Niemiecki rynek sprowadził w 2021 roku okna, drzwi i bramy o wartości większej o 9,5 proc. w porównaniu z sezonem 2020. W tym czasie polski eksport do tego kraju wzrósł o ponad 16 proc.
Z danych zebranych przez Centrum Analiz Branżowych wynika, że import produktów stolarki do Niemiec miał w ubiegłym sezonie wartość 1,71 mld euro. W roku 2020 wartość ta wyniosła 1,56 mld euro, a to oznacza dynamikę wzrostu na poziomie 9,5 proc. Okazuje się, że gros tej wartości to wynik naszego eksportu do Niemiec. Wartość naszego eksportu do tego kraju w 2021 roku wyniosła bowiem ok. 0,94 mld euro. Gdy porównamy tę wartość do eksportu w roku 2020 (0,87 mld euro) to okazuje się, że polska stolarka odnotowała tu wzrost na poziomie aż 16,3 proc. Udział polskiej stolarki na niemieckim rynku szacowany jest na poziomie ok. 8,7 proc. Patrząc na udział wartościowy samych okien, to oscyluje on na poziomie 14 proc.
Pod względem wartościowym Polska sprzedaje w Niemczech najwięcej okien i drzwi z PCW. W tym segmencie odnotowaliśmy w sezonie 2021 wzrost na poziomie 18,4 proc. w porównaniu z rokiem 2020. Na drugim miejscu wartościowo są okna drewniane, choć w ich przypadku polscy producenci zaliczyli regres: dynamika sprzedaży spadła o -1,7 proc. Coraz lepiej radzą sobie na niemieckim rynku producenci ślusarki aluminiowej, gdyż odnotowali oni wzrost dynamiki sprzedaży na poziomie 17 proc. Najbardziej spektakularne wzrosty stały się udziałem polskich drzwi drewnianych – wartość ich eksportu do Niemiec wzrosła aż o 66 proc. do poziomu 81 mln euro!
Wartość produkcji okien, drzwi oraz bram w Niemczech w 2021 roku wyniosła 10,81 mld euro, co stanowi wzrost o 2,3 proc. w porównaniu z sezonem wcześniejszym. Nasi zachodni sąsiedzi wyprodukowali ok. 30,8 mln sztuk produktów stolarki, czyli o 800 tys. więcej niż w roku 2020. Niemcy pod względem ilościowym produkują najwięcej okien (51 proc. całkowitej produkcji stolarki), następnie są drzwi (36 proc.) oraz bramy (11 proc.).
Więcej na temat wyników niemieckiej branży stolarki w 2021 roku oraz działalności polskich producentów na tym rynku usłyszą Państwo w najnowszym odcinku podcastu „Plusy, minusy – analizy branży stolarki”, który swoją premierę miał 11 maja (czyli tradycyjnie w drugą środę miesiąca). Zachęcamy do jego wysłuchania:
Zobacz również
Veka sponsorem lokalnego sportu, Wiśniowski wspiera skoczka
W ostatnim czasie kilka firm z naszej branży pochwaliło się wsparciem dla sportowców. Wiśniowskiego będziemy oglądać w Pucharze Świata w skokach narciarskich, a Veka będzie widoczna podczas meczów Pucharu Polski. Fakro kontynuuje współpracę z piłkarkami, a Lanko i Oknamix zaczyna z piłkarzami.
Producenci stolarki w rankingu „Najcenniejsze firmy rodzinne 2024”
Producenci stolarki mają swoją reprezentację w tegorocznym rankingu najcenniejszych firm rodzinnych. Jego autorzy wyłonili laureatów spośród przedsiębiorstw w poszczególnych województwach.
CAL posadził kolejnych 10 tysięcy drzew
W drugiej połowie października pracownicy CAL tradycyjnie posadzili kolejnych 10 tysięcy drzew. Akcja, którą rokrocznie prowadzi suwalski producent drzwi, doczekała już siódmej edycji. Partnerem wydarzenia było "Forum Branżowe".