Tegoroczna sprzedaż stolarki i ślusarki otworowej utrzyma zapewne poziom ilościowy sprzedaży z roku 2021, a pod kątem wartości będzie rekordowa. Pomimo oczekiwanego spowolnienia producenci okien i drzwi mogą jednak z ostrożnym optymizmem myśleć o perspektywach na kolejny sezon.
Po trzech kwartałach obecnego sezonu trudno jest mówić o kryzysie w branży stolarki otworowej. Jedynym segmentem, który doświadcza trwałego spadku produkcji, są drzwi drewniane, których w ciągu 9 miesięcy sprzedano o 15 proc. mniej niż w rok temu. Tegoroczna produkcja wrześniowa tych drzwi była o niemal 40 proc. niższa niż we wrześniu 2021 roku, a w stosunku do sierpnia było to znowu mniej o 18 proc. Przeważają w tym segmencie drzwi wewnętrzne z materiałów drewnopochodnych, sprzedawane zarówno do nowego budownictwa, jak i na rynku remontowym, stąd nie widać przesłanek do poprawy sytuacji w tym segmencie w najbliższych miesiącach.
Produkcja okien drewnianych była we wrześniu zbliżona ilościowo do produkcji z sierpnia, a jednak było to o 9 proc. mniej niż we wrześniu 2021 roku. Od początku roku duże zakłady wyprodukowały 2,3 mln sztuk tych okien i było to o 3 proc. więcej niż po 3 kwartałach ub. roku. Dużą część tego segmentu wypełniają okna dachowe, a wobec malejącej liczby nowo budowanych domów, trudno jest tutaj liczyć na jakieś odbicie w przyszłym sezonie. To z tego powodu zakłady stolarki drewnianej już ograniczają swój czas pracy i redukują zatrudnienie.
Ponad dwa razy więcej niż okien drewnianych wyprodukowano do końca września okien tworzywowych i podobnie jak w drewnie była to liczba o 3 proc. wyższa niż rok wcześniej. Produkcja wrześniowa była o 16 proc. wyższa niż ta z sierpnia i był to poziom produkcji z września 2021 roku. Nieco gorzej wyglądała produkcja drzwi tworzywowych, których w ciągu 3 kwartałów sprzedano o 10 proc. mniej niż rok temu, choć sprzedaż w samym wrześniu była bardzo przyzwoita. Stolarka tworzywowa w dużej części sprzedawana jest na rynki zagraniczne, najwięcej na rynki remontowe, stąd perspektywy dla tego segmentu są umiarkowanie optymistyczne. Także producenci sprzedający na rynku krajowym mają szanse wyrównać spadek popytu dla nowego budownictwa, poprzez wykorzystanie systemu dopłat do wymian stolarki w krajowym programie Czyste Powietrze (piszemy o tym więcej w serwisie dotacjenaokna.pl)
We wrześniu udało się zatrzymać spadki sprzedaży ślusarki aluminiowej, a liczba okien aluminiowych wzrosła nawet w stosunku do sierpnia o 12 proc. Daleko oczywiście tym wartościom do rekordowych danych sprzed roku – w tym odniesieniu okien aluminiowych sprzedano o 24 proc., a drzwi o 15 proc. mniej niż we wrześniu 2021. Niemniej jednak po trzech kwartałach sprzedaż okien aluminiowych była ilościowo na poziomie sprzedaży ubiegłorocznej, a drzwi sprzedano nawet o 10 proc. więcej. Nieco więcej (o 3 proc.) sprzedano po 9 miesiącach drzwi stalowych, choć i one osiągnęły we wrześniu zaledwie 84 proc. ilościowej sprzedaży z września 2021 roku. Bardziej pocieszający jest fakt, że była to sprzedaż ilościowo o 18 proc. wyższa niż w sierpniu br. Ślusarka, zarówno aluminiowa, jak i stalowa, jest istotnym elementem procesów termomodernizacji budynków, stąd przyszły okres może być dla tego segmentu całkiem korzystny.
Po 9 miesiącach 2022 roku sprzedaż stolarki i ślusarki otworowej osiągnęła bardzo dobre wolumeny. Ceny większości tych produktów urosły w tym roku dwucyfrowo, stąd niezależnie od sytuacji w IV kwartale można się spodziewać bardzo dobrych wyników finansowych firm tej branży. Jedynie segment drzwi drewnianych odczuwa już krytyczny spadek sprzedaży i może już mówić o kryzysie popytowym. Stolarka drewniana także jest jedynym segmentem, w którym nie widać wyraźnych przesłanek do myślenia o przyszłych wzrostach zamówień. Pozostałe segmenty z umiarkowanym optymizmem mogą myśleć o przyszłym sezonie, kładąc nadzieję w sprzedaży eksportowej oraz unijnych programach termomodernizacji budynków.
Powyższe dane opierają się na bieżących danych GUS i dotyczą wyników największych producentów. Szczegółowe rzeczywiste wyniki III kwartału dostępne będą w listopadzie w biuletynie kwartalnym CAB.
Tagi
drzwi drewnianedrzwi stalowedrzwi tworzywoweokna dachoweokna drewnianeokna PVCprognoza 2023ślusarka aluminiowasprzedaż stolarkiwyniki sprzedażyZobacz również
Veka sponsorem lokalnego sportu, Wiśniowski wspiera skoczka
W ostatnim czasie kilka firm z naszej branży pochwaliło się wsparciem dla sportowców. Wiśniowskiego będziemy oglądać w Pucharze Świata w skokach narciarskich, a Veka będzie widoczna podczas meczów Pucharu Polski. Fakro kontynuuje współpracę z piłkarkami, a Lanko i Oknamix zaczyna z piłkarzami.
Producenci stolarki w rankingu „Najcenniejsze firmy rodzinne 2024”
Producenci stolarki mają swoją reprezentację w tegorocznym rankingu najcenniejszych firm rodzinnych. Jego autorzy wyłonili laureatów spośród przedsiębiorstw w poszczególnych województwach.
CAL posadził kolejnych 10 tysięcy drzew
W drugiej połowie października pracownicy CAL tradycyjnie posadzili kolejnych 10 tysięcy drzew. Akcja, którą rokrocznie prowadzi suwalski producent drzwi, doczekała już siódmej edycji. Partnerem wydarzenia było "Forum Branżowe".