Firmy rodzinne po raz pierwszy w nowożytnej historii Polski przygotowują się do sukcesji. Wielu właścicieli znanych marek stoi u progu przekazania władzy następnemu pokoleniu. Zmiana taka jest niezbędnym warunkiem przetrwania firmy rodzinnej i zachowania przez nią pierwotnego charakteru.
Pamiętać należy przy tym, że firmy rodzinne stanowią przecież silny segment każdej gospodarki. W Polsce – jak podaje raport „Polacy o firmach rodzinnych V” – wytwarzają prawie jedną piątą PKB.
Wyzwanie to dotyczy także rozpoznawalnych przedsiębiorstw z branży stolarki okiennej. M. in. o tym, jak przejść przez ten transfer, aby zapewnić sukces firmy w drugim i kolejnych pokoleniach mówili zaproszeni eksperci podczas II edycji Platformy innowacji i wymiany doświadczeń branżowych. Spotkanie będące wspólnym projektem firm Remmers Polska oraz Winkhaus Polska, adresowane było do przemysłowych producentów stolarki otworowej z całej Polski – zarówno aktualnych, jak i potencjalnych klientów obydwu firm.
W tym roku tematem przewodnim były „Strategie marketingowe i zarządcze jako narzędzia sukcesu nowoczesnej firmy”. Wykłady dotyczyły budowania i wdrażania nowoczesnych strategii oraz wyzwań, jakie niesie za sobą sukcesja w firmie rodzinnej. Prelegenci mówili o budowaniu marki (prof. Henryk Mruk), nowoczesnych strategiach zarządczych (Karina Śniegowska) i prawnych aspektach sukcesji w firmach (mec. Przemysław Maciak z kancelarii SMM Legal). Ten ostatni blok tematyczny urozmaicony został dodatkowo panelem dyskusyjnym z udziałem sukcesorów, którzy niedawno objęli stery prowadzenia przedsiębiorstwa, bądź też są do takiej roli przygotowywani.
Między pierwszym a drugim dniem konferencji nie zabrakło także czasu na mniej formalne rozmowy. Organizatorzy wybrali do tego miejsce, które pozwala odetchnąć od codziennego zgiełku dużych miast. Spotkanie odbyło się dniach 12-13 września 2019 roku w ośrodku Ranczo Smyczyna i zgromadziło około 40 osób z 21 firm. Wśród zaproszonych gości nie zabrakło także tych, których przedsiębiorstwa znalazły się w zestawieniu TOP 20 najlepiej rozpoznawanych marek rodzinnych, opublikowanym w badaniu „Polacy o firmach rodzinnych V” przeprowadzonym przez Fundację Firmy Rodzinne.