Segment bram przemysłowych czeka stagnacja

Autor: |Data publikacji:

Popyt na bramy przemysłowe w Europie będzie się w najbliższych latach zmniejszał. Do 2026 r. wzrost wolumenu sprzedaży może wynieść niecałe 2 proc. rocznie, także w Polsce.

Sektor bram przemysłowych przechodzi obecnie podobne trudności, jak i cała branża budowlana. Na działalności firm negatywnie odbija się wzrost cen, rosnące koszty energii oraz niepewność związana z sytuacją geopolityczną. Agencja Interconnection Consulting podała, że popyt na bramy przemysłowe będzie się zmniejszał, co sprawi, że do 2026 r. średni roczny wzrost wolumenu sprzedaży wyniesie 1,7 proc. Wynika to z analiz przeprowadzonych w siedmiu europejskich krajach: Polsce, Francji, Niemczech, Włoszech, Austrii, Szwajcarii i Szwecji.

Brama przemysłowa, fot: Wiśniowski

W 2021 r. w branży bram przemysłowych widoczne było częściowe ożywienie po okresie trudności, jakie firmy doświadczyły na początku pandemii. Dlatego sprzedaż w 2021 r. wzrosła w tym segmencie o 3,5 proc. pod katem wolumenu. Jednak już kolejny, 2022 r. zakończył się średnim wzrostem w omawianych krajach na poziomie zaledwie 1,2 proc. Jeśli brać pod uwagę wysokość obrotów, to tutaj naturalnie widoczne były wzrosty, co wynika przede wszystkim z czynnika inflacyjnego. Firmy zakończyły 2022 r. wzrostem obrotów o 10,8 proc. Analitycy prognozują, że w kolejnych latach należy się podziewać wzrostów średnio o 5 proc. rocznie.

Najwyższy wzrost obrotów spodziewany jest we Francji – o 6,9 proc. rocznie. Z kolei najważniejszym regionem z produkcją bram przemysłowych w Europie jest obszar w Niemczech wzdłuż Renu. Tam też, ze względu na duże uprzemysłowienie, istnieje duży rynek zbytu. Francja i Niemcy są generalnie dużymi producentami bram przemysłowych – te kraje mają łącznie aż 70 proc., udziału w europejskim rynku. Z kolei najważniejszymi firmami są: Assa Abloy Group, Breda, Condoor, Novoferm, Ryterna, Teckentrup i Wiśniowski. Ich łączny udział w rynku wynosi ponad 73 proc.

Eksperci podają, że największą grupę produktów w bramach przemysłowych stanowią bramy segmentowe. Rocznie sprzedawanych jest niemal 250 tys. jednostek bram, co stanowi 54 proc. udziału w rynku. Na drugim miejscu są bramy rolowane, których udział w rynku wynosi 23,9 proc. Firmy najczęściej produkują bramy ze stali a analitycy podkreślają stały wzrost udziału tego materiału w produkcji bram, wynoszącym obecnie trzy czwarte w całej produkcji. Ten wzrost będzie wynosił do 2026 r. średnio 2,1 proc. rocznie. Drugim materiałem do produkcji bram jest aluminium, na dalszych pozycjach są PCW i stopy mieszane, których udział w rynku wynosi 5 proc.

Zobacz również

Veka sponsorem lokalnego sportu, Wiśniowski wspiera skoczka

Veka sponsorem lokalnego sportu, Wiśniowski wspiera skoczka

W ostatnim czasie kilka firm z naszej branży pochwaliło się wsparciem dla sportowców. Wiśniowskiego będziemy oglądać w Pucharze Świata w skokach narciarskich, a Veka będzie widoczna podczas meczów Pucharu Polski. Fakro kontynuuje współpracę z piłkarkami, a Lanko i Oknamix zaczyna z piłkarzami.

Producenci stolarki w rankingu „Najcenniejsze firmy rodzinne 2024”

Producenci stolarki w rankingu „Najcenniejsze firmy rodzinne 2024”

Producenci stolarki mają swoją reprezentację w tegorocznym rankingu najcenniejszych firm rodzinnych. Jego autorzy wyłonili laureatów spośród przedsiębiorstw w poszczególnych województwach.

CAL posadził kolejnych 10 tysięcy drzew

CAL posadził kolejnych 10 tysięcy drzew

W drugiej połowie października pracownicy CAL tradycyjnie posadzili kolejnych 10 tysięcy drzew. Akcja, którą rokrocznie prowadzi suwalski producent drzwi, doczekała już siódmej edycji. Partnerem wydarzenia było "Forum Branżowe".