Notowani na giełdzie amerykańscy producenci stolarki otworowej mieli z reguły dobre wyniki w sezonie 2022. Jednak prognozy na sezon 2023 są już znacznie mniej entuzjastyczne, mowa jest też o zamykaniu zakładów produkcyjnych.
Jedną z notowanych na giełdzie spółek branżowych jest Jeld-Wen, który odnotował w 2022 roku wzrost o 7,5 proc. i przekroczył 5 mld dolarów przychodu (pisaliśmy o tym szerzej TUTAJ). PGT Innovations odnotował z kolei dwucyfrowy wzrost, który wyniósł 12 proc., ale zarząd podkreśla, jak trudny był dla firmy sezon 2022. Firma negatywnie odczuła m.in. skutki huraganu Ian, jak i przeprowadzonego na nich ataku hakerskiego. Firma Masonite poinformowała, że rok 2022 zakończyła wzrostem na poziomie 11 proc. Jedyną spółką, która odnotowała spadek w poprzednim sezonie była spółka Fortune Brands Innovations (właściciel takich marek jak Therma-Tru, Larson i Master Lock). Jej sprzedaż w roku 2022 wyniosła 4,7 mld dolarów co oznaczało wynik o 2 proc. gorszy niż w sezonie 2021.
Patrząc po prognozach na ten sezon, cztery notowane na amerykańskiej giełdzie spółki nie spodziewają się poprawy wyników. Jeld-Wen zapowiada osłabienie popytu na większości rynków, na których jest obecny. Menadżerowie z Fortune Brands spodziewają się z kolei spadku sprzedaży na poziomie 5-7 proc. Producenci stolarki zgodnie podkreślają, że rynek mieszkaniowy w USA boryka się ze sporymi problemami. W związku z tym Masonite zapowiedział proaktywne zarządzanie kosztami w tym roku i działania restrukturyzacyjne, które mają przynieść oszczędności na poziomie 15-20 mln dolarów.
O tym, że działania restrukturyzacyjne w Masonite już zostały wdrożone może świadczyć fakt, że w amerykańskich mediach opublikowane zostały informacje na temat planów zamknięcia do końca maja jednego z zakładów produkcyjnych. Chodzi o fabrykę drzwi w Stockton w Kalifornii, gdzie zatrudnionych jest ponad 100 osób. Mowa jest o trwałym zamknięciu zakładu, co ma nastąpić najpóźniej do 31 maja 2023 roku.
Zarząd firmy zapowiedział też optymalizację mocy produkcyjnych w swoich innych północnoamerykańskich zakładach, które wytwarzają produkty przeznaczone na rynek mieszkaniowy. Jako główny powód tej decyzji firma podaje spadek popytu na tym rynku, a prognozy dotyczące warunków makroekonomicznych, w tym wysokiej inflacji i rosnących stóp procentowych potwierdzają, że będzie to wyzwaniem przez dłuższy czas. Co ciekawe, menadżerowie Masonite zwracają uwagę na to, że w USA odporny na spadki pozostaje nadal rynek remontowy.
Zobacz również
Bogdański i Wiśniowski wspierają Sandecję, Abakus i Premium Grodzki sponsorami podlaskiego sportu
Przez lata branża stolarki była mecenasem sportu, szczególnie lokalnego i nie inaczej jest w nowo rozpoczynającym się sezonie. W ostatnim czasie umowy sponsoringowe podpisały Abakus, Bogdański, Premium Grodzki oraz Wiśniowski.
Ogólnopolskie Forum Stolarki 2025 – ruszyła sprzedaż biletów!
Ogólnopolskie Forum Stolarki 2025 odbędzie się w dniach 15–16 października 2025 w Hotelu Vienna House Andel`s Łódź. Serdecznie zachęcamy do wzięcia udziału w tym wydarzeniu.
Arkadiusz Muś założy partię polityczną?
W ostatnich dniach media obiegła informacja o tym, że na horyzoncie pojawiła się nowa partia polityczna, której inicjatorem miałby być Arkadiusz Muś, właściciel Press-Glass.