Zawyżane parametry okien dachowych?

Red.: |Data publikacji:

Przed kilkoma laty duński Velux zwrócił się do niezależnego od niego instytutu o sprawdzenie właściwości izolacyjności cieplnej okien dachowych dostępnych na rynku europejskim. Instytut kupił więc w sieciach sprzedaży ponad setkę różnych modeli okien różnych producentów (także Veluxa), a następnie zlecił ich przebadanie dwóm renomowanym laboratoriom akredytowanym. Jednym z nich było ponoć laboratorium Instytutu Techniki Okiennej w Rosenheim. Wyniki okazały się fatalne.

Jak ujawnił wczoraj w programie #RzeczoBiznesie Marcina Piaseckiego szef Velux Polska – pan Jacek Siwiński, okna Veluxa próby te przeszły pozytywnie. Natomiast w przypadku jednego z głównych konkurentów na 96 przeprowadzonych testów tylko jedno jego okno spełniło deklarowany parametr izolacyjności cieplnej. Podobnie było w przypadku innych producentów. – Prawie wszystkie okna nie spełniły parametrów  – powiedział menedżer Veluxa. – Wyniki tych badań przekazaliśmy producentom okien. Poprosiliśmy, aby dostosowali swoje deklaracje parametrów do tych, które ich produkty rzeczywiście spełniają – dodał.

Według słów Jacka Siwińskiego tylko jeden producent zareagował na taką prośbę i dokonał zmian w deklaracji. Wobec takiej postawy kierownictwo Veluxa o wynikach badań poinformowało urzędy nadzoru budowlanego w kilku krajach (także w Polsce), prosząc o podjęcie interwencji na rynkach, na których działają. W Polsce zawiadomiono również Urząd Ochrony Konsumentów i Konkurencji, ale ten odesłał „petenta” do Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego. GUNB z kolei odpowiedział, że nie będą wszczynać kontroli rynku dopóki nie zleci tego UOKiK… Okna cały czas są produkowane, sprzedawane i wbudowywane w budynkach. Niezależne instytuty stwierdziły badaniami, że większość z nich nie spełnia deklarowanych parametrów cieplnych – w Polsce nikt tego nie zweryfikuje?

– Chciałbym doprowadzić do tego, że rynek będzie transparentny. Tak, żeby branża okien dachowych była transparentna i wiarygodna w oczach konsumentów. Będziemy wszyscy sprawdzani przez system – uzasadnia swoje zaangażowanie Siwiński. – Chciałbym, żeby wszyscy producenci działający w branży mieli poczucie komfortu, że mogą inwestować w innowacje, bo nie funkcjonują na rynku konkurenci, którzy zaniżając jakość i koszty produkcji, wywierają nieuzasadnioną ekonomicznie presję kosztową – dodaje.

Całość zapisu rozmowy Marcina Piaseckiego z dyr. Jackiem Siwińskim poniżej:

Zobacz również

Akzo Nobel optymistycznie o rynku farb proszkowych w tym roku

Akzo Nobel optymistycznie o rynku farb proszkowych w tym roku

Akzo Nobel podsumowało wyniki z pierwszego kwartału. Spółka odnotowała niewielki spadek w sprzedaży, ale prognozuje wzrost popytu na farby.

Assa Abloy kończy produkcję w Bielsku

Assa Abloy kończy produkcję w Bielsku

Assa Abloy Mercor Doors wygasza produkcję w fabryce w Bielsku. Działalność będzie przeniesiona do zakładu w Dobrzeniu Wielkim.

Arbonia przeznaczy 200 mln euro na rozwój segmentu drzwi

Arbonia przeznaczy 200 mln euro na rozwój segmentu drzwi

Grupa Arbonia poinformowała o podjęciu ostatecznej decyzji co do sprzedaży dywizji klimatu firmie Midea Electrics Netherlands. Pierwsze kroki związane ze zbyciem były podjęte na początku tego roku.

1