Popyt a problemy surowcowe

Autor: |Data publikacji:

Wojna w Ukrainie dodatkowo pogłębiła problemy na rynku surowców oraz komponentów wykorzystywanych do produkcji stolarki. Coraz więcej producentów nie tylko wydłuża terminy dostaw, ale też podnosi ceny, przez co odnotowują zwiększoną liczbę zamówień od partnerów handlowych, którzy chcą zdążyć zamagazynować się przed podwyżkami.

Jednym z największych wyzwań sezonu 2021 był niedobór na rynku materiałów wykorzystywanych do produkcji stolarki oraz ich dynamiczny wzrost cen. Ten sezon nie zapowiada się niestety lepiej. Atak Rosji na Ukrainę w dniu 24 lutego pogłębił wspomniane problemy, co odczuwa też niestety branża stolarki otworowej. Niedawno pisaliśmy o tym, że największe perturbacje występują w przypadku stali, w przypadku drewna problemy powinny być znacznie mniejsze, a na rynku aluminium powinniśmy się spodziewać tylko przejściowych zawirowań (szczegóły). W naszym serwisie poruszaliśmy również kwestię producentów profili stalowych do stolarki, którzy określają obecną sytuację na rynku jako bardzo trudną. Ceny rosną tak szybko, że trudno jest im realizować plany działania, a firmy stale muszą reagować na bieżącą sytuację (pisaliśmy o tym TUTAJ).

Stalprodukt, który poprzedni sezon zalicza do bardzo udanych (więcej…) poinformował niedawno, że w związku z wojną w Ukrainie doszło do zakłóceń lub wręcz przerwania łańcuchów dostaw komponentów, w szczególności stali oraz aluminium. Wpłynęło to na dostępność profili aluminiowych, przeznaczonych do niektórych modeli drzwi. Wydłużyło to terminy realizacji zamówień na ościeżnice aluminiowe i naświetla do drzwi o grubości 85 mm. Realizacja zamówień na ościeżnice będzie możliwa w terminie od 1 maja 2022 r., a na naświetla dopiero 15 lipca 2022 r.

Przed podobnymi wyzwaniami stanęła też firma Wiśniowski, która poinformowała o podjęciu niezbędnych działań, mających na celu utrzymanie odpowiedniego poziomu zapasów materiałowych. Firma podkreśla jednak, że wysiłki te mogą okazać się niewystarczające w obecnej sytuacji. Dobrym przykładem problemów, z jakimi zmagają się producenci jest sytuacja Wiśniowskiego z drzwiami płaszczowymi. Okazuje się, że po ogłoszeniu przez firmę w lutym tego roku podwyżek na te produkty, w ciągu dwóch tygodniach spłynęła liczba zamówień na te drzwi odpowiadające 1/3 rocznego poziomu sprzedaży tych produktów. Przekracza to stan zapasów materiałowych producenta z siedzibą w Wielogłowach, dlatego będzie możliwość wyprodukowania tylko części zleceń. Innym problemem okazuje się dostępność, a w zasadzie jej brak w przypadku automatyki do niektórych modeli bram przemysłowych. Dlatego Wiśniowski zmuszony jest do odwołania wstrzymać możliwość składania zamówień te produkty.

Pol-Skone przekazało z kolei swoim partnerom handlowym informację, że firma jest zmuszona o zmiany cen niektórych grup asortymentowych. Decyzję tę argumentuje podwyżkami cen surowców (m.in. MDF, drewna, stali, aluminium, klejów, szkła, farb, lakierów, opakowań, folii) oraz niestabilnym kursem walut. Planowana zmiana cen ma wynieść średnio ok. 7-10 proc.

Zobacz również

Veka sponsorem lokalnego sportu, Wiśniowski wspiera skoczka

Veka sponsorem lokalnego sportu, Wiśniowski wspiera skoczka

W ostatnim czasie kilka firm z naszej branży pochwaliło się wsparciem dla sportowców. Wiśniowskiego będziemy oglądać w Pucharze Świata w skokach narciarskich, a Veka będzie widoczna podczas meczów Pucharu Polski. Fakro kontynuuje współpracę z piłkarkami, a Lanko i Oknamix zaczyna z piłkarzami.

Producenci stolarki w rankingu „Najcenniejsze firmy rodzinne 2024”

Producenci stolarki w rankingu „Najcenniejsze firmy rodzinne 2024”

Producenci stolarki mają swoją reprezentację w tegorocznym rankingu najcenniejszych firm rodzinnych. Jego autorzy wyłonili laureatów spośród przedsiębiorstw w poszczególnych województwach.

CAL posadził kolejnych 10 tysięcy drzew

CAL posadził kolejnych 10 tysięcy drzew

W drugiej połowie października pracownicy CAL tradycyjnie posadzili kolejnych 10 tysięcy drzew. Akcja, którą rokrocznie prowadzi suwalski producent drzwi, doczekała już siódmej edycji. Partnerem wydarzenia było "Forum Branżowe".