Ministerstwo Rozwoju postanowiło wesprzeć pracowników infolinii i jednocześnie ułatwić wielu przedsiębiorcom i pracownikom dostęp do informacji. W tym celu uruchomiono chatbota, czyli sztuczną inteligencję.
Jak czytamy na stronie www.gov.pl:
„Chatbot Tarczy obsługuje dziesiątki tysięcy przedsiębiorców, odpowiadając na ponad 170 najczęstszych pytań. Wspiera pracę ponad 150 konsultantów, udzielających odpowiedzi na bardziej złożone pytania, poprzez live chat oraz Infolinię. Bot przeprowadził już ponad 15 000 rozmów z klientami, odpowiedział na prawie 30 000 pytań”.
Postanowiłam to sprawdzić. Oczekiwałam czegoś w rodzaju sztucznej inteligencji Orange, jaką jest Max, ale tym razem obsługa klienta wygląda zupełnie inaczej.
Ministerstwo zapewnia, że wystarczy na stronie rządowej w zakładce „tarcza antykryzysowa” wpisać jedno z pytań, jakie nas interesują. Wcześniej należy wybrać „pytania i odpowiedzi” i uruchomić okienko dialogowe widoczne na samym dole strony po lewej (biała ikonka wiadomości na niebieskim tle, której znalezienie trochę czasu mi zajęło). Tam też wpisałam swoje pytanie. Miła Pani Robot błyskawicznie podpowiedziała, co może mnie interesować. Ale niestety mimo wielu odpowiedzi i wielu pytań nt. dopłat do wynagrodzeń nic nie znalazłam. Nie dowiedziałam się także nic o pożyczkach z PFR. Ale za to dotarłam do informacji na temat pożyczki dla mikroprzedsiębiorców i warunków jej umorzenia i te informacje naprawdę były jasne i dokładne. Szukając warunków udzielania świadczenia postojowego natomiast natknęłam się na dofinansowanie do wynagrodzeń, więc jednak udało się znaleźć to, czego szukałam. Ciekawe… Te informacje również były rzetelne i klarowne.
Na koniec testu zapytałam o to, do kiedy będzie wypłacany zasiłek opiekuńczy, bo ostatnio w mediach pojawiały się różne informacje co do terminu jego obowiązywania. Odpowiedź dostałam w sekundzie: „Zasiłek opiekuńczy przysługuje rodzicom dzieci w wieku do lat 8 w przypadku zamknięcia żłobka, przedszkola, szkoły lub klubu dziecięcego – do 10 kwietnia 2020 r.” Tyle że pytanie zadałam 27 kwietnia…
Czy chatbot jest pomocny? To zależy, jakiej informacji szukamy. Jeśli ma się trochę cierpliwości i ochotę na wirtualną rozmowę, można spróbować. Zawsze to przyjemniejsze niż godziny oczekiwania na infolinii. Jednak robot nie zastąpi kontaktu z człowiekiem i nie odpowie na pytania tak, jak tego oczekujemy.
Tak więc skorzystać można, ale w razie wątpliwości najlepiej jednak dzwonić na infolinię, gdzie uzyskamy odpowiedź na konkretne pytanie. Ewentualnie przeszukać stronę ministerstwa, bo być może ktoś już zadał podobne pytanie i odpowiedź znajdziemy wśród tych, które tam są opublikowane. Pytania i odpowiedzi aktualizowane są na bieżąco. Również chatbot ma z każdym dniem większą wiedzę.