Austriacka firma badawcza Interconnection Consulting szacuje, że sprzedaż okien w Europie Wschodniej spadnie w tym roku o 7,4 proc. Polska ma według przewidywań doświadczyć niewielkiej, ale długotrwałej tendencji spadkowej.
Sprzedaż okien na rynku Europy Wschodniej spadnie w tym roku o 7,4 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim. Według badania przeprowadzonego przez austriacki Interconnection Consulting, w 2020 r. spadki na tym rynku mogą mieć wartość 270 mln euro. Załamanie spowodowane pandemią koronawirusa będzie trwało nieprzerwanie również 2021 roku. Ożywienie na rynku ma być widoczne najwcześniej w 2022 roku.
W najprężniej gospodarczo regionie Europy Wschodniej, do której analitycy zaliczają Czechy, Słowację i Polskę, ma być niewielka, acz długotrwała tendencja spadkowa. Ożywienie będzie tutaj widoczne dopiero w 2023 r.
Rosja i Ukraina z 46 proc. sprzedaży ma mieć według Interconnection Consulting największe udziały na rynku Europy Wschodniej. Tutaj spadek w 2020 r. ma wynieść 8,3 proc. Rosja będzie według tej firmy badawczej krajem na tym rynku, który w 2023 r. przekroczy poziomy rynkowe z 2019 r. – Jednak prognoza dla Rosji jest obarczona dużą niepewnością, ponieważ w dużym stopniu zależna jest od rozwoju sytuacji politycznej – wyjaśnia Laszlo Barla, autor badania z Interconnection Consulting.
Silniej dotknięte koronakryzysem będą Węgry, Bułgaria, Rumunia oraz Grecja – w tych krajach przewidywane są spadki na poziomie 12 proc. W 2021 roku również należy się spodziewać tutaj dwucyfrowych spadków. Dwucyfrowe spadki w 2020 r, odnotują tez kraje bałtyckie. Siedmioprocentowy spadek powinny odnotować Chorwacja, Serbia, Bośnia i Hercegowina, ale w kolejny roku będzie gorzej – spadek ma być na poziomie 10,8 proc.
Budownictwo mieszkaniowe stanowi 2/3 całego rynku okiennego w Europie Wschodniej. Gwałtowny spadek w sektorze nowego budownictwa może być częściowo zrównoważony przez sektor remontowy. Ze względu na inicjatywy rządowe związane z efektywnością energetyczną, wspomniany sektor remontowy będzie nabierał na znaczeni i może zwiększyć swój udział do 53,1 proc. do 2023 r.
Tagi
centrum analiz branżowycheuropa wschodniagospodarkaInterconnection Consultingproducenci okienrynek okienZobacz również
Veka sponsorem lokalnego sportu, Wiśniowski wspiera skoczka
W ostatnim czasie kilka firm z naszej branży pochwaliło się wsparciem dla sportowców. Wiśniowskiego będziemy oglądać w Pucharze Świata w skokach narciarskich, a Veka będzie widoczna podczas meczów Pucharu Polski. Fakro kontynuuje współpracę z piłkarkami, a Lanko i Oknamix zaczyna z piłkarzami.
Producenci stolarki w rankingu „Najcenniejsze firmy rodzinne 2024”
Producenci stolarki mają swoją reprezentację w tegorocznym rankingu najcenniejszych firm rodzinnych. Jego autorzy wyłonili laureatów spośród przedsiębiorstw w poszczególnych województwach.
CAL posadził kolejnych 10 tysięcy drzew
W drugiej połowie października pracownicy CAL tradycyjnie posadzili kolejnych 10 tysięcy drzew. Akcja, którą rokrocznie prowadzi suwalski producent drzwi, doczekała już siódmej edycji. Partnerem wydarzenia było "Forum Branżowe".