Z zachodnich rynków spływają bardzo dobre informacje dla polskich eksporterów z branży. Zagraniczne media informują m.in. o wzrostach na francuskim i szwajcarskim rynku okiennym, urosły też zarówno austriacki rynek bram garażowych, jak i remontowy w Niemczech.
Wzrost przychodów producentów okien we Francji
Francuscy producenci okien zakończyli 2018 r. czteroprocentowym wzrostem przychodów (wzrost o 4,82 mln euro). Jest to zgodne z wcześniejszymi przewidywaniami, w których była mowa o przyspieszonym tempie rozwoju dzięki sprzyjającej koniunkturze. Mowa tu nie tylko o wzrostach w nowym budownictwie, ale i na rynku remontowym. W porównaniu z rokiem 2017 przychody związane z tym pierwszym przyniosły producentom okien 4,3 proc. wzrostu, gdy drugi z wymienionych przyniósł wzrost w wysokości 3,9 proc. Znaczne zwiększenie przychodów dotyczyło wszystkich rodzajów okien, oprócz okien drewnianych (wzrosty od 4 do 5 proc.). W przypadku okien drewnianych wzrost wyniósł zaledwie 0,6 proc.
Wzrost cen okien w Szwajcarii nie przestraszył inwestorów
W Szwajcarii rynek okienny wzrósł w 2018 r. o 3 proc., co jest przypisywane przede wszystkim wzrostowi cen okien. Przychody branży wzrosły do poziomu 742,4 mln euro. Odnotowano zwiększony popyt przede wszystkich na okna drewniano-aluminiowe oraz aluminiowe. Wspomniany wzrost cen był spowodowany nie tylko rosnącymi kosztami produkcji, lecz także wzrostem cen u dostawców. Z drugiej strony w Szwajcarii wzrosła liczba zapytań o okna z wyższej półki cenowej. Pod koniec 2018 r. zauważalny był wyraźny spadek sprzedaży okien drewnianych (o 4,4 proc.) i niewielki w przypadku okien z PCW (o 0,6 proc.). W przypadku okien drewniano-aluminiowych odnotowano wzrost o 3,2 proc. Okna aluminiowe wygenerowały wzrosty dochodów na poziomie 2,5 proc.
Austriacki boom na bramy
W przypadku austriackiego rynku bram garażowych i przemysłowych mówi się o gwałtownym wzroście. W porównaniu z 2017 r. w 2018 r. odnotowano wzrost przychodów producentów na poziomie 3,6 proc. Austriacki rynek był wart 112,1 mln euro. Z tej kwoty 58,6 mln euro stanowiły bramy garażowe (wzrost o 3,8 proc.). 53,5 mln stanowiły z kolei bramy przemysłowe (wzrost o 3,4 proc.). Okazuje się jednak, że popyt utrzymywał się na poziomie z 2017 r., a wzrost przychodów wynikał tylko i wyłącznie ze wzrostu cen. Bramy garażowe były droższe o ok. 5 proc., a przemysłowe o ok. 3 proc.
Niemcy coraz więcej remontują
Pod koniec marca spłynęły również dane dotyczące czwartego kwartału 2018 r. na rynku remontowym w Niemczech. Obroty na nim wzrosły w tym okresie o 5,4 proc. w porównaniu z czwartym kwartałem roku 2017. To już 14 kwartał z rzędu ze wzrostami (od trzeciego kwartału 2015 r.). Jak wynika z danych Federalnego Urzędu Statystycznego, w badanym okresie zatrudnionych było blisko 2 proc. pracowników więcej niż w analogicznym okresie w 2017 r. Stolarka i ślusarka budowlana odnotowała dzięki dobrej koniunkturze wzrost sprzedaży o 5,5 proc.
Inne branże też z wzrostami
Niedawno informowaliśmy również o dobrych wynikach rynku drzwi wejściowych u naszych zachodnich sąsiadów. W ubiegłym roku jego przychody przekroczyły pół miliarda euro (więcej na ten temat TUTAJ).
Opublikowany został też raport dotyczący światowego rynku rolet na lata 2018-2026. Analitycy przewidują w nim bardzo dobrą koniunkturę. Wartość rynku rolet powinna w 2026 r. osiągnąć poziom 92 mld dol. (więcej na ten temat TUTAJ).
Zobacz również
Veka sponsorem lokalnego sportu, Wiśniowski wspiera skoczka
W ostatnim czasie kilka firm z naszej branży pochwaliło się wsparciem dla sportowców. Wiśniowskiego będziemy oglądać w Pucharze Świata w skokach narciarskich, a Veka będzie widoczna podczas meczów Pucharu Polski. Fakro kontynuuje współpracę z piłkarkami, a Lanko i Oknamix zaczyna z piłkarzami.
Producenci stolarki w rankingu „Najcenniejsze firmy rodzinne 2024”
Producenci stolarki mają swoją reprezentację w tegorocznym rankingu najcenniejszych firm rodzinnych. Jego autorzy wyłonili laureatów spośród przedsiębiorstw w poszczególnych województwach.
CAL posadził kolejnych 10 tysięcy drzew
W drugiej połowie października pracownicy CAL tradycyjnie posadzili kolejnych 10 tysięcy drzew. Akcja, którą rokrocznie prowadzi suwalski producent drzwi, doczekała już siódmej edycji. Partnerem wydarzenia było "Forum Branżowe".