Rekordowa liczba uczestników OFS 2023! Relacja z wydarzenia

Red.: |Data publikacji:

Zakończyła się tegoroczna edycja Ogólnopolskiego Forum Stolarki. Jesienią 2023 do Jachranki przybyła rekordowa liczba uczestników.

W dniach 25-26 października Hotel Windsor gościł uczestników Ogólnopolskiego Forum Branży Stolarki. Do Jachranki przyjechali prezesi i dyrektorzy największych firm z branży stolarki. W tym roku w rekordowej liczbie ponad 230 osób. Rok temu po raz pierwszy konferencja miała formułę dwudniową. Spotkała się ona z pozytywnym przejęciem uczestników, więc i w tym roku postanowiono ją powtórzyć. Tegorocznymi wiodącymi tematami było budowanie przewag konkurencyjnych polskiej branży stolarki, zrównoważony rozwój oraz automatyzacja, optymalizacja, wydajność.

OFS 2023 I

Pierwszy blok prelekcji rozpoczęło wystąpienie Maksymiliana Mirosa z Centrum Analiz Branżowych, który przybliżył sytuację w branży w ostatnich latach. Roku 2023 nie zaliczymy do udanych, odnotowaliśmy duże spadki na wielu rynkach. Pierwsze oznaki pogarszającej się sytuacji pojawiły się już w II połowie 2022 r. Jednak zdaniem prelegenta delikatna poprawa powinna być odczuwalna już w przyszłym roku, a na pewno w 2025 r. Natomiast nie należy oczekiwać poziomów wzrostu z okresu prosperity dla branży.

Janusz Jankowiak, główny ekonomista z Polskiej Rady Biznesu, nie miał dobrych wieści dla uczestników OFS. Kiedyś przewagi eksportowe wynikały z niskich kosztów produkcji, obecnie należy ich szukać w innych obszarach. Rosną koszty pracy wskutek wzrostu realnych wynagrodzeń z racji rosnącej inflacja oraz ograniczenia inwestycji. Trochę optymizmu wniosła prezentacja Krzysztofa Domareckiego, założyciela i głównego akcjonariusza Grupy Selena. Odpowiedział on pozytywnie na pytanie postawione w tytule prezentacji: czy polscy producenci okien i drzwi mogą zdominować rynek europejski? Jego zdaniem po latach inwestycji w parki maszynowe mają produkty, który śmiało można eksportować. Jednak dla uzyskania przewag eksportowych warto teraz skupić się na zapewnieniu odpowiedniego designu, zainwestować w innowacje technologiczne i produktowe, doskonalenie procesów oraz budowanie marki premium. Zdaniem prelegenta przy wchodzeniu na nowe rynki warto poznać ich specyfikę, lokalnych producentów i zbudować silną sieć lokalnych liderów. Arkadiusz Muś, twórca grupy Press Glass wskazał m.in. na innowacyjność jako czynnik, który pozwoli na uzyskanie przewag konkurencyjnych.

OFS 2023 II

Drugi blok wystąpień poświęcony był zrównoważonemu rozwojowi. Andrzej Michalski-Stępkowski, prezes Stowarzyszenia Stal Nierdzewna oraz Polskiego Stowarzyszenia Aluminium, opowiedział  o unijnej polityce zrównoważonego rozwoju i jej wpływie na biznes. Wzrasta popyt na produkty o zerowym śladzie węglowym, dlatego też firmy, aby je oferować, muszą ponosić nakłady na inwestycje. O tym, co oznacza zielona transformacja przemysłowa dla firm z branży stolarki, można było się zapoznać podczas debaty, w której uczestniczyli: Maciej Mańko, marketing manager w Saint-Gobain Glassolutions, Rafał Osiński, dyrektor handlowy w Deceuninck, Błażej Dobrowolski, Cofounder & Member of the Board Ypsos, Bartłomiej Baudler, dyrektor zarządzający w Primo Profile oraz Andrzej Michalski-Stępkowski jako moderator. Zieloną transformację w praktyce można było poznać na przykładzie działań firmy Deceuninck podczas prezentacji Krzysztofa Kality, dyrektora produktu w polskim oddziale tego dostawcy oraz firmy Aluron, której dyrektor ds. badań i rozwoju, Artur Blukacz, opowiedział o działaniach, jakie podejmują jako firma, aby prowadzić proces produkcji w sposób ekologiczny.

OFS 2023 debata Zielona Transformacja(1)

Drugi dzień OFS 2023 poświęcony był zagadnieniom automatyzacji, optymalizacji oraz wydajności. Mówiono o tym, jak zmieniła się wydajność polskich firm do 2022 roku i czy jest porównywalna do producentów zagranicznych, a także o różnicach wydajności między producentami stolarki z PCW i aluminium oraz sposobach jej poprawy. Blok zakończyła rozmowa ekspertów, w której udział wzięli m.in.: Kryspin Baran, prezes Aluronu, Marek Porzecki,  właściciel Abakus Okna, Rafał Czerwiński, dyrektor handlowy Fimtec Polska, Mariusz Megier, dyrektor zarządzający Orgadata, a moderował ją Karol Klos. Z racji ważności i aktualności poruszanych kwestii, konferencji towarzyszyły ożywione kuluarowe dyskusje.

Dziękujemy wszystkim uczestnikom wydarzenia za obecność i do zobaczenia w przyszłym roku!

Zobacz również

Akzo Nobel optymistycznie o rynku farb proszkowych w tym roku

Akzo Nobel optymistycznie o rynku farb proszkowych w tym roku

Akzo Nobel podsumowało wyniki z pierwszego kwartału. Spółka odnotowała niewielki spadek w sprzedaży, ale prognozuje wzrost popytu na farby.

Assa Abloy kończy produkcję w Bielsku

Assa Abloy kończy produkcję w Bielsku

Assa Abloy Mercor Doors wygasza produkcję w fabryce w Bielsku. Działalność będzie przeniesiona do zakładu w Dobrzeniu Wielkim.

Arbonia przeznaczy 200 mln euro na rozwój segmentu drzwi

Arbonia przeznaczy 200 mln euro na rozwój segmentu drzwi

Grupa Arbonia poinformowała o podjęciu ostatecznej decyzji co do sprzedaży dywizji klimatu firmie Midea Electrics Netherlands. Pierwsze kroki związane ze zbyciem były podjęte na początku tego roku.

1