Największe koncerny produkujące szkło bazowe w zakończonym właśnie sezonie zanotowały znaczące wzrosty obrotów i jeszcze większe wzrosty wypracowanych zysków. Dane na ten temat opublikowały NSG, AGC i Şişecam.
Producenci szkła float wskazują, że w minionym roku notowały zwiększony popyt na swoje produkty przede wszystkim w Europie i Południowej Azji. Jednocześnie firmy informują, że podnosiły ceny na szkło. Za ten produkt dużo więcej musieli zapłacić klienci przede wszystkim w Europie i Ameryce Południowej. Dzięki temu koncerny szklarskie uzyskały w minionym sezonie wzrost przychodów w granicach 20-50 proc., ale wzrosty zysków mieściły się w tym segmencie w przedziale od 68 do 172 proc.!
Jak wyglądały wyniki u poszczególnych producentów szła? W AGC sprzedaż netto wyniosła 1 697,38 mld jenów (ok. 58,43 mld zł) w stosunku do 1 412,3 mld jenów (ok. 48,61 mld zł) w roku 2020. Jest to wzrost przychodów o 20 proc. Zysk operacyjny w AGC wyniósł 206,16 mld jenów (7,09 mld zł) w stosunku do 75,78 mld jenów (ok. 2,6 mld zł) w roku poprzednim. Według wyliczeń firmy jest to wzrost o 172 proc. W segmencie szkła sprzedaż netto za 2021 r. wyniosła 734,3 mld jenów (ok. 24,33 mld zł) w stosunku do 651 mld (ok. 22,46 mld zł), co oznacza poprawienie wyniku o 12,8 proc. Zysk operacyjny w zakończonym właśnie sezonie w segmencie szkła to 27,7 mld jenów (ok. 960 mln zł) w stosunku do straty w wysokości 16,6 mld jenów (ok. 570 mln zł) w roku 2020.
Z kolei Şişecam poinformował, że sprzedaż netto za 2021 rok wyniosła 32,05 mld lirów tureckich (ok. 9,34 mld zł) w stosunku do 21,34 mld lirów (ok. 6,19 mld zł) w roku wcześniejszym, to wzrost o 50 proc. Zysk brutto w minionym roku to wartość 11,18 mld (ok. 3,24 mld zł) w stosunku do 6,66 mld lirów (ok. 1,93 mld zł). Wartość EBITDA w minionym roku wyniosła 8,59 mld (ok. 2,49 mld zł) w stosunku do 4,96 mld lirów (ok. 1,44 mld zł). Turecka firma podliczyła, że w segmencie szła architektonicznego sprzedaż wyniosła 9,17 mld lirów (ok. 2,66 mld zł) w stosunku do 4,96 mld (ok. 1,44 mld zł) w roku 2020. Jest to w tej grupie produktowej wzrost przychodów na poziomie aż 85 proc., w tym 21 proc. stanowi wzrost wolumenu sprzedaży, natomiast 47 proc. to efekt wzrostu cen, a 17 proc. wynika z różnic kursów walut. Największe rynki zbytu dla Şişecam to Włochy, USA, Egipt, Francja, Hiszpania, Wielka Brytania, Izrael, Bułgaria, Niemcy i Brazylia.
NSG podsumował trzy kwartały swojego roku rozliczeniowego, to okres od kwietnia do końca grudnia 2021 r. Przychody w tym okresie wyniosły 443 mld jenów (ok. 15,28 mld zł) w stosunku do 357,4 mld (ok. 12,33 mld zł) rok wcześniej. Zysk operacyjny wyniósł 14,5 mld jenów (ok. 500 mln zł) w stosunku do 8 mld (ok. 280 mln zł) w roku 2020. Z kolei wartość EBITDA w trzech kwartałach minionego roku wyniosła 42,2 mld jenów (ok. 1,46 mld zł) w porównaniu do 32,3 mld (ok. 1,11 mld zł) rok wcześniej. Zysk netto z kolei to wartość 8,6 mld jenów (ok. 300 mln zł) w stosunku do straty w roku 2020, która wówczas wyniosła 13,9 mld jenów (ok. 480 mln zł). W NSG przychody w segmencie szkła wyniosły 206,9 mld jenów (ok. 7,14 mld zł) w stosunku do 156,1 mld jenów (ok. 5,38 mld zł) w roku 2020.
Zobacz również
Veka sponsorem lokalnego sportu, Wiśniowski wspiera skoczka
W ostatnim czasie kilka firm z naszej branży pochwaliło się wsparciem dla sportowców. Wiśniowskiego będziemy oglądać w Pucharze Świata w skokach narciarskich, a Veka będzie widoczna podczas meczów Pucharu Polski. Fakro kontynuuje współpracę z piłkarkami, a Lanko i Oknamix zaczyna z piłkarzami.
Producenci stolarki w rankingu „Najcenniejsze firmy rodzinne 2024”
Producenci stolarki mają swoją reprezentację w tegorocznym rankingu najcenniejszych firm rodzinnych. Jego autorzy wyłonili laureatów spośród przedsiębiorstw w poszczególnych województwach.
CAL posadził kolejnych 10 tysięcy drzew
W drugiej połowie października pracownicy CAL tradycyjnie posadzili kolejnych 10 tysięcy drzew. Akcja, którą rokrocznie prowadzi suwalski producent drzwi, doczekała już siódmej edycji. Partnerem wydarzenia było "Forum Branżowe".