W Niemczech tylko połowa dystrybutorów wysyła ofertę na zapytanie e-mailowe klienta!

Autor: |Data publikacji:

W Niemczech ponad 90 proc. kupujących korzysta z internetu jako pierwszego źródła informacji o produktach, które planują nabyć. To właśnie internet staje się dla nich pierwszą drogą kontaktu ze sprzedawcą. Interconnection Consulting przeprowadził test „tajemniczy klient” wśród 176 dealerów okien z największymi udziałami w rynku. Wyniki, tak jak w przypadku wcześniej badanego rynku austriackiego  (o wynikach badań w tym kraju pisaliśmy TUTAJ), zaskakują.

Między poszczególnymi dilerami występują duże różnice, zarówno w szybkości przetwarzania zapytań ofertowych za pomocą poczty elektronicznej, jak i w jakości odpowiedzi.

Osoby przeprowadzające badanie wcieliły się w rolę inwestora i wysłały mailowe zapytanie ofertowe do 176 sprzedawców okien. Na pierwszą wiadomość odpowiedziało 54 proc. dilerów. Odsetek odpowiedzi wzrósł do 93 proc. dopiero po e-mailu z przypomnieniem i kontakcie telefonicznym.

Liczba sprzedawców okien, którzy odesłali ofertę, drastycznie spadła w stosunku do lat ubiegłych, osiągając w tym roku prawie 52 proc.  Spośród nich  około jedna trzecia zaproponowała rozmowę telefoniczną lub spotkanie bezpośrednie (nawet jeśli było to możliwe tylko w ograniczonym zakresie z powodu pandemii). Prawie dwie trzecie z nich wysłało swoją ofertę pocztą elektroniczną. Jedynie dwóch spośród sprzedawców, którzy wysłali ofertę ponowiło kontakt z „tajemniczym klientem” upewniając się, czy nadal jest zainteresowany realizacją zakupu.

W internetowym kontakcie z klientem, jak twierdzą autorzy badania, niezwykle ważne jest udzielenie odpowiedzi klientowi w ciągu 24 godzin. Udało się tego dokonać 40 proc. dilerów. Średni czas reakcji wynosił jednak ponad 4 dni, bo tyle właśnie przeciętnie zajęło sprzedawcom opracowanie i odesłanie oferty.

Oprócz zapytania ofertowego badacze Interconnection Consulting zawarli w e-mailu trzy pytania na temat klamek okiennych, gwarancji i montażu. Na wszystkie trzy zadane pytania odpowiedziała mniej niż jedna trzecia dilerów. Około 8 proc.  nie odpowiedziało tylko na jedno pytanie. Jakość odpowiedzi na pytania nie podlegała ocenie. Wśród przebadanych znaleźli się sprzedający produkty m.in następujących marek: Internorm, Velfac, Unilux, Veka, Drutex czy Oknoplast.

Komentarz redakcji:
Tak jak w przypadku badań dotyczących dilerów austriackich, słabe wyniki niemieckich sprzedawców dają do myślenia. Warto, by i polscy handlowcy przyjrzeli się swojej obsłudze klienta online, zwłaszcza z uwagi na to, że rodzimy rynek e-commerce rośnie w siłę, a sprawna, internetowa obsługa klienta powinna być standardem.

Zobacz również

Swisspacer otworzył nową międzynarodową siedzibę

Swisspacer otworzył nową międzynarodową siedzibę

Swisspacer w lipcu otworzył swoją nową międzynarodową siedzibę. Mieści się ona w miejscowości Lengwil w Szwajcarii.

Niemiecki Stürtz niewypłacalny

Niemiecki Stürtz niewypłacalny

Stürtz Maschinenbau GmbH, producent maszyn do produkcji okien z PVC, znalazł się w stanie niewypłacalności i przejdzie restrukturyzację. Pomimo trudności finansowych, firma będzie realizować zamówienia do połowy 2026 roku.

Bogdański i Wiśniowski wspierają Sandecję, Abakus i Premium Grodzki sponsorami podlaskiego sportu

Bogdański i Wiśniowski wspierają Sandecję, Abakus i Premium Grodzki sponsorami podlaskiego sportu

Przez lata branża stolarki była mecenasem sportu, szczególnie lokalnego i nie inaczej jest w nowo rozpoczynającym się sezonie. W ostatnim czasie umowy sponsoringowe podpisały Abakus, Bogdański, Premium Grodzki oraz Wiśniowski.