W Niemczech ponad 90 proc. kupujących korzysta z internetu jako pierwszego źródła informacji o produktach, które planują nabyć. To właśnie internet staje się dla nich pierwszą drogą kontaktu ze sprzedawcą. Interconnection Consulting przeprowadził test „tajemniczy klient” wśród 176 dealerów okien z największymi udziałami w rynku. Wyniki, tak jak w przypadku wcześniej badanego rynku austriackiego (o wynikach badań w tym kraju pisaliśmy TUTAJ), zaskakują.
Między poszczególnymi dilerami występują duże różnice, zarówno w szybkości przetwarzania zapytań ofertowych za pomocą poczty elektronicznej, jak i w jakości odpowiedzi.
Osoby przeprowadzające badanie wcieliły się w rolę inwestora i wysłały mailowe zapytanie ofertowe do 176 sprzedawców okien. Na pierwszą wiadomość odpowiedziało 54 proc. dilerów. Odsetek odpowiedzi wzrósł do 93 proc. dopiero po e-mailu z przypomnieniem i kontakcie telefonicznym.
Liczba sprzedawców okien, którzy odesłali ofertę, drastycznie spadła w stosunku do lat ubiegłych, osiągając w tym roku prawie 52 proc. Spośród nich około jedna trzecia zaproponowała rozmowę telefoniczną lub spotkanie bezpośrednie (nawet jeśli było to możliwe tylko w ograniczonym zakresie z powodu pandemii). Prawie dwie trzecie z nich wysłało swoją ofertę pocztą elektroniczną. Jedynie dwóch spośród sprzedawców, którzy wysłali ofertę ponowiło kontakt z „tajemniczym klientem” upewniając się, czy nadal jest zainteresowany realizacją zakupu.
W internetowym kontakcie z klientem, jak twierdzą autorzy badania, niezwykle ważne jest udzielenie odpowiedzi klientowi w ciągu 24 godzin. Udało się tego dokonać 40 proc. dilerów. Średni czas reakcji wynosił jednak ponad 4 dni, bo tyle właśnie przeciętnie zajęło sprzedawcom opracowanie i odesłanie oferty.
Oprócz zapytania ofertowego badacze Interconnection Consulting zawarli w e-mailu trzy pytania na temat klamek okiennych, gwarancji i montażu. Na wszystkie trzy zadane pytania odpowiedziała mniej niż jedna trzecia dilerów. Około 8 proc. nie odpowiedziało tylko na jedno pytanie. Jakość odpowiedzi na pytania nie podlegała ocenie. Wśród przebadanych znaleźli się sprzedający produkty m.in następujących marek: Internorm, Velfac, Unilux, Veka, Drutex czy Oknoplast.
Tak jak w przypadku badań dotyczących dilerów austriackich, słabe wyniki niemieckich sprzedawców dają do myślenia. Warto, by i polscy handlowcy przyjrzeli się swojej obsłudze klienta online, zwłaszcza z uwagi na to, że rodzimy rynek e-commerce rośnie w siłę, a sprawna, internetowa obsługa klienta powinna być standardem.
Tagi
badania rynkudystrybutor stolarkidystybutorzye-commerceinterconnetion ConsultiinginternetNiemcyofertaoknaZobacz również
BAU 2025 – największe wydarzenie branży budowlanej (galeria)
W Monachium od wczoraj trwa największe wydarzenie branży budowlanej. Targi BAU 2025 zgromadziły licznych wystawców. Coraz więcej jest też zwiedzających. Na miejscu jest też redakcja „Forum Branżowego”. I tak jak obiecaliśmy relacjonujemy to wydarzenie.
Targi BAU 2025 rozpoczęte
Rozpoczęło się największe targowe wydarzenie tego roku - BAU 2025 w Monachium. W Niemczech nie mogło zabraknąć naszej redakcji, która relacjonuje to wydarzenie.
Forum Branżowe 01.2025 – czytaj w wersji online
Jest już dostępne styczniowe „Forum Branżowe”. Gościem najnowszego numeru jest Marek Klimek założyciel i prezes firmy Prez-Met. Jest to jedno...