Trzeci kwartał 2024 roku pokazuje, że sytuacja ekonomiczna zarówno w Polsce, jak i innych krajach jest nadal trudna. Przewidywana poprawa może nastąpić dopiero w roku 2026. Ten rok jest więc wyzwaniem też dla całej branży stolarki.
Co chwila docierają do nas informacje o spadkach popytu na okna czy drzwi. Wpływ na to ma wiele czynników, m.in. zastój w budownictwie, czy obniżenie poziomu eksportu. Spytaliśmy więc przedstawicieli segmentu producentów oraz dostawców stolarki o ich ocenę poprzedniego kwartału, a także prognozę na kolejne miesiące.
Reprezentujący segment producentów stolarki Paweł Wieczorek, dyrektor sprzedaży w firmie Perfectdoor, patrzy optymistycznie na najbliższą przyszłość branży:
Trzeci kwartał 2024 roku to dla nas szczególny czas, ponieważ widzimy pozytywne wyniki działań, które przeprowadzaliśmy w pierwszej połowie roku. Oprócz tego, co widać w postaci naszej nowej oferty, nowej strony dla marki Esstilo oraz dużej aktywności w social mediach, udało nam się pozyskać nowe projekty u obecnych klientów oraz wystartować z optymistyczną współpracą z nowymi partnerami. Widzimy też, że trend kurczącego się rynku został zahamowany, a nawet są pierwsze oznaki rosnącego popytu na nasze produkty.
Przedstawiciel segmentu maszyn do produkcji stolarki, prezes zarządu firmy Urban Polska Janusz Bubień, zauważa:
Kolejny kwartał tego roku oceniamy bardzo pozytywnie. Realizujemy z sukcesami wcześniejsze zamówienia inwestycyjne naszych klientów. Prowadzimy szereg rozmów dotyczących nowych projektów automatyzacji procesów i przepływów. Kilka z nich zakończyło się już podpisaniem umów i zamówień na przyszły rok. Na kolejny rok spoglądamy przez pryzmat kompletacji pełnego portfela zamówień.
Tomasz Grela, prezes zarządu i dyrektor generalny Aluprofu, podkreśla znaczenie rynku północnoamerykańskiego dla tego systemodawcy profili z aluminium:
Jesteśmy zadowoleni z wyników trzeciego kwartału, które potwierdzają naszą dynamiczną ekspansję i stabilność finansową. Udział w targach GlassBuild w USA oraz zwycięstwo w przetargu na realizację projektu Flatiron w Nowym Jorku to kluczowe kroki w umacnianiu naszej pozycji na rynku amerykańskim. Zrealizowaliśmy sprzedaż za trzy kwartały o 3 proc. większą (rok do roku), przy wzroście EBITDA o 21 proc. w tym samym okresie, co jest dowodem skuteczności naszych działań. Eksport odpowiada za 40 proc. sprzedaży, choć zmienność kursów walutowych jest wyzwaniem, które monitorujemy.
Ocena pierwszego półrocza według producentów.
Zobacz również
Nowości produktowe w branży stolarki – przegląd maj 2025
Prezentujemy nowości produktowe maja. Producenci zaprezentowali m.in. nowe profile aluminiowe, ścianki działowe i okucia.
Upadłości firm z branży budowlanej – nowy raport MGBI
Upadłości firm z branży budowlanej są przedmiotem raportu opublikowanego przez firmę analityczną MGBI. Rok 2024 był trzecim z rzędu, w którym zwiększyła się ich liczba.
Grupowe zwolnienia pracowników kolejny rok z rzędu
Grupowe zwolnienia pracowników obecnie planuje 19 proc. przedsiębiorstw - podaje Manpower Group. Jest to reakcja firm na sytuację ekonomiczną.