Eksport do Włoch: koniec wzrostów?

Red.: |Data publikacji:

Polskie firmy coraz chętniej sprzedają swoje produkty do Włoch. Wśród największych eksporterów znajdują się producenci okien i drzwi. Jednak dobra koniunktura się kończy…

Włochy to popularny kierunek eksportowy dla wielu polskich firm. Znajdują się wśród nich Pesa, Inglot, Kruk, Boryszew, ale także Fakro, Selena czy Grupa Kęty. Swoje miejsce na włoskim rynku znalazły również tacy producenci jak Oknoplast, Eko-Okna czy Drutex. Jak podaje dziennik Rzeczpospolita, Włochy były naszym piątym partnerem handlowym pod względem wartości obrotów w 2018 r. Jeśli zaś bierze się pod uwagę Unię Europejską, to Italia zajmuje trzecie miejsce po Niemczech i Czechach. Wartość eksportu z Polski do Włoch w minionym roku wyniosła ok. 10,3 mld euro. Czy tak jednak pozostanie?

Jak podaje Centrum Analiz Branżowych (CAB) eksport okien i drzwi do Włoch w 2018 r. osiągnął wartość 137 mln euro. Jest to wzrost o 8,6 proc. w porównaniu do roku 2017. Biorąc pod uwagę jedynie drzwi i okna z PVC, to ich eksport osiągnął w ubiegłym roku wartość 118 mln euro, co stanowiło wzrost o 10,7 proc. względem 2017 r. Był to już zatem 13. sezon wzrostów na tym rynku. Wśród firm z branży okien, drzwi i bram można zatem mówić o dużym zainteresowaniu rynkiem włoskim.

Pierwsze półrocze 2019 r. nie pozwala niestety spoglądać na włoski rynek już tak optymistycznie. Okazuje się bowiem, że w pierwszych 6 miesiącach tego roku wartość eksportu stolarki do tego kraju spadła aż o 6 proc. Eksperci Centrum Analiz Branżowych jako główny problem tego rynku określają panującą we Włoszech stagnację gospodarczą.

W tym roku w połowie czerwca przedstawiciele CAB, Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu oraz banku Santander zorganizowali warsztaty eksportera. Były one poświęcone właśnie rynkowi włoskiemu. Więcej na ten temat pisaliśmy TUTAJ.

Zobacz również

Nice ma nową strategię działania do 2025 r.

Nice ma nową strategię działania do 2025 r.

Nice opublikował swój pierwszy Raport Zrównoważonego Rozwoju. Firma prezentuje w nim nową strategię rozwoju.

Nowe showroomy Dako i Aluprofu

Nowe showroomy Dako i Aluprofu

Dako otworzył właśnie swój nowy showroom w swojej siedzibie w Nowym Sączu. Także Aluprof inwestuje w salon, który otworzy w Wietnamie.

Slonawy chce inwestować w sprzedaż w USA

Slonawy chce inwestować w sprzedaż w USA

Compremum podliczyło wyniki ze sprzedaży za trzy kwartały. Spółka osiągnęła sprzedaż ponad 167 mln zł, w tym 13 proc. to stolarka.

1