Horvath & Partners oraz Movens Advisory przeprowadzili badanie wśród tysiąca menedżerów firm produkcyjnych z 12 krajów europejskich. Czy spodziewają się oni spadków cen surowców?
Na listopadowym Ogólnopolskim Forum Stolarki poczesne miejsce zajęła tematyka cen i dostępności surowców, której poświęcono cały drugi dzień tego spotkania. W jego ramach odbyła się dyskusja menedżerów i ekspertów tego rynku, z której można wyciągnąć wnioski, że zamówione ilości komponentów do produkcji powinny zostać zabezpieczone, jednak nie sposób jest liczyć na spadek ich cen. Kluczem do powodzenia w przyszłym sezonie ma być wspólne planowanie ilości potrzebnych komponentów przez producentów i ich dostawców. Ale też zaakceptowanie wysokiego poziomu cen zaopatrzeniowych i możliwych dalszych podwyżek cen produktów.
Podobne prognozy przynosi raport z badania Horvath & Partners oraz Movens Advisory przeprowadzone wśród tysiąca menedżerów firm produkcyjnych z 12 krajów europejskich. Nie spodziewają się oni spadków cen surowców, a przeciwnie zakładają dalszy wzrost ich cen. W ich opinii w ciągu roku 2021 ceny surowców wzrosły średnio o 20 proc., w przypadku wyrobów metalowych o 65 proc., a jeśli idzie o drewno, to cena nawet podwoiła się. Badanie przeprowadzono w I połowie roku, stąd do końca roku te wartości jeszcze bardziej wzrosły. Anna Kozłowska, country manager Finiaty w Polsce zwróciła przy tym uwagę, na konsekwencje, jakie stwarza ta sytuacja dla mniejszych przedsiębiorstw:
Jednym z największych wyzwań dla firm, zwłaszcza z segmentu MŚP, jest obecnie utrzymanie płynności finansowej. Opóźnione płatności, utrata kontrahentów czy nowe koszty związane z reżimem sanitarnym negatywnie wpłynęły na ich kondycję finansową. Dalszy wzrost cen w połączeniu ze zmianami podatkowymi oraz ograniczonymi możliwościami pozyskania kapitału na sfinansowanie bieżących wydatków niebezpiecznie szybko przybliża firmy z segmentu MŚP do skraju finansowej wytrzymałości. Trafiają w błędne koło – tracą płynność, kontrakty i zaufanie instytucji finansowych, które zwłaszcza teraz bardzo rygorystycznie podchodzą do udzielania wsparcia finansowego. W dłuższej perspektywie każda firma w większym lub mniejszym stopniu będzie dotknięta tą sytuacją.
Dla zaradzenia temu zagrożeniu przedstawiciel Movens Capital radzi, aby krótkoterminowe kierunki działania objęły dostosowanie cen w oparciu o przyszłościowe indeksy cenowe, segmentację podaży w celu zróżnicowania cen oraz stosowanie dopłat. Ekspert radzi, by przy dostosowywaniu cen przestrzegać trzech zasad: po pierwsze, powinny być one planowane w sposób celowy i systematyczny. Po drugie, podwyżki powinny być zróżnicowane i selektywnie przenoszone na klientów, np. według segmentu rynku, kanału dystrybucji czy grupy produktów. Po trzecie, konieczna jest wczesna i przejrzysta komunikacja z klientami. Przynajmniej najważniejsi klienci powinni być wyraźnie poinformowani o podwyżkach cen i ich przyczynach. Bezpośrednie efekty i skutki należy następnie sprawdzić przy pomocy dobrze opracowanego controllingu cenowego, aby w razie negatywnych reakcji klientów móc szybko podjąć środki zaradcze.
Wydaje się, że powyższe zasady zostały wdrożone w branży stolarki już w tym sezonie. Nie mniej przypomnienie ich przez ekspertów firm doradczych jest jak najbardziej zasadne w kontekście roku 2022. Dyscyplina kosztowo-cenowa szczególnie istotna będzie dla mniejszych zakładów i warsztatów, które wciąż zbyt rzadko monitorują na bieżąco poprawność kalkulacji cenowych na swoje wyroby.
Przypomnijmy więc na koniec te 3 zasady, mówiące, że podwyżki cen powinny być:
- planowane w sposób celowy i systematyczny
- zróżnicowane i selektywnie przenoszone na klientów
- komunikowane klientom i monitorowane
*”Międzynarodowe badanie rynku dotyczące wzrostu cen surowców” przeprowadzone zostało przez firmę doradczą Horváth & Partners we współpracy z Movens Advisory w okresie od marca do lipca 2021 r. Przeprowadzono wywiady z 1 041 przedstawicielami kadry kierowniczej firm produkcyjnych w Europie, tj. z respondentami z Niemiec, Włoch, Wielkiej Brytanii, Francji, Hiszpanii, Szwajcarii, Austrii, Holandii, Szwecji, Norwegii, Polski i Danii. Trzy czwarte respondentów to dyrektorzy generalni (CEO), dyrektorzy finansowi (CFO), dyrektorzy ds. sprzedaży (CSO) i dyrektorzy ds. zaopatrzenia (CPO). Branże przede wszystkim objęte badaniem to sektor motoryzacyjny, meble i wyposażenie wnętrz, AGD i inne urządzenia elektroniczne oraz opakowania.
Tagi
ceny surowcówdostosowanie cenFiniaty PolandHorvath & PartnersMovens Capitalogólnopolskie forum stolarkisezon 2022wzrost cenZobacz również
Konkurs kalendarzy rozstrzygnięty! Poznaj zwycięzców
Zakończyła się siódma edycja naszego dorocznego konkursu na najlepsze kalendarze branży stolarki. Internauci wybrali zwycięzców poszczególnych kategorii. Konkurs kalendarzy - sprawdź wyniki!
Diamenty Forbesa – znamy laureatów 2025
Diamenty Forbesa wskazują firmy w najlepszej kondycji finansowej. Organizator ogłosił właśnie, które z nich zostały wyróżnione w tegorocznej, już siedemnastej, edycji. Statuetki będą wręczane na galach, które odbędę się wiosną i latem roku 2025. Wśród docenionych są również przedstawiciele branży stolarki.
Wystawcy na targach Budma/WinDoor-Tech 2025 (Zdjęcia)
Trwają targi Budma/Windoor-Tech 2025, w których uczestniczy wiele firm branży stolarki. Przygotowaliśmy dla Was galerię zdjęć ze stoisk wystawców poznańskich targów.