Czołowy polski dostawca pian i silikonów, dolnośląska Grupa Selena, bardzo dobrymi wynikami zamknęła I kwartał tego roku. Przychody przekroczyły poziom 421 mln zł i były o ponad 20 proc. wyższe niż w analogicznym okresie roku ubiegłego.
Zysk operacyjny Grupy wzrósł w tym czasie o 30 proc. i wyniósł 25,8 mln zł. Rentowność sprzedaży brutto osiągnęła 32,1 proc. i była także nieco wyższa niż rok wcześniej. Pierwsze miesiące br. przyniosły jednak wyraźny, ponad 18-proc. wzrost kosztów sprzedaży, związany z dalszym inwestowaniem w marki oraz wyższymi kosztami transportu i logistyki. Jacek Michalak, prezes zarządu Grupy Selena zapowiada elastyczne reagowanie na zmieniające się wciąż warunki rynkowe:
Początek 2022 roku przyniósł nam względny spokój w związku z częściowym ustabilizowaniem cen surowców oraz łańcuchów dostaw. Kiedy już cały świat liczył na dalszą stabilizację, wojna mocno wpłynęła na relacje gospodarcze w Europie i na całym świecie. Grupa Selena nie ogranicza się jedynie do przyglądania się temu, co stanie się w światowej czy europejskiej geopolityce i co za tym idzie – makroekonomii. Mimo stojących przed nami wyzwań kontynuujemy strategię elastycznego reagowania i dostosowywania działań do charakterystyki poszczególnych rynków. (..) Bardzo dobre wyniki I kwartału 2022 roku są efektem poprawy marżowości produktów. Dużą wagę przykładamy do stałego zwiększania udziału sprzedaży produktów innowacyjnych, o wyższej marży. W skali globalnej Grupie Selena sprzyjało w pierwszych miesiącach tego roku również obniżenie dynamiki zmian cen surowców. Koncentrujemy też swoją uwagę na rynkach Europy Zachodniej i USA, gdzie z powodzeniem przekierowaliśmy naszą podaż z rynków wschodnich.
Kluczowymi rynkami dla Seleny nadal pozostają kraje Unii Europejskiej, gdzie Grupa wypracowała w I kwartale 68 proc. swoich przychodów ze sprzedaży. Region Ameryki Północnej i Południowej osiągnął 2-procentowy wzrost udziału w przychodach, a Segment Europy Wschodniej i Azji zanotował minimalny spadek udziału przychodów ze sprzedaży – z 24 do 22 proc. licząc rok do roku. Przypomnijmy, że wraz z wybuchem wojny na Ukrainie Grupa Selena zrezygnowała z kontynuowania swoich interesów w Rosji. Jednocześnie zawiązała rezerwę w wysokości 6,2 mln zł na potencjalne straty związane z wojną.
Pierwszy kwartał nastraja optymistycznie, nie obserwujemy problemów z popytem. Był on przyzwoity w tych pierwszych miesiącach roku – oczywiście poza Rosją i Ukrainą. Nie widzimy na razie negatywnego wpływu wyższych stóp procentowych czy zawirowań na rynku nieruchomości, aczkolwiek rynek w każdym kraju zachowuje się trochę inaczej. Efekt ochłodzenia na rynku nieruchomości zapewne przełoży się na popyt w kolejnych miesiącach, ale jednocześnie nie sądzę, żeby zmalało zainteresowanie mieszkaniami – tutaj pozostaje tylko kwestia możliwości nabywczych – podsumował ten okres prezes Michalak.
Koresponduje to z wypowiedzią, jaką prezes kierował na początku roku w liście do akcjonariuszy:
Biorąc pod uwagę dużą niepewność dotyczącą wydarzeń międzynarodowych, trudno jest przewidzieć ich wpływ na dalszą działalność Grupy Selena. Jednak widzimy możliwości rozwoju i stabilizacji sytuacji zarówno poprzez intensyfikację naszej działalności w innych krajach, jak i przez rozwój nowych obszarów działalności. Podchodzimy z dużą ostrożnością do wszelkich długoterminowych prognoz i przewidywań, stawiamy na bieżące monitorowanie sytuacji. Rosnące ceny surowców chcemy równoważyć m.in. poprzez efekty badań nad nowymi recepturami oraz wprowadzanie na rynek innowacyjnych produktów.
Zobacz również
Veka sponsorem lokalnego sportu, Wiśniowski wspiera skoczka
W ostatnim czasie kilka firm z naszej branży pochwaliło się wsparciem dla sportowców. Wiśniowskiego będziemy oglądać w Pucharze Świata w skokach narciarskich, a Veka będzie widoczna podczas meczów Pucharu Polski. Fakro kontynuuje współpracę z piłkarkami, a Lanko i Oknamix zaczyna z piłkarzami.
Producenci stolarki w rankingu „Najcenniejsze firmy rodzinne 2024”
Producenci stolarki mają swoją reprezentację w tegorocznym rankingu najcenniejszych firm rodzinnych. Jego autorzy wyłonili laureatów spośród przedsiębiorstw w poszczególnych województwach.
CAL posadził kolejnych 10 tysięcy drzew
W drugiej połowie października pracownicy CAL tradycyjnie posadzili kolejnych 10 tysięcy drzew. Akcja, którą rokrocznie prowadzi suwalski producent drzwi, doczekała już siódmej edycji. Partnerem wydarzenia było "Forum Branżowe".