Szkło architektoniczne dopiero trzecie

Autor: |Data publikacji:

Utrzymujące się wysokie koszty energii, surowców i logistyki mogą niekorzystnie wpłynąć na popyt na szkło płaskie, zmuszając architektów i   budowniczych do projektowania obiektów z mniejszymi powierzchniami szklanymi. Taką informację przekazuje Freedonia w swoim raporcie na temat tego segmentu rynku.

Po przeanalizowaniu sytuacji w krajach europejskich, w tym w Wielkiej Brytanii, Francji, Hiszpanii, Niemczech, Holandii, Szwajcarii, Belgii, Polsce oraz we Włoszech firma przedstawiła następujące wnioski.

Obecnie globalny popyt na szkło płaskie wynosi  11,2 mld m2. Przy czym w 2027 r. wzrośnie on do 14,3 mld m2. Analitycy przeprowadzili badania rynku i konkurencyjności w branży. Uwzględnili też udział w nim największych firm, w tym takich jak m.in. AGC, Guardian, NSG czy Saint-Gobain.

Popyt na szkło płaskie ma zwiększać się o 4,9 proc. rocznie, ale większy wzrost jest prognozowany dla szkła przetworzonego. Ma on wynosić 7,7 proc. rocznie, co da w 2027 roku 14,3 mld m2. Jednak wyniki poszczególnych segmentów branży mają być bardzo zróżnicowane.

Najmniejsze zyski odnotuje szkło architektoniczne, co nie znaczy, że nie będą one nadal rosły. O wynikach AGC pisaliśmy niedawno TUTAJ. Również NSG, właściciel Pilkingtona, zakończył miniony rok finansowy wzrostem sprzedaży i zysku. Spółce udało się wypracować wzrost przychodu o 27 proc. (więcej można przeczytać TUTAJ).

Na drugim miejscu, jeśli chodzi o udział w rynku, znajdzie się branża automotive. Natomiast siłą napędową ma być rozwój rynku energii słonecznej.

Na taką sytuację mają duży wpływ działania na rzecz poprawy zrównoważonego rozwoju i walki ze zmianami klimatycznymi. Jak czytamy w raporcie, rządy na całym świecie starają się wspierać i stymulować rozwój przemysłu. Natomiast, jak zaznaczają analitycy, na razie udział przezroczystego szkła okiennego, które może wytwarzać energię słoneczną nie będzie znaczący. Ta sytuacja szybko się nie zmieni, ponieważ na wielkość popytu mają istotny wpływ nadal wysokie koszty produkcji.

Zobacz również

Veka sponsorem lokalnego sportu, Wiśniowski wspiera skoczka

Veka sponsorem lokalnego sportu, Wiśniowski wspiera skoczka

W ostatnim czasie kilka firm z naszej branży pochwaliło się wsparciem dla sportowców. Wiśniowskiego będziemy oglądać w Pucharze Świata w skokach narciarskich, a Veka będzie widoczna podczas meczów Pucharu Polski. Fakro kontynuuje współpracę z piłkarkami, a Lanko i Oknamix zaczyna z piłkarzami.

Producenci stolarki w rankingu „Najcenniejsze firmy rodzinne 2024”

Producenci stolarki w rankingu „Najcenniejsze firmy rodzinne 2024”

Producenci stolarki mają swoją reprezentację w tegorocznym rankingu najcenniejszych firm rodzinnych. Jego autorzy wyłonili laureatów spośród przedsiębiorstw w poszczególnych województwach.

CAL posadził kolejnych 10 tysięcy drzew

CAL posadził kolejnych 10 tysięcy drzew

W drugiej połowie października pracownicy CAL tradycyjnie posadzili kolejnych 10 tysięcy drzew. Akcja, którą rokrocznie prowadzi suwalski producent drzwi, doczekała już siódmej edycji. Partnerem wydarzenia było "Forum Branżowe".