Saint-Gobain podsumował wyniki z minionego roku. To był trudny okres, w którym spółka odnotowała spadki sprzedaży.
W minionym roku przedsiębiorstwa działały w trudnym środowisku makroekonomicznym, a Saint-Gobain odnotował niższe wolumeny sprzedaży w stosunku do roku 2022. Firmie udało się jednak osiągnąć dobre wyniki w Ameryce Północnej, Azji i regionie Pacyfiku oraz krajach rozwijających się. Obecnie z tych regionów pochodzą 2/3 przychodów grupy.
W minionym roku spółka odnotowała przychody ze sprzedaży w wysokości 47,94 mld euro w stosunku do 51,19 mld w roku 2022. Oznacza to spadek o 6,4 proc. Z kolei wynik EBITDA wyniósł w minionym roku ok. 7 mld euro w porównaniu do 7,12 mld rok wcześniej. W tym przypadku jest to spadek o 1,7 proc.
Saint-Gobain podliczył także, że w całym ubiegłym roku ceny wzrosły średnio o 4,6 proc., z kolei wolumen sprzedaży był niższy o 5,5 proc. Najbardziej widoczny był spadek sprzedaży w nowym budownictwie, podczas gdy sektor remontów okazał się odporny na spowolnienie gospodarcze.
W 2023 roku spółka zainwestowała 223 mln euro w badania i rozwój na rzecz dekarbonizacji. Dzięki tym wysiłkom grupie udało się zmniejszyć ilość emisji CO2 o 34 proc. do 8,8 mln ton. Ponadto do 2025 r. ok. 2/3 zużywanego prądu będzie zeroemisyjne.
Benoit Bazin, dyrektor generalny w Saint-Gobain prognozuje sytuację w bieżącym roku:
Jestem przekonany, że rok 2024 będzie kolejnym udanym rokiem dla Saint-Gobain dzięki szybko rozwijającym się rynkom Ameryki Północnej, Azji i wschodzących oraz płynnej integracji naszych ostatnich przejęć, szczególnie w sektorze chemii budowlanej. W Europie Zachodniej renowacje będą nadal odporne na spowolnienie, podczas gdy sytuacja w sektorze nowego budownictwa będzie nadal trudna.
Zobacz również
Eko-Okna odpowiadają na publikację przewodniczącego związków zawodowych
Zarząd Eko-Okna S.A. wydał oświadczenie, w którym stanowczo dementuje zarzuty stawiane przez Dawida Brożka, przewodniczącego OM NSZZ Solidarność Silesia. Firma oskarża go o rozpowszechnianie nieprawdziwych informacji, które mają podważać zaufanie do pracodawcy i destabilizować sytuację wśród pracowników.
Fakro, Stollar i Wital wspierają lokalny sport, Drutex z nowym międzynarodowym sponsoringiem?
Zaledwie dwa tygodnie temu pisaliśmy o wsparciu, jakiego udzielają firmy z branży stolarki okienno-drzwiowej w rozwój sportu, a tymczasem w w ostatnich dniach o przedłużeniu umów sponsorskich poinformowały Fakro, Stollar i Wital. Ponadto dochodzą słuchy, że swoją ekspansję na europejskim rynku kontynuować ma Drutex.
Podziękowania właścicieli Eko-Okien
Mateusz i Katarzyna Kłosek, do których należy największy producent stolarki w Polsce - Eko-Okna, opublikowali krótkie oświadczenie z podziękowaniami.