Tegoroczne przychody Grupy Pozbud są wyższe od ubiegłorocznych, jednak segment stolarki zmniejszył swoją sprzedaż. Po trzech kwartałach br. przychody ze sprzedaży stolarki nie przekroczyły 20 mln zł i były o 9 proc. niższe niż przed rokiem.
Grupa Pozbud opublikowała swoje wyniki za okres styczeń-wrzesień 2021 roku, z którego wynika, że przychody Grupy sięgnęły niemal 141 mln zł, co było wartością o 7,9 proc. wyższą niż w analogicznym okresie roku 2020. Wypracowany zysk brutto wyniósł 38,5 mln zł i był o 11 proc. niższy niż rok wcześniej. Sprzedaż stolarki stanowiła o 14,2 proc. przychodów całej Grupy.
Przychody ze sprzedaży okien i drzwi wyniosły po trzech kwartałach 19,98 mln zł, co przy kosztach wytworzenia na poziomie 17,2 mln zł dało zysk brutto w wysokości 2,78 mln zł, tj. nieco więcej nawet niż przed rokiem. Przychody tego segmentu działalności były jednak o 9 proc. niższe niż w ub. roku, a zarząd tłumaczy to zrezygnowaniem z części ubiegłorocznej działalności. Chodzi o zaniechanie usług uszlachetniania półproduktów, które były mało opłacalne dla spółki.
Biorąc pod uwagę samą działalność produkcyjną, z wyłączeniem półfabrykatów, zauważalna jest w firmie tendencja wzrostowa. Szczególnie cieszy wzrost sprzedaży eksportowej, która w I kwartale stanowiła o 37 proc. sprzedaży stolarki. W bieżącym sezonie sprzedaż do kluczowego dla Grupy partnera w USA wzrosła o ponad 80 proc.
W październiku br. zarząd podjął decyzję o wydzieleniu i wniesieniu zorganizowanej części przedsiębiorstwa w postaci zakładu w Słonawach do nowo zawiązanej spółki Fabryka SLONAWY Sp. z o.o. Pod marką Slonawy kontynuowana będzie w przyszłym roku produkcja stolarki w segmencie Premium. Celem strategicznym jest przekonfigurowanie oferty profili okiennych, wzmocnienie udziału spółki w segmencie sprzedaży drzwi zewnętrznych oraz wznowienie działalności w segmencie sprzedaży drzwi wewnętrznych. Zarząd Grupy Pozbud zakłada sukcesywne zwiększanie w tym segmencie działalności przychodów ze sprzedaży wyrobów gotowych do poziomu przekraczającego 100 mln zł rocznie w ciągu 5 lat, w tym również poprzez wzmocnienie sprzedaży w kanale eksportowym oraz nawiązanie sojuszy z partnerami o zasięgu międzynarodowym. Istotne dla zarządu jest również stopniowe rozwijanie i zwiększanie udziału w sprzedaży produkcji wyrobów aluminiowych, których udział w wolumenie sprzedaży na dzień dzisiejszy jest marginalny. W tym celu podjęto rozmowy z podmiotem zewnętrznym na temat zasad współpracy w tym zakresie.
Komentarz firmy w tej sprawie, przygotowany dla naszej redakcji:
Wydzielenie fabryki w Słonawach i przeniesienie do podmiotu zależnego, tj. Fabryka SLONAWY Sp. z o.o. – spółki powołanej w październiku tego roku – jest jednym z etapów realizacji planów zawartych w ogłoszonej w grudniu 2020 roku strategii spółki. Wiąże się to bezpośrednio z porządkowaniem struktury Grupy Kapitałowej i zapewnieniem przejrzystości generowanych wyników finansowych. Fabryka SLONAWY Sp. z o.o. będzie kontynuować strategię Grupy przyjętą dla segmentu stolarki otworowej, czyli przede wszystkim podniesienie efektywności i wydajności zakładu produkcyjnego oraz wolumenu produkcji, zwłaszcza w obszarze działalności eksportowej. W pierwszej kolejności będziemy rozwijać swoją obecność w USA, z kolei w Europie mocno koncentrujemy się na zwiększeniu sprzedaży w Wielkiej Brytanii i Szwajcarii. Liczymy, że wszystkie formalności związane z wydzieleniem zorganizowanej części przedsiębiorstwa i przeniesieniem do spółki zależnej zostaną dokonane do końca tego roku. Wpierw jednak musi zapaść wiążąca decyzja na zwołanym na 6 grudnia Nadzwyczajnym Walnym Zgromadzeniu.
Tagi
drzwi wewnętrznedrzwi zenętrznePozbudSłonawyślusarka aluminiowastolarka drewnianawyniki finansoweZobacz również
Konsultacje programu „Czyste Powietrze” z wykonawcami – zapowiedź najbliższych spotkań
WFOŚiGW organizują konsultacje programu „Czyste Powietrze” przed uruchomieniem jego kolejnej wersji. Sprawdź terminy spotkań z wykonawcami.
Nagrody „Buildera” dla przedstawicieli branży budowlanej
Nagrody „Buildera” są przyznawane co roku przedstawicielom branży budowlanej. Również tym honorowane zostały także firmy związane ze stolarką budowlaną.
Konkurs kalendarzy rozstrzygnięty! Poznaj zwycięzców
Zakończyła się siódma edycja naszego dorocznego konkursu na najlepsze kalendarze branży stolarki. Internauci wybrali zwycięzców poszczególnych kategorii. Konkurs kalendarzy - sprawdź wyniki!