Ruszyła pierwsza na świecie fabryka przeziernych szyb fotowoltaicznych

Autor: |Data publikacji:

Na swoje 15-lecie firma ML System uruchomiła wczoraj uroczyście linię produkcyjną szyb z powłoką kwantową, wytwarzających energię elektryczną ze Słońca. Linia, która jest w stanie produkować 60 tys. mkw. szyb Q-glass, jest w pełni zautomatyzowana, a obsługuje ją 3 pracowników. To pierwsza taka instalacja na świecie.

Prototypowe fasady szklane z Quantum Glass zamontowane już zostały nie tylko w siedzibie spółki w Zaczerniu pod Rzeszowem (na zdjęciu obok), ale też w biurowcu Aluronu w Zawierciu, a nawet w centrum turystycznym w norweskim Dalsnibba. Fotowoltaiczne, w pełni przezierne fasady już działają. Jak zapewnia prezes ML System, Dawid Cycoń, metr kwadratowy zespolenia z taką szybą potrafi wyprodukować 35 W energii elektrycznej. Można by więcej, gdyby dodać do zespolenia 2 i 3 szybę z powłoką kwantową, jednak odbiło by się to na przezierności, która w obecnym zespoleniu ma wartość 50 proc. Dzisiaj dostępne są szyby o wymiarach do 1200 na 2000 mm, ale już w przyszłym roku wprowadzone zostaną gabaryty do 2000 na 4000 mm. Prezes Cycoń podkreśla przy tym, że szyby te dedykowane są oknom i fasadom, a ze strony ich producentów widzi duże zainteresowanie nowym produktem. Na wczorajszym otwarciu fabryki w Zaczerniu obecni byli zresztą przedstawiciele m.in. Aluprofu i Wiśniowskiego, co jest chyba potwierdzeniem takiego zainteresowania. Przypomnijmy, że pierwsze okno z szybą kwantową wyprodukowała firma Petecki, która na I Krajowej Wystawie Innowacji otrzymała za nie główną nagrodę Innowatora Roku.

Opracowanie i uruchomienie produkcji Quantum Glass pochłonęło 25 mln zł, z czego 73 proc. stanowiło dofinansowanie. Pierwsza linia jest jednak tylko etapem planu inwestycyjnego „nowej ery kwantowej” w ML System. Do roku 2023 uruchomione zostaną jeszcze linie dla szkła 2DGlass i ActiveGlass, a wówczas moce wytwórcze spółki wyniosą ok. 200 tys. mkw. specjalistycznego szkła w skali roku. Rzecz nie będzie tania, bo jak wyjawiono na konferencji prasowej, metr kwadratowy Quantum Glass kosztować będzie ok. 300-400 euro. Nie dziwi więc, że na koniec roku 2024 spółka planuje osiągnięcie przychodów w granicach 400 mln zł. Jej partnerami w tym będą nie tylko producenci okien i fasad, ale też branża automotive, dla której wspólnie z Pilkingtonem i Guardianem opracowywane są już odpowiednie technologie (o współpracy tych firm pisaliśmy TUTAJ).

 

Prezes Dawid Cycoń przypomniał w czasie uroczystości, że od dwóch lat obowiązuje dyrektywa unijna, której celem jest znaczne obniżenie zużycia energii w budynkach, przy jednoczesnym wykorzystaniu energii odnawialnej. „Uruchomienie produkcji w pełni transparentnych szyb z powłoką kwantową idealnie wpisuje się w oczekiwania i potrzeby rynku. Równolegle odpowiada na politykę europejską, koncentrującą się na popularyzacji rozwiązań ekologicznych w budownictwie” – dodał. Zgadzamy się z tym, bo i naszym zdaniem w pełni przezierne szyby fotowoltaiczne mają szansę zrewolucjonizować całą europejską branżę stolarki.

Zobacz również

Veka sponsorem lokalnego sportu, Wiśniowski wspiera skoczka

Veka sponsorem lokalnego sportu, Wiśniowski wspiera skoczka

W ostatnim czasie kilka firm z naszej branży pochwaliło się wsparciem dla sportowców. Wiśniowskiego będziemy oglądać w Pucharze Świata w skokach narciarskich, a Veka będzie widoczna podczas meczów Pucharu Polski. Fakro kontynuuje współpracę z piłkarkami, a Lanko i Oknamix zaczyna z piłkarzami.

Producenci stolarki w rankingu „Najcenniejsze firmy rodzinne 2024”

Producenci stolarki w rankingu „Najcenniejsze firmy rodzinne 2024”

Producenci stolarki mają swoją reprezentację w tegorocznym rankingu najcenniejszych firm rodzinnych. Jego autorzy wyłonili laureatów spośród przedsiębiorstw w poszczególnych województwach.

CAL posadził kolejnych 10 tysięcy drzew

CAL posadził kolejnych 10 tysięcy drzew

W drugiej połowie października pracownicy CAL tradycyjnie posadzili kolejnych 10 tysięcy drzew. Akcja, którą rokrocznie prowadzi suwalski producent drzwi, doczekała już siódmej edycji. Partnerem wydarzenia było "Forum Branżowe".