Coraz wyższe oprocentowanie kredytów budowlanych, rosnące koszty realizacji oraz spowolnienie gospodarcze – to główne wyzwania stojące przed branżą gospodarczą. Niemiecki instytut Ifo przedstawił właśnie wstępną ocenę europejskiego rynku budowlanego na najbliższe sezony.
W sezonach 2021 oraz 2022 odnotowano solidne wzrosty w europejskim sektorze budowlanym (odpowiednio +5,8 proc. i +3,0 proc.). W roku 2023 prawdopodobnie również uda się uniknąć spadków, choć rynek ma znajdować się w stagnacji. Powolny wzrost przewidywany jest w roku 2025, w którym przewidywane są niewielkie wzrosty na poziomie 1 proc. Siłą napędową tego trendu mają być działania państw z zakresu termomodernizacji w budownictwie naziemnym oraz duże inwestycje w sektorze mieszkaniowym i infrastrukturalnym. Od 2024 roku perspektywy gospodarcze mają ulec poprawie.

Ludwig Dorffmeister, specjalista ds. badań budownictwa i nieruchomości w Ifo Institut:
Europejska branża budowlana korzysta przede wszystkim z rosnącego popytu na budownictwo we Francji, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii. Wzrost wynosi tam od dwóch i pół do prawie siedmiu procent. Ogólnie rzecz biorąc, rynek powinien wzrosnąć o około 26 miliardów euro do 2025 r.
Jak wyglądają perspektywy naszego zachodniego sąsiada, kluczowego rynku dla eksportu polskiej stolarki? Po dwóch słabych latach niemiecka produkcja budowlana w najlepszym razie nieznacznie wzrośnie w 2023 r. Budownictwo niemieszkaniowe w końcu nie powinno już w bieżącym roku odnotować strat po wcześniejszej korekcie rynkowej. W trakcie ożywienia gospodarczego i po przetrawieniu szoku inflacyjnego, najpóźniej do 2024 r. ma nastąpić ponowne ożywienie m.in. w budownictwie komercyjnym i użyteczności publicznej. Na rok 2025 analiza rynku przewiduje, że zakres prac budowlanych w przypadku nowych i istniejących budynków niemieszkalnych w Niemczech będzie o ok. 1 proc. większy niż w 2022 roku.
Zobacz również
Velux Polska świętuje 35-lecie
W piątek 21 listopada mieliśmy okazję wspólnie z Velux Polska celebrować jubileusz 35-lecia obecności marki na polskim rynku. Wydarzenie, które miało bardzo efektowną oprawę, odbyło się w hotelu Narvil w Serocku.
Który producent okien był najbardziej aktywny w mediach społecznościowych?
Drutex, Krishome i OknPlus to producenci okien najbardziej aktywni w mediach społecznościowych w październiku.
Ósma edycja akcji firmy CAL „Drzewo za drzwi”
13 października 2025 r. w malowniczym Nadleśnictwie Płaska już po raz ósmy odbyła się akcja „Drzewo za drzwi”, organizowana przez firmę CAL.


