Robert Jaśkiewicz, prezes zarządu Akant, czołowej firmy segmentu osłon, udzielił wywiadu w majowym wydaniu Forum Branżowe, w którym podzielił się m.in. swoim doświadczeniem w e-commerce. Szefa Akantu zapytaliśmy czy możliwe jest, jego zdaniem, zastąpienie tradycyjnej sieci dystrybucyjnej sprzedażą internetową. A oto co odpowiedział:
Owszem, mogło by to być możliwe, gdyby stworzyć odrębny dział w firmie, zaangażować specjalistów od handlu internetowego, dać im odrębny budżet i przeznaczyć na to ogromny kapitał. Po tych 10 latach funkcjonowania naszego sklepu, mogę mówić o tym kompetentnie, bo dzisiaj mam już backup w postaci prawdziwych sklepów on-line, kontaktu z ludźmi, którzy dzisiaj naprawdę wiedzą jak to się robi. To nie są dilerzy, montażyści stolarki czy osłon, ale informatycy, którzy rzetelnie analizują całą machinę sprzedaży online, która głównie polega na określeniu odpowiednich parametrów, które pozwolą dotrzeć do najbardziej interesującej nas grupy odbiorców . Na takiej platformie może pojawić się wszystko, np; części motocyklowe, cokolwiek – dla sprzedawców on-line nie jest ważne co jest „w kartonie”; liczy się znajomość analizy, śledzenie wyborów potencjalnego klienta, targetowania. To nie jest forma skutecznego call-center, który tylko udziela informacji na temat statusu zamówienia czy pomaga w zamówieniu, wręcz przeciwnie. Jeżeli w dalszym ciągu zaangażowanie obsługi klienta jest na dużym poziomie to znaczy, że konfigurator sklepu oraz automatyczne mechanizmy dotyczące statusów są nieskuteczne. Na tle specjalistów e-commerce producent okien czy osłon może zapomnieć o możliwości rządzenia w online, budowania przewagi, bo po prostu nie ma w tym kompetencji. Dlatego to spore wyzwanie być tym producentem, który nie potrzebuje już dystrybutorów bądź z premedytacją ich omija, dzięki sprzedaży bezpośredniej.
Także po ostatnim OFS-ie doszliśmy do przekonania, że rozwój e-commerce wcale nie musi być zagrożeniem dla dilerów stolarki. Potwierdza to również prezes Jaśkiewicz, którego firma działa przecież w grupie globalnego gracza, jakim jest Hunter Douglas. Ale nie jest to jedyny temat, jaki poruszamy w majowym wywiadzie; mowa jest tam również o sposobach wyróżnienia się na rynku, o perspektywach dla segmentu rolet, ale też o nieuchronności redukcji zatrudnienia na produkcji. Gorąco zachęcamy do lektury tej rozmowy w najnowszym, majowym wydaniu Forum Branżowe.