Gościem wrześniowego wydania naszej gazety jest Marek Mędrek, CEO Schüco International Polska, który opowiedział nam o strategii rozwoju firmy, sytuacji na rynku stolarki oraz trendach, które będą kształtować branżę w kolejnych latach. Kluczowym celem firmy jest budowanie synergii między segmentem PCW i aluminium oraz wzmocnienie pozycji rynkowej w Polsce i za granicą.
Na początku rozmowy zapytaliśmy naszego rozmówcę, jak wyglądało dla niego wejście w nową rolę i co uważa dziś za swoje najważniejsze wyzwanie.
Segment PCW mamy dobrze poukładany już od lat i osiągamy w nim sukcesy. W zasadzie Polska jest jedynym rynkiem na świecie, gdzie sprzedaż PCW przewyższa aluminium. Nowym wyzwaniem dla mnie jest natomiast przekonanie naszych kluczowych klientów z tego segmentu, aby równolegle rozwijali ofertę aluminium. (…) Nasza strategia zakłada budowanie synergii między obydwoma segmentami materiałowymi, choć w praktyce bywało z tym różnie. Podsumowując, moim nadrzędnym celem jest zwiększenie udziału w polskim rynku i umocnienie pozycji w grupie.
Następnie skierowaliśmy uwagę na perspektywy poszczególnych segmentów i zapytaliśmy o potencjał aluminium na polskim rynku.
Rynek aluminiowy funkcjonuje inaczej niż PCW. W tym drugim segmencie dominują dziś domy jednorodzinne i renowacje (…). Aluminium natomiast ma największy udział w realizacjach obiektowych, które wymagają innego podejścia. (…) Pandemia zmieniła rynek – biurowce zamieniają się w apartamenty premium, a my widzimy w tym duży potencjał. Dlatego wprowadzamy produkt „middle market”, który dzięki uniwersalnemu systemowi okuć pozwala nam skuteczniej konkurować cenowo z innymi dostawcami, przy zachowaniu standardów jakości marki Schüco.
W dalszej części wywiadu poruszyliśmy także wątek odbudowy Ukrainy. Marek Mędrek zaznacza, że dla branży stolarki może oznaczać zarówno szansę, jak i zagrożenie.
Rynek ukraiński po zakończeniu wojny może być ogromną szansą, ale i wyzwaniem. Już dziś widać, że okna tam produkowane bywają tańsze niż te najtańsze sprzedawane w Polsce, co na pewno stanowi problem dla rodzimych przedsiębiorców. Jednocześnie wielu producentów rozważa inwestycje przy granicy lub na miejscu, by być gotowym na powojenny boom budowlany. Problem w tym, że skala odbudowy, szczególnie na wschodzie kraju, będzie wymagała setek tysięcy okien i ogromnych ilości materiałów budowlanych. To może spowodować odpływ surowców, w tym szkła, aluminium, PCW czy cementu, z rynków takich jak polski, a w efekcie gwałtowny wzrost cen.
Rozmawialiśmy również o kierunkach rozwoju technologicznego i przyszłości materiałów. Marek Mędrek wskazał trzy najważniejsze trendy, które jego zdaniem będą kształtować branżę:
„W perspektywie dekady spodziewam się spadku udziału okien z PCW w Polsce na rzecz aluminium. Drewno ma już za sobą najlepsze lata, natomiast realną przyszłość widzę w rozwiązaniach hybrydowych. W Schüco oferujemy m.in. aluminiowo-tworzywowy system Symbiotic, w którym korpus z PCW jest trwale połączony z częścią aluminiową. (…) W segmencie rezydencji czy budynków o dużych przeszkleniach aluminium jest praktycznie bezkonkurencyjne. Do tego dochodzi rozwój produktów premium, jak np. marka Venuro oferująca kompozytowe drzwi przesuwne z włókien szklanych i karbonowych, które mogą osiągać nawet sześć metrów wysokości.”
W pełnym wywiadzie Marek Mędrek mówi również o wyzwaniach cenowych w branży, współpracy z architektami i cyfryzacji procesów produkcyjnych. Porusza też wątek programów wsparcia termomodernizacji, ekologii i rosnącego znaczenia recyklatu.
Całą rozmowę z Markiem Mędrkiem można przeczytać we wrześniowym wydaniu „Forum Branżowego”. Zachęcamy, by zajrzeć i poznać więcej szczegółów o strategii Schüco International Polska i kierunku rozwoju rynku stolarki.