Horvath & Partners oraz Movens Advisory przeprowadzili badanie wśród tysiąca menedżerów firm produkcyjnych z 12 krajów europejskich. Czy spodziewają się oni spadków cen surowców?
Na listopadowym Ogólnopolskim Forum Stolarki poczesne miejsce zajęła tematyka cen i dostępności surowców, której poświęcono cały drugi dzień tego spotkania. W jego ramach odbyła się dyskusja menedżerów i ekspertów tego rynku, z której można wyciągnąć wnioski, że zamówione ilości komponentów do produkcji powinny zostać zabezpieczone, jednak nie sposób jest liczyć na spadek ich cen. Kluczem do powodzenia w przyszłym sezonie ma być wspólne planowanie ilości potrzebnych komponentów przez producentów i ich dostawców. Ale też zaakceptowanie wysokiego poziomu cen zaopatrzeniowych i możliwych dalszych podwyżek cen produktów.
Podobne prognozy przynosi raport z badania Horvath & Partners oraz Movens Advisory przeprowadzone wśród tysiąca menedżerów firm produkcyjnych z 12 krajów europejskich. Nie spodziewają się oni spadków cen surowców, a przeciwnie zakładają dalszy wzrost ich cen. W ich opinii w ciągu roku 2021 ceny surowców wzrosły średnio o 20 proc., w przypadku wyrobów metalowych o 65 proc., a jeśli idzie o drewno, to cena nawet podwoiła się. Badanie przeprowadzono w I połowie roku, stąd do końca roku te wartości jeszcze bardziej wzrosły. Anna Kozłowska, country manager Finiaty w Polsce zwróciła przy tym uwagę, na konsekwencje, jakie stwarza ta sytuacja dla mniejszych przedsiębiorstw:
Jednym z największych wyzwań dla firm, zwłaszcza z segmentu MŚP, jest obecnie utrzymanie płynności finansowej. Opóźnione płatności, utrata kontrahentów czy nowe koszty związane z reżimem sanitarnym negatywnie wpłynęły na ich kondycję finansową. Dalszy wzrost cen w połączeniu ze zmianami podatkowymi oraz ograniczonymi możliwościami pozyskania kapitału na sfinansowanie bieżących wydatków niebezpiecznie szybko przybliża firmy z segmentu MŚP do skraju finansowej wytrzymałości. Trafiają w błędne koło – tracą płynność, kontrakty i zaufanie instytucji finansowych, które zwłaszcza teraz bardzo rygorystycznie podchodzą do udzielania wsparcia finansowego. W dłuższej perspektywie każda firma w większym lub mniejszym stopniu będzie dotknięta tą sytuacją.
Dla zaradzenia temu zagrożeniu przedstawiciel Movens Capital radzi, aby krótkoterminowe kierunki działania objęły dostosowanie cen w oparciu o przyszłościowe indeksy cenowe, segmentację podaży w celu zróżnicowania cen oraz stosowanie dopłat. Ekspert radzi, by przy dostosowywaniu cen przestrzegać trzech zasad: po pierwsze, powinny być one planowane w sposób celowy i systematyczny. Po drugie, podwyżki powinny być zróżnicowane i selektywnie przenoszone na klientów, np. według segmentu rynku, kanału dystrybucji czy grupy produktów. Po trzecie, konieczna jest wczesna i przejrzysta komunikacja z klientami. Przynajmniej najważniejsi klienci powinni być wyraźnie poinformowani o podwyżkach cen i ich przyczynach. Bezpośrednie efekty i skutki należy następnie sprawdzić przy pomocy dobrze opracowanego controllingu cenowego, aby w razie negatywnych reakcji klientów móc szybko podjąć środki zaradcze.
Wydaje się, że powyższe zasady zostały wdrożone w branży stolarki już w tym sezonie. Nie mniej przypomnienie ich przez ekspertów firm doradczych jest jak najbardziej zasadne w kontekście roku 2022. Dyscyplina kosztowo-cenowa szczególnie istotna będzie dla mniejszych zakładów i warsztatów, które wciąż zbyt rzadko monitorują na bieżąco poprawność kalkulacji cenowych na swoje wyroby.
Przypomnijmy więc na koniec te 3 zasady, mówiące, że podwyżki cen powinny być:
- planowane w sposób celowy i systematyczny
- zróżnicowane i selektywnie przenoszone na klientów
- komunikowane klientom i monitorowane
*”Międzynarodowe badanie rynku dotyczące wzrostu cen surowców” przeprowadzone zostało przez firmę doradczą Horváth & Partners we współpracy z Movens Advisory w okresie od marca do lipca 2021 r. Przeprowadzono wywiady z 1 041 przedstawicielami kadry kierowniczej firm produkcyjnych w Europie, tj. z respondentami z Niemiec, Włoch, Wielkiej Brytanii, Francji, Hiszpanii, Szwajcarii, Austrii, Holandii, Szwecji, Norwegii, Polski i Danii. Trzy czwarte respondentów to dyrektorzy generalni (CEO), dyrektorzy finansowi (CFO), dyrektorzy ds. sprzedaży (CSO) i dyrektorzy ds. zaopatrzenia (CPO). Branże przede wszystkim objęte badaniem to sektor motoryzacyjny, meble i wyposażenie wnętrz, AGD i inne urządzenia elektroniczne oraz opakowania.
Tagi
ceny surowcówdostosowanie cenFiniaty PolandHorvath & PartnersMovens Capitalogólnopolskie forum stolarkisezon 2022wzrost cenZobacz również
Veka sponsorem lokalnego sportu, Wiśniowski wspiera skoczka
W ostatnim czasie kilka firm z naszej branży pochwaliło się wsparciem dla sportowców. Wiśniowskiego będziemy oglądać w Pucharze Świata w skokach narciarskich, a Veka będzie widoczna podczas meczów Pucharu Polski. Fakro kontynuuje współpracę z piłkarkami, a Lanko i Oknamix zaczyna z piłkarzami.
Producenci stolarki w rankingu „Najcenniejsze firmy rodzinne 2024”
Producenci stolarki mają swoją reprezentację w tegorocznym rankingu najcenniejszych firm rodzinnych. Jego autorzy wyłonili laureatów spośród przedsiębiorstw w poszczególnych województwach.
CAL posadził kolejnych 10 tysięcy drzew
W drugiej połowie października pracownicy CAL tradycyjnie posadzili kolejnych 10 tysięcy drzew. Akcja, którą rokrocznie prowadzi suwalski producent drzwi, doczekała już siódmej edycji. Partnerem wydarzenia było "Forum Branżowe".