Jak wynika z najnowszego biuletynu Centrum Analiz Branżowych (CAB), pierwszy kwartał 2019 roku zakończył się kolejnymi wzrostami produkcji. Niestety dynamika tych wzrostów wyraźnie wyhamowuje i coraz bliżej jej do osiągów bolidu Roberta Kubicy, niż Lewisa Hamiltona.
Z roku na rok dynamika produkcji wyhamowuje. Gdy w 2017 r. produkcja okien w Polsce zwiększyła się o 7 proc. tak rok 2018 r. zakończył się wzrostem na poziomie 4 proc. Pierwszy kwartał 2019 r. był pod tym względem jeszcze gorszy. Centrum Analiz Branżowych poinformowało w swoim najnowszym biuletynie, że wzrost produkcji okien w tym okresie nie przekroczył w naszym kraju 2 proc. Od stycznia do marca 2019 r. polskie firmy wyprodukowały 3,26 mln okien, co przełożyło się na wzrost produkcji o 1,5 proc. w porównaniu z początkiem ubiegłego roku.
Gdzie doszukiwać się przyczyn takiego stanu rzeczy? Jak przekonuje Maksymilian Miros, analityk CAB to spowolnienie jest efektem m.in. utrzymującej się od 2017 r. stagnacji w segmencie okien drewnianych. Potwierdzają to informacje docierające z rynku. Grupa VKR w swoim raporcie rocznym pisała, że należąca do holdingu spółka Dovista nie spełniła w tym okresie oczekiwań. Ta wyspecjalizowana w produkcji okien drewnianych spółka musiała się zmierzyć m.in. z pogarszającymi się warunkami rynkowymi w Szwecji oraz niepewnością związaną z brexitem (więcej na ten temat pisaliśmy TUTAJ). Również podsumowanie roczne firmy Pozbud pozwala wyciągnąć podobne wnioski. Przedsiębiorstwo odnotowało dziesięcioprocentowy spadek przychodów ze sprzedaży stolarki drewnianej (pisaliśmy o tym TUTAJ).
Drugim powodem spowolnienia dynamiki produkcji było wyhamowanie eksportu okien PCW w badanym okresie. CAB podkreśla jednak, że w kolejnych kwartałach można się spodziewać większego wzrostu eksportu okien PCW, co poprawi wyniki produkcji tych spośród polskich firm, które rozwijają się głównie w oparciu o sprzedaż eksportową.
Zobacz również
Hydro zamknie zakłady w Europie
Hydro chce optymalizować swoją działalność i zamierza zamknąć pięć zakładów zajmujących się ekstruzją w Europie.
Aluprof ogłasza kolejny etap integracji z Seltem
Aluprof Sun Shading Solutions jest nowym segmentem marki Aluprof. Powstał on dzięki przejęciu spółki Selt wraz z całym jej majątkiem.
Czytaj grudniowe „Forum Branżowe” (12/2025)
Gościem nowego wydania miesięcznika „Forum Branżowe” (12/2025) jest Michał Godlewski, założyciel i właściciel firmy Monolit.


