Branża stopniowo wychodzi z rynku rosyjskiego

Autor: |Data publikacji:

Kolejne firmy w branży stolarki otworowej wycofują się z aktywności na terenie Federacji Rosyjskiej. O takiej decyzji poinformowały m.in. NSG Group, Teknos oraz Norsk Hydro.

Grupa NSG poinformowała o podjęciu decyzji na temat działalności w Rosji. W tym kraju od wielu lat pracuje spółka joint venture Pilkington Glass LLC. Grupa NSG zdecydowała o zawieszeniu wszelkich ustaleń dotyczących handlu szkłem między spółką jont venture a całą Grupą. Zdecydowano także o zawieszeniu wszelkich inwestycji rozwojowych. Ponadto koncern szklany zawiesza transakcje handlowe z firmami rosyjskimi. NSG także oświadcza, że:

Grupa potępia inwazję Rosji na Ukrainę. Doceniamy odwagę narodu ukraińskiego w stawianiu oporu siłom rosyjskim i wyrażamy nasze najgłębsze współczucie dla tych, którzy niestety stracili członków rodziny w tym konflikcie oraz dla tych, którzy musieli opuścić swoje domy w poszukiwaniu bezpieczeństwa.

NSG Group o zawieszeniu działalności handlowej:

Zobowiązania te będą obowiązywały tak długo, jak długo Rosja będzie kontynuowała inwazję na Ukrainę i będzie w związku z tym izolowana przez społeczność międzynarodową. Będziemy nadal monitorować sytuację na Ukrainie i podejmiemy dalsze działania, jeśli uznamy to za stosowne.

Zakład NSG w Rosji. Ok. 40 proc. szkła z fabryki trafiało na eksport, przede wszystkim na rynki europejskie.

Natomiast Teknos zdecydował o stopniowym wycofywaniu się z rynku rosyjskiego. Już 4 marca firma ogłosiła zawieszenie działalności w Rosji, a 12 kwietnia zaczął się proces ograniczania działalności. Teknos obecny jest na rynku rosyjskim od 2005 r. Firma ma biuro w Moskwie oraz nowy zakład produkcyjny w Sankt Petersburgu, który został otwarty w 2015 r. Produkowane w nim są wodorozcieńczalne i rozpuszczalnikowe farby i lakiery do przemysłu metalowego i drzewnego, a także farby proszkowe i architektoniczne.

Paula Salastie, prezes zarządu Teknos przyznaje:

Z przykrością patrzymy na toczącą się wojnę w Ukrainie. Ze względu na rozwój sytuacji i okoliczności, nie widzimy możliwości prowadzenia działalności w tym środowisku. Biorąc pod uwagę pogarszające się lokalne warunki biznesowe, podjęliśmy decyzję o rozpoczęciu planowania wyjścia z rynku rosyjskiego. Chciałbym podziękować naszym pracownikom za ich zaangażowanie, a wszystkim partnerom biznesowym za współpracę i zaufanie. Naszym celem jest znalezienie podmiotu, który mógłby kontynuować działalność.

Z kolei Norsk Hydro zdecydowało już na początku marca, by nie zawierać żadnych nowych kontraktów z rosyjskimi podmiotami. Spółka pracuje też nad zmniejszaniem swoich zobowiązań na 2022 r. Hydro, w odróżnieniu od wcześniej wspominanych firm, nie zatrudnia w Rosji pracowników, nie prowadzi w tym kraju działalności i także nie inwestuje na terenie Federacji Rosyjskiej. Od początku marca dostawy do Rosji są ograniczane do minimum przewidzianego w umowach.

Hydro natomiast zatrudnia ok. 400 obywateli Ukrainy w zakładach w Polsce. Otrzymali oni wsparcie od firmy i jej pracowników. Zaoferowany był m.in. transport oraz schronienie dla rodzin przybywających do Polski. Wcześniej o wycofaniu się z aktywności na terenie Rosji informowały m.in. Velux, AGC, Veka czy Gealan. Na ten temat pisaliśmy TUTAJ.

Zobacz również

Veka sponsorem lokalnego sportu, Wiśniowski wspiera skoczka

Veka sponsorem lokalnego sportu, Wiśniowski wspiera skoczka

W ostatnim czasie kilka firm z naszej branży pochwaliło się wsparciem dla sportowców. Wiśniowskiego będziemy oglądać w Pucharze Świata w skokach narciarskich, a Veka będzie widoczna podczas meczów Pucharu Polski. Fakro kontynuuje współpracę z piłkarkami, a Lanko i Oknamix zaczyna z piłkarzami.

Producenci stolarki w rankingu „Najcenniejsze firmy rodzinne 2024”

Producenci stolarki w rankingu „Najcenniejsze firmy rodzinne 2024”

Producenci stolarki mają swoją reprezentację w tegorocznym rankingu najcenniejszych firm rodzinnych. Jego autorzy wyłonili laureatów spośród przedsiębiorstw w poszczególnych województwach.

CAL posadził kolejnych 10 tysięcy drzew

CAL posadził kolejnych 10 tysięcy drzew

W drugiej połowie października pracownicy CAL tradycyjnie posadzili kolejnych 10 tysięcy drzew. Akcja, którą rokrocznie prowadzi suwalski producent drzwi, doczekała już siódmej edycji. Partnerem wydarzenia było "Forum Branżowe".