Bezpowrotnie minęły czasy myślenia o sztucznej inteligencji (AI) jako marketingowej ciekawostce. AI nie jest kolejnym buzzwordem, a realnym wsparciem dla nowoczesnych firm. W jaki sposób wykorzystać to narzędzie w marketingu?
Sztuczna inteligencja to nie humanoidalny robot z popkulturowych wyobrażeń, który planuje przejąć władzę nad światem. Z drugiej strony, nie jest to też jedno, magiczne narzędzie, które natychmiast rozwiąże wszystkie marketingowe wyzwania.
W marketingu możemy korzystać z szeregu różnych narzędzi bazujących na AI, czyli technologii, która została zaprogramowana przez człowieka w taki sposób, by samodzielnie uczyć się, przetwarzać i wykorzystywać zdobyte informacje.
Rozwiązania bazujące na AI możesz zaobserwować także w swoim codziennym życiu. Rekomendacje filmów i seriali w serwisach streamingowych typu Netflix, spersonalizowane playlisty na Spotify, voice boty na infolinii banku, to tylko niektóre z zastosowań AI, z którymi możesz mieć styczność. Co ważne, nie musisz pracować w międzynarodowej korporacji, by do swojej codziennej pracy wprowadzić narzędzia wykorzystujące sztuczną inteligencję.
Analiza danych i personalizacja
Wyobraź sobie, że wchodzisz na stronę sklepu internetowego i od razu widzisz swoje ulubione produkty oraz rekomendacje rzeczy, które mogą Cię zainteresować – ciekawego contentu, a także innych produktów, które przeglądasz z zainteresowaniem. Tak właśnie działa personalizacja i algorytmy oparte o AI. Twoje doświadczenia zakupowe będą bardziej pozytywne, a przy okazji… wydasz nieco więcej niż planowałeś.
Personalizacja to jedno z wielu zastosowań sztucznej inteligencji w marketingu. AI może analizować dane klientów, takie jak preferencje, zachowanie zakupowe i historię przeglądania, aby dostarczać spersonalizowane treści i oferty. Na podstawie analizy danych o zachowaniach klientów, AI może generować np. spersonalizowane wiadomości, rekomendacje produktów czy oferty promocyjne, które będą najlepiej odpowiadać potrzebom danej osoby.
Chatboty
Żyjemy w czasach, w których chcemy mieć wszystko szybko, najlepiej od razu. Mamy pytanie i od razu szukamy na nie odpowiedzi w wyszukiwarce internetowej. Zadając pytanie w mediach społecznościowych lub poprzez formularz na stronie internetowej, nie chcemy czekać wiele dni – oczekujemy odpowiedzi instant.
Obsługa klienta 24/7? Ze sztuczną inteligencją to możliwe. Rozwiązania oparte o sztuczną inteligencję umożliwiają na natychmiastowe wygenerowanie odpowiedzi i znaczne przyspieszenie procesu obsługi klienta. Według badania agencji Symetria, 36% użytkowników liczy na natychmiastową odpowiedź, co jest możliwe do wdrożenia dzięki AI.
Content marketing
Do zwiększenia zainteresowania sztuczna inteligencją przyczyniła się m.in. rosnąca popularność Chat GPT, czyli językowego modelu sztucznej inteligencji. Można wykorzystać go do planowania i tworzenia treści na strony internetowe, do mediów społecznościowych, mailingów, blogów i poradników.
Co ważne, AI można wykorzystać na każdym etapie generowania contentu. Przyda się kiedy szukasz pomysłów na treści, chcesz zaprojektować konspekt artykułu z wykorzystaniem nagłówków H1-H6, chcesz sprawdzić poprawność swojego tekstu lub potrzebujesz pomocy z jego napisaniem.
Content to jednak nie tylko tekst, ale także materiały multimedialne – zdjęcia, grafiki i wideo. Tu także narzędzia wykorzystujące sztuczną inteligencję przychodzą z pomocą. Dzięki AI błyskawicznie usuniesz tło lub ludzi w tle ze zdjęcia, dodasz automatyczną transkrypcję do filmu, wygenerujesz grafikę w określonym stylu lub błyskawicznie stworzysz film, bazując jedynie na komendach tekstowych.
Automatyzacja
Narzędzia marketingowe wykorzystujące sztuczną inteligencję, mogą być wykorzystane do automatyzacji i usprawnienia wielu procesów. Automatyzacja marketingu jest możliwa dzięki ogromnym ilościom danych i ich odpowiedniej analizie. Pozwala na zaprojektowanie efektywnych, spersonalizowanych kampanii e-mail marketingowych, czy zarządzanie kampaniami w mediach społecznościowych. Dzięki sztucznej inteligencji możliwe jest m.in. automatyczne spersonalizowanie komunikatów reklamowych na Facebooku i Instagramie w taki sposób, by różne osoby widziały różniące się od siebie wersje tej samej reklamy.
Sztuczna inteligencja (AI) stała się nieodzownym narzędziem dla nowoczesnych firm z wielu branż. W marketingu AI może być wykorzystywana w wielu aspektach, począwszy od personalizacji treści i analizy danych, po obsługę klienta za pomocą chatbotów oraz automatyzację procesów marketingowych. Dzięki AI firmy mogą lepiej dostosować się do potrzeb klientów, zwiększyć efektywność kampanii i osiągnąć lepsze wyniki w dzisiejszym konkurencyjnym świecie marketingu.
Autor: Karolina Kociołek – Social Media Lead Socjomania
Więcej na temat wykorzystania AI w marketingu opowie Karolina Kociołek podczas swojego wystąpienia w pierwszym dniu Ogólnopolskiego Forum Stolarki, które odbędzie się 25-26 października w Jachrance.