Producenci szkła: rosną obroty, ale rosną też koszty produkcji

Red.: |Data publikacji:

Producenci szła budowlanego notują rekordowe przychody, jednocześnie wskazują na rosnące koszty produkcji. Swoje wyniki za pierwszy kwartał zaprezentowało właśnie kilku dostawców szkła float – NSG, AGC, Şişecam oraz Saint-Gobain.

Dostawcy szkła informują o swoich rekordowo wysokich wzrostach przychodów ze sprzedaży. Szczególnie dla Şişecam pierwszy kwartał był wyjątkowo dobry, gdyż wzrost w segmencie szkła budowlanego notowany jest na poziomie 197 proc! AGC i NSG również mają wyniki na dużym plusie w porównaniu z 2021 r. Jednocześnie spółki przyznają, że w omawianym okresie bardzo zwiększyły się koszty produkcji. Firmy szczególnie dotkliwie odczuły wyższe ceny gazu w Europie, na ten aspekt wskazuje przede wszystkim NSG. Ta spółka informuje także, że w pierwszym kwartale tego roku, jak również w poprzednich kwartałach, notowany był duży popyt na szkło budowlane w Europie. Zamówienia przekraczały możliwości produkcyjne spółki.

Jak wygląda pierwszy kwartał w liczbach? W AGC sprzedaż netto wyniosła 472,66 mld jenów (ok. 16,22 mld zł) w porównaniu 393,56 mld jenów (ok. 13,5 mld zł) w 2021. Jest to wzrost o 20 proc. Z kolei zysk operacyjny to wartość 57,78 mld (ok. 1,9 mld zł) w porównaniu do 44,22 mld (ok. 1,5 mld zł). Spółka poinformowała także o wynikach w segmencie szkła: w I kwartale 2022 r. przychody wyniosły 197,62 mld jenów (ok. 6,7 mld zł) w porównaniu do 180,56  mld jenów (ok. 6,2 mld zł) w roku 2021.

Foto: NSG

Dla NSG pierwszy kwartał tego roku był jednocześnie czwartym kwartałem roku finansowego. Dla spółki data 31 marca 2022 r. to moment zakończenia roku finansowego 2022. Przychody za okres od stycznia do końca marca wyniosły 157,6 mld jenów (ok. 5,4 mld zł) porównaniu do 141,9 mld (ok. 4,8 mld zł) w roku 2021. Jest to wzrost o ponad 15 proc. Zysk operacyjny wyniósł 5,5 mld jenów (ok. 190 mln zł) w porównaniu do 5,1 mld (ok. 180 mln zł).

Jeśli chodzi o wyniki za cały rok finansowy, to NSG osiągnęło przychody w wysokości 600,6 mld jenów (ok. 20,6 mld zł) w porównaniu do 499,2 mld (ok. 17,1 mld zł) w roku finansowym 2021. NSG wskazuje, że negatywnie na wyniki roczne wpłynęły przede wszystkim rosnące koszty produkcji, szczególnie ceny gazu w Europie, do pozytywnych czynników zaliczają się wzrost cen szkła i redukcja kosztów działalności.

W NSG w segmencie szkła architektonicznego przychody za cały rok finansowy 2022 wyniosły 281,8 mld jenów (ok. 9,6 mld zł) w porównaniu do 215,5 (ok. 7,3 mld zł) rok wcześniej. W samej Europie przychody ze sprzedaży szła architektonicznego wyniosły 116 mld (ok. 3,9 mld zł) w porównaniu do 85 mld jenów (ok. 2,9 mld zł). Spółka zakłada, że w kolejnych miesiącach tego roku będą rosły zarówno wartość, jak i wolumen sprzedaży, przy jednoczesnym spadku wartości zysku. Na niższy zysk wpływać będą wciąż rosnące kosztów produkcji, według firmy spowodowane m.in. inwazją Rosji na Ukrainę. NSG będzie wiec kontynuować politykę oszczędzania. Niedawno pisaliśmy o wynikach polskiej spółki Pilkington IGP, która należy do grupy NSG oraz jej najnowszych inwestycjach (szczegóły).

Foto: Şişecam

Şişecam nie ma w Polsce oddziału, jednak firma informuje, że jest największym producentem szkła w Europie i piątym na świecie, dlatego warto zapoznać się z wynikami tego przedsiębiorstwa. Przychody spółki w pierwszym kwartale tego roku wyniosły 16,97 mld lirów tureckich (ok. 4,7 mld zł) w porównaniu do 5,68 (ok. 1,5 mld zł) w roku 2021 – jest to wzrost o 199 proc.! Z kolei wartość EBITDA w tym roku wynosi 4,82 mld lirów (ok. 1,3 mld zł) w stosunku do 1,62 mld lirów (ok. 450 mln zł) w roku 2021. Şişecam jest dostawcą szkła do kilku segmentów, jeśli chodzi o szkło architektoniczne to przychody wyniosły 4,87  mld lirów (ok. 1,3 mld zł) w porównaniu do 1,64 (ok. 460 mln zł) w 2021 r. Jest to wzrost o 197 proc. Spółka podaje, że wzrost wolumenu sprzedaży wyniósł 14 proc.

Saint-Gobain podliczył, że w pierwszym kwartale tego roku osiągnął sprzedaż w wysokości 12 mld euro, o czym pisaliśmy TUTAJ.

Zobacz również

Fakro zmniejszyło produkcję o 30 proc.

Fakro zmniejszyło produkcję o 30 proc.

Fakro boleśnie odczuwa spadek koniunktury na rynku budowlanym. Mniejsza ilość zamówień powoduje, że firma nie ma obecnie pracy dla wszystkich pracowników.

W wakacje wystrzelił popyt na pergole

W wakacje wystrzelił popyt na pergole

Jak poinformowała nas firma Sun Winner, w okresie letnim znacznie zwiększyła się dynamika hurtowej sprzedaży pergoli. Przedsiębiorstwo z Łomży zakłada, że w tym roku uda mu się znacznie poprawić wyniki w porównaniu z sezonem 2021.

Mecenasi Sportu finiszują 14 sierpnia

Mecenasi Sportu finiszują 14 sierpnia

W ostatnim tygodniu naszego konkursu Mecenas Sportu na fotelu absolutnego lidera rozsiadł się zawierciański klub siatkówki Aluronu. Kibice tej drużyny oddali niemal 3 700 głosów.

1