracy, jego normach i wymaganych odpoczynkach.

Wymuszanie przez pracodawcę takich działań, mogłoby skutkować obowiązkiem zapłaty nadgodzin lub być zakwalifikowane jako mobbing. Wybierając się na urlop wypoczynkowy, pracownik ma prawo zostawić służbowe urządzenia, w tym telefon w domu, bez obawy że nieodebranie połączenia lub wiadomości, nawet pilne, będzie skutkowało wyciągnięciem jakichkolwiek konsekwencji. Jeżeli jednak doszłoby do wykonywania pracy w trakcie urlopu to pracownik ma prawo wnioskować o anulowanie urlopu. Jeśli poniósłby jakieś koszty w związku z przerwaniem wypoczynku, może domagać się ich zwrotu.