Stolarka zamknęła 10-letni okres koniunktury

Autor: |Data publikacji:

Przemysł okienno-drzwiowy w Polsce przez 10 lat osiągał rekordowe wyniki produkcji i sprzedaży swoich wyrobów. Ostatnim okresem tej hossy był miniony kwartał, kiedy to po raz ostatni zapewne w tym roku odnotowano wzrost. Od kwietnia zaczęła się już w tej branży recesja.

Jak poinformował GUS, produkcja szyb zespolonych 1-komorowych była w marcu nieznacznie wyższa niż rok wcześniej , a szyb 2-komorowych była wyższa nawet o 13 proc. Cały I kwartał br. zamknął się wielkością produkcji szyb zespolonych o 6 proc. wyższą niż w roku 2019.  Dotyczy to nie tylko samych szyb, ale i okien, których wyprodukowano więcej w każdej z kategorii materiałowych. Okien drewnianych, w tym także tych dachowych, wyprodukowano nawet o niemal 8 proc. więcej niż w pierwszych miesiącach ub. roku, a tych z pvc więcej o 5 proc. W zasadzie tylko segment drzwi odnotował w tym okresie kilkuprocentowe spadki, choć tu też nie ucierpiały drzwi z aluminium.

Niestety był to ostatni dobry kwartał dla producentów stolarki. Zakończył on 10-letni okres koniunktury na te wyroby, a w recesję branża weszła już w pierwszym miesiącu drugiego kwartału. Badanie koniunktury*, wykonane przez Centrum Analiz Branżowych pod koniec miesiąca, pokazuje, że aż 75 proc. firm w tej kategorii odnotowało w kwietniu wyraźne spadki sprzedaży, a u ponad połowy przedsiębiorstw przekroczyły one 20 proc. ubiegłorocznej wartości. Jednak w przedsiębiorstwach ponad standardowo zaangażowanych w eksport kwietniowy spadek przekraczał nawet 50 proc. (!) Ankietowani przez CAB bez optymizmu patrzą także ma maj: ponad 40 proc. badanych zakłada dalsze spadki sprzedaży. Mimo to nie ma na razie obaw o płynność finansową przedsiębiorstw, a poprawy sytuacji rynkowej menedżerowie branży okienno-drzwiowej spodziewają się w większości dopiero jesienią tego roku.  Obawy co do najbliższej przyszłości potwierdzają niestety, również dane GUS o produkcji materiałów wznoszeniowych. Choć w I kwartale wyprodukowano jeszcze o 2-3 proc. więcej niż rok temu cegieł silikatowych i bloczków z gazobetonu, to już o niemal 19 proc. spadła produkcja cegieł i pustaków ceramicznych.

Akcja #zostańwdomu została bardzo serio potraktowana przez potencjalnych klientów, stąd bardzo rzadko pojawiali się oni w kwietniu w salonach ze stolarką. Wciąż trwa co prawda montowanie okien na nowych budowach, ale zamarła niemal ich wymiana w domach i mieszkaniach, a co gorsze:  nie ma nowych zamówień. To największe, poza załamaniem sprzedaży zagranicznej, zagrożenie dla segmentu okien i drzwi, bowiem aż ¾ krajowej sprzedaży tych wyrobów odbywało się dotychczas właśnie w segmencie remontowym. Bieżący rozwój sytuacji na tym rynku obserwować można w cotygodniowych raportach Centrum Analiz Branżowych, które w ramach swojej społecznej działalności w Klubie Forum 100, postanowiło wesprzeć przedsiębiorców. Zupełnie nieodpłatnie udostępniono partnerom naszego serwisu oraz partnerom CAB, raport z tego badania – wystarczy wypełnić ankietę. Gorąco zachęcamy naszych Czytelników do regularnego sięgania do tych raportów.

*Centrum Analiz Branżowych: Kondycja firm branży stolarki otworowej w Polsce, kwiecień 2020.

Zobacz również

Veka sponsorem lokalnego sportu, Wiśniowski wspiera skoczka

Veka sponsorem lokalnego sportu, Wiśniowski wspiera skoczka

W ostatnim czasie kilka firm z naszej branży pochwaliło się wsparciem dla sportowców. Wiśniowskiego będziemy oglądać w Pucharze Świata w skokach narciarskich, a Veka będzie widoczna podczas meczów Pucharu Polski. Fakro kontynuuje współpracę z piłkarkami, a Lanko i Oknamix zaczyna z piłkarzami.

Producenci stolarki w rankingu „Najcenniejsze firmy rodzinne 2024”

Producenci stolarki w rankingu „Najcenniejsze firmy rodzinne 2024”

Producenci stolarki mają swoją reprezentację w tegorocznym rankingu najcenniejszych firm rodzinnych. Jego autorzy wyłonili laureatów spośród przedsiębiorstw w poszczególnych województwach.

CAL posadził kolejnych 10 tysięcy drzew

CAL posadził kolejnych 10 tysięcy drzew

W drugiej połowie października pracownicy CAL tradycyjnie posadzili kolejnych 10 tysięcy drzew. Akcja, którą rokrocznie prowadzi suwalski producent drzwi, doczekała już siódmej edycji. Partnerem wydarzenia było "Forum Branżowe".