Centrum Analiz Branżowych regularnie monitoruje ceny okien w Polsce. Najnowsza analiza wskazuje, że ceny okien nie tylko przestały rosnąć, ale wręcz spadły w porównaniu z jesienią 2021 roku.
Centrum Analiz Branżowych regularnie przesyła zapytania do punktów sprzedaży detalicznej z prośbą o wycenę jednego, konkretnego zestawu okien i drzwi balkonowych (białe ramy, pakiet trzyszybowy). Każda seria zapytań przynosi kilkadziesiąt ofert, a w analizie uwzględniane są te, które spełniają określone kryteria, takie jak: współczynnik przenikania ciepła Uw<1,0, termin realizacji oraz szczegóły specyfikacji. Wyniki takiej analizy porównywane są z wynikami z wcześniejszego okresu. Analizowane są ceny detaliczne netto oferowane nabywcom indywidualnym, nie są to zatem ceny transakcyjne, ponieważ nie uwzględniono w nich upustów oraz rabatów.
Choć analiza z października 2021 roku wskazała na kolejne podwyżki cen okien, widać było wyraźnie, że dynamika wzrostu cen wyhamowała. Przypomnijmy, że punkty handlowe oferowały wówczas ceny na poziomie 570 zł/mkw. okna i było to zaledwie o 3,5 proc. wyższe niż w czerwcu 2021 roku. Terminy realizacji zamówień wyznaczane były na 5-6, a nawet 8 tygodni od dnia złożenia zamówienia, co mogło świadczyć o tym, że portfele zamówień w firmach montażowych były wówczas zapełnione. Więcej na ten temat pisaliśmy TUTAJ.
Początek roku to, tradycyjnie już, okres promocji cenowych, zbierania kolejnych zamówień, i budowania portfela na kolejny sezon budowlany. Znalazło to swoje odzwierciedlenie w ofertach cenowych składanych w styczniu. Średnia cena, jaką oferowano w pierwszym miesiącu tego roku, wyniosła 550 zł/mkw. okna (tworzywowe, białe, o wsp. Uw<1,0). Oznacza to, że cena była o 3,5 proc. niższa od tej jesiennej i zrównała się z ceną oferowaną w czerwcu 2021 roku.
Rozpiętość cenowa ofert wahała się tym razem w przedziale 2000-2700 zł, a więc była mniejsza niż jesienią, kiedy to otrzymano wyceny wartości takiego samego zamówienia w wysokości od 2050 zł do 2900 zł. Radykalnemu skróceniu uległ również czas realizacji, gdyż zamówienie styczniowe najczęściej deklarowano dostarczyć po 4 tygodniach (asekuracyjnie czasami pisząc w ofercie o 4-5 tygodniach). Zauważalnym zjawiskiem przy ofertach jest mniejsza liczba propozycji udzielenia rabatu – zaledwie kilka ofert zawierało taką informację.
Zobacz również
Nowe „Vademecum: marketing i oprogramowanie” dostępne na naszym portalu
Nowe „Vademecum: marketing i oprogramowanie”. Sprawdź, jak skutecznie prowadzić marketing i wdrażać nowoczesne oprogramowanie w firmie.
„Gwiazdy Rankingu Buildera” dla branży stolarki
Gwiazdy Rankingu Buildera to zestawienie firm o najlepszej sytuacji finansowej. Kolejna edycja zakończyła się na początku kwietnia 2025 r.
XXXIV Forum 100 – fotorelacja
W ubiegłym tygodniu odbyła się XXXIV edycja Forum 100. Zapraszamy do obejrzenia pierwszej części fotorelacji.