Rozliczenie dofinansowania w praktyce

Red.: |Data publikacji:

Powoli kończy się okres trzymiesięcznego dofinansowania wynagrodzeń oraz składek ZUS, jakie było przyznawane przez urzędy pracy.

Wnioski o dofinansowania można było składać na okres trzech miesięcy od razu, albo przez kolejne trzy miesiące, jeżeli woleliśmy wnioskować o dopłaty obejmujące jeden miesiąc. Maksymalny okres dofinansowania wynosił trzy miesiące. Po otrzymaniu ostatniej transzy przedsiębiorcy muszą rozliczyć się z urzędem, wypełniając specjalny formularz rozliczeniowy. Jest on dostępny na stronie urzędów pracy – w tym samym miejscu, w których znajdują się wnioski o dofinansowanie.

Ten rodzaj dofinansowania przyznawany jest nie tyle dla firmy, co na poczet konkretnych pracowników i/lub zleceniobiorców. A pracodawca nie może otrzymanej puli środków „przerzucać” z jednej osoby na inną. Otrzymana kwota powinna zostać w całości zostać wydana na pensje i ewentualnie składki ZUS konkretnych pracowników. Słowem, dofinansowanie należy traktować imiennie, a nie sumarycznie.

Jeżeli w okresie, jaki został objęty dofinansowaniem, dany pracownik przebywał np. na zwolnieniu lekarskim opłacanym przez ZUS, to wyliczona dla niego kwota będzie niezgodna z faktycznie wydaną sumą pieniężną. Wówczas różnicę, czyli nadpłatę dofinansowania, należy zwrócić na konto urzędu pracy. Musimy to zrobić nawet wtedy, gdy w międzyczasie zwiększyliśmy stan zatrudnienia i te pieniądze i tak zostały przeznaczone na pensje innych osób.

W sytuacji odwrotnej, czyli wówczas, gdy po stronie urzędu istnieje niedopłata, bowiem faktyczne koszty okazały się wyższe, niż kwota wnioskowana (pracownik wrócił ze zwolnienia lekarskiego lub z opieki), nie należy się spodziewać wyrównania ze strony urzędu. Kwota wnioskowana może bowiem ulec zmniejszeniu, o ile przedsiębiorca faktycznie wydał mniej na poszczególnych pracowników, nie ma natomiast opcji jej zwiększenia, pomimo wyższych wydatków.

Warto też przypomnieć, iż jednym z warunków dofinansowania było utrzymanie stanu zatrudnienia przez okres objęty umową. A ponieważ dofinansowanie dotyczy konkretnych osób, w sytuacji zmiany pracownika (jeden odchodzi, ale na jego miejsce przyjmujemy nową osobę), kwota dofinansowania do wynagrodzenia osoby, z którą stosunek pracy uległ rozwiązaniu, powinna zostać zwrócona na konto Urzędu Pracy.

1