Saint-Gobain zabezpiecza sobie dostawy energii

Autor: |Data publikacji:

Świetne wyniki za pierwsze półrocze 2022 r. – tak ocenia Saint-Gobain pierwsze sześć miesięcy tego roku. Koncern osiągnął dwucyfrowy wzrost sprzedaży we wszystkich segmentach.

Saint-Gobain poinformował, że w pierwszym półroczu tego roku odnotował wzrost sprzedaży i wzrost organiczny na poziomie 15 proc. w stosunku do roku 2021. Był to kolejny okres, w którym spółka osiągnęła rekordowe wyniki, sprzedaż za półrocze wyniosła najwyżej w historii: 25,48 mld euro. Wynik operacyjny był z kolei wyższy o 17,5 proc. i osiągnął wartość 2,79 mld euro. Saint Gobain informuje także, że w pierwszym półroczu ceny wzrosły średnio o 15,3 proc. (w I kwartale o 14,5 proc., a w drugim kwartale o 16,1 proc.) Dzięki podwyżkom udało się zmniejszyć wpływ na wyniki wysokiej inflacji i rosnących kosztów surowców i energii.

W Polsce należąca do Saint-Gobain marka Glassolutions zaplanowała rozbudowę i modernizację swojego zakładu w Jaroszowcu. Planowana inwestycja obejmie budowę nowej hali produkcyjnej o powierzchni 5250 metrów kwadratowych wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Zmiany zostaną wprowadzone także w obecnie istniejącej części zakładu. Przeprowadzona zostanie m.in. budowa zautomatyzowanego, wysokowydajnego magazynu szkła umożliwiającego przechowywanie i procesowanie około 100 gatunków szkła niezbędnego do bieżącej produkcji, montaż linii rozkroju szkła FLOAT, robotyzacja istniejących linii produkcyjnych oraz budowa placu manewrowego o powierzchni ok. 4000 mkw. Projekt realizowany będzie w kilku etapach. Termin zakończenia prac planowany jest na koniec 2025 roku, a całkowity koszt inwestycji wyniesie 75 milionów złotych.

Saint-Gobain spodziewa się, że w tym roku koszty energii, frachtu i surowców wyniosą 3 mld euro w stosunku do 2,5 mld w roku 2021. Spółka podliczyła także, że rachunki za gaz w 2021 r. wyniosły 1,5 mld euro i ten koszt stanowił 3 proc. udziału w sprzedaży całej Grupy.

W tym roku spółka zabezpieczyła już 80 proc. swoich potrzeb na błękitne paliwo. Saint-Gobain opracowało także warianty planów na działanie w krajach wrażliwych na dostawy gazu z Rosji, czyli dla Niemiec, Czech i Polski. To m.in. wykorzystanie alternatywnych źródeł energii przy produkcji szkła float oraz zwiększenie elastyczności zakładów produkcyjnych, dzięki czemu mogą one działać przy niższym zużyciu energii. Ponadto opracowany został plan logistyczny, dzięki któremu można będzie zastąpić sprawnie produkcję między krajami.

Saint-Gobain posiada w Europie 13 linii do produkcji szkła float. Firma stara się uniezależnić w tej produkcji od dostaw rosyjskiego gazu. Obecnie cztery linie mogą działać wykorzystując alternatywne źródła energii, cztery są przygotowywane do zmiany na inne źródła energii, proces ten potrwa do końca 2022 r. Natomiast pięć z linii produkcyjnych w ograniczonym stopniu wykorzystuje dostawy gazu od Rosjan.

Benoit Bazin, dyrektor generalny Saint-Gobain komentuje:

W nadchodzących kwartałach jesteśmy gotowi w miarę potrzeb dostosowywać się do konsekwencji rosnących stóp procentowych i inflacji oraz sytuacji geopolitycznej i energetycznej w Europie. Każdy dyrektor generalny na dany kraj opracował plany działania, koncentrując się zwłaszcza na marżach i przepływach pieniężnych. W tym bardzo niepewnym środowisku naszym celem jest dalsze osiąganie lepszych wyników, a nasza głęboka transformacja pozwoli nam wykazać się większą odpornością.

 

Zobacz również

Veka sponsorem lokalnego sportu, Wiśniowski wspiera skoczka

Veka sponsorem lokalnego sportu, Wiśniowski wspiera skoczka

W ostatnim czasie kilka firm z naszej branży pochwaliło się wsparciem dla sportowców. Wiśniowskiego będziemy oglądać w Pucharze Świata w skokach narciarskich, a Veka będzie widoczna podczas meczów Pucharu Polski. Fakro kontynuuje współpracę z piłkarkami, a Lanko i Oknamix zaczyna z piłkarzami.

Producenci stolarki w rankingu „Najcenniejsze firmy rodzinne 2024”

Producenci stolarki w rankingu „Najcenniejsze firmy rodzinne 2024”

Producenci stolarki mają swoją reprezentację w tegorocznym rankingu najcenniejszych firm rodzinnych. Jego autorzy wyłonili laureatów spośród przedsiębiorstw w poszczególnych województwach.

CAL posadził kolejnych 10 tysięcy drzew

CAL posadził kolejnych 10 tysięcy drzew

W drugiej połowie października pracownicy CAL tradycyjnie posadzili kolejnych 10 tysięcy drzew. Akcja, którą rokrocznie prowadzi suwalski producent drzwi, doczekała już siódmej edycji. Partnerem wydarzenia było "Forum Branżowe".