Tegoroczne przychody Grupy Pozbud są wyższe od ubiegłorocznych, jednak segment stolarki zmniejszył swoją sprzedaż. Po trzech kwartałach br. przychody ze sprzedaży stolarki nie przekroczyły 20 mln zł i były o 9 proc. niższe niż przed rokiem.
Grupa Pozbud opublikowała swoje wyniki za okres styczeń-wrzesień 2021 roku, z którego wynika, że przychody Grupy sięgnęły niemal 141 mln zł, co było wartością o 7,9 proc. wyższą niż w analogicznym okresie roku 2020. Wypracowany zysk brutto wyniósł 38,5 mln zł i był o 11 proc. niższy niż rok wcześniej. Sprzedaż stolarki stanowiła o 14,2 proc. przychodów całej Grupy.
Przychody ze sprzedaży okien i drzwi wyniosły po trzech kwartałach 19,98 mln zł, co przy kosztach wytworzenia na poziomie 17,2 mln zł dało zysk brutto w wysokości 2,78 mln zł, tj. nieco więcej nawet niż przed rokiem. Przychody tego segmentu działalności były jednak o 9 proc. niższe niż w ub. roku, a zarząd tłumaczy to zrezygnowaniem z części ubiegłorocznej działalności. Chodzi o zaniechanie usług uszlachetniania półproduktów, które były mało opłacalne dla spółki.
Biorąc pod uwagę samą działalność produkcyjną, z wyłączeniem półfabrykatów, zauważalna jest w firmie tendencja wzrostowa. Szczególnie cieszy wzrost sprzedaży eksportowej, która w I kwartale stanowiła o 37 proc. sprzedaży stolarki. W bieżącym sezonie sprzedaż do kluczowego dla Grupy partnera w USA wzrosła o ponad 80 proc.
W październiku br. zarząd podjął decyzję o wydzieleniu i wniesieniu zorganizowanej części przedsiębiorstwa w postaci zakładu w Słonawach do nowo zawiązanej spółki Fabryka SLONAWY Sp. z o.o. Pod marką Slonawy kontynuowana będzie w przyszłym roku produkcja stolarki w segmencie Premium. Celem strategicznym jest przekonfigurowanie oferty profili okiennych, wzmocnienie udziału spółki w segmencie sprzedaży drzwi zewnętrznych oraz wznowienie działalności w segmencie sprzedaży drzwi wewnętrznych. Zarząd Grupy Pozbud zakłada sukcesywne zwiększanie w tym segmencie działalności przychodów ze sprzedaży wyrobów gotowych do poziomu przekraczającego 100 mln zł rocznie w ciągu 5 lat, w tym również poprzez wzmocnienie sprzedaży w kanale eksportowym oraz nawiązanie sojuszy z partnerami o zasięgu międzynarodowym. Istotne dla zarządu jest również stopniowe rozwijanie i zwiększanie udziału w sprzedaży produkcji wyrobów aluminiowych, których udział w wolumenie sprzedaży na dzień dzisiejszy jest marginalny. W tym celu podjęto rozmowy z podmiotem zewnętrznym na temat zasad współpracy w tym zakresie.
Komentarz firmy w tej sprawie, przygotowany dla naszej redakcji:
Wydzielenie fabryki w Słonawach i przeniesienie do podmiotu zależnego, tj. Fabryka SLONAWY Sp. z o.o. – spółki powołanej w październiku tego roku – jest jednym z etapów realizacji planów zawartych w ogłoszonej w grudniu 2020 roku strategii spółki. Wiąże się to bezpośrednio z porządkowaniem struktury Grupy Kapitałowej i zapewnieniem przejrzystości generowanych wyników finansowych. Fabryka SLONAWY Sp. z o.o. będzie kontynuować strategię Grupy przyjętą dla segmentu stolarki otworowej, czyli przede wszystkim podniesienie efektywności i wydajności zakładu produkcyjnego oraz wolumenu produkcji, zwłaszcza w obszarze działalności eksportowej. W pierwszej kolejności będziemy rozwijać swoją obecność w USA, z kolei w Europie mocno koncentrujemy się na zwiększeniu sprzedaży w Wielkiej Brytanii i Szwajcarii. Liczymy, że wszystkie formalności związane z wydzieleniem zorganizowanej części przedsiębiorstwa i przeniesieniem do spółki zależnej zostaną dokonane do końca tego roku. Wpierw jednak musi zapaść wiążąca decyzja na zwołanym na 6 grudnia Nadzwyczajnym Walnym Zgromadzeniu.
Tagi
drzwi wewnętrznedrzwi zenętrznePozbudSłonawyślusarka aluminiowastolarka drewnianawyniki finansoweZobacz również
Veka sponsorem lokalnego sportu, Wiśniowski wspiera skoczka
W ostatnim czasie kilka firm z naszej branży pochwaliło się wsparciem dla sportowców. Wiśniowskiego będziemy oglądać w Pucharze Świata w skokach narciarskich, a Veka będzie widoczna podczas meczów Pucharu Polski. Fakro kontynuuje współpracę z piłkarkami, a Lanko i Oknamix zaczyna z piłkarzami.
Producenci stolarki w rankingu „Najcenniejsze firmy rodzinne 2024”
Producenci stolarki mają swoją reprezentację w tegorocznym rankingu najcenniejszych firm rodzinnych. Jego autorzy wyłonili laureatów spośród przedsiębiorstw w poszczególnych województwach.
CAL posadził kolejnych 10 tysięcy drzew
W drugiej połowie października pracownicy CAL tradycyjnie posadzili kolejnych 10 tysięcy drzew. Akcja, którą rokrocznie prowadzi suwalski producent drzwi, doczekała już siódmej edycji. Partnerem wydarzenia było "Forum Branżowe".