O rekordowych wynikach sprzedaży Oknoplastu pisaliśmy już wcześniej. W trakcie spotkania z dziennikarzami kierownictwo tej firmy ujawniło również, w jaki sposób odnieśli ten sukces i jak widzą rozwój sytuacji rynkowej w najbliższej przyszłości.
Oknoplast należy do największych producentów stolarki w Polsce i w Europie, a że 80 proc. jego sprzedaży realizowane jest za granicą, stąd firma nie jest aż tak mocno uzależniony od koniunktury na rynku polskim. W minionym roku polskie firmy wyeksportowały z kraju ponad 9 mln okien o wartości ponad 10 mld zł, co oznacza 11 proc. wzrostu ilościowego i aż 26 proc. wzrostu wartoścowego. W krakowskiej spółce wzrost ten przekroczył 30 proc., a wyprodukowano tu ponad 1,3 mln okien i drzwi.
Rynek polski jest niezmiennie ważny dla firmy, ale ma zaledwie 16 proc. udziału w przychodach Grupy i jest wielkością zbliżony do udziału w rynku francuskim (15 proc.). Największy dla Oknoplastu jest jednak rynek włoski, gdzie realizuje 35 proc. swoich przychodów. W dalszej kolejności jest rynek hiszpański (13 proc.) i niemiecki (11 proc.). Pozostałe 10 proc. przychodów realizowane jest na 15 innych rynkach w Europie, ale też w Ameryce Północnej i Nowej Zelandii. Prezes Mikołaj Placek podkreśla, że ostatnie sezony napędzane są popytowo przez programy termorenowacji budynków realizowane w krajach unijnych. Ma przekonanie, że cele termomodernizacji budynków będą napędzać europejski popyt również w najbliższych latach.
To dlatego Oknoplast podjął w ostatnich latach szeroki plan inwestycyjny, dzięki czemu powierzchnie produkcyjne Grupy podwoiły się w porównaniu z rokiem 2019, a przychody wzrosły o niemal 90 proc. Dwa zakłady w Hiszpanii będą miały za chwile moce produkcyjne porównywalne z polskimi zakładami Grupy, a poza Hiszpanią dostarczać będą okna także do Portugalii, do Francji, a w przyszłości również na rynki Ameryki Południowej. Rozbudowywana jest również baza produkcyjno-magazynowa w Ochmanowie, gdzie już w przyszłym roku stanie magazyn wysokiego składowania o powierzchni 30 tys. mkw.
Oknoplast inwestuje, gdyż jego planem na najbliższe lata jest zwiększanie sprzedaży na najważniejszych rynkach zagranicznych, ale też utrzymanie sprzedaży krajowej. Na krakowskiej konferencji przypomniano, że produkcją okien zajmuje się w Polsce około tysiąca firm, wśród których ¾ nie osiąga przychodów powyżej 10 mln zł. Oknoplast znajduje się w grupie 40 największych firm, które produkują 80 proc. polskich okien. Jest to grupa uprzywilejowana w obecnej sytuacji, gdyż poprzez znaczącą aktywność eksportową ich wyniki sprzedażowe nie są zbytnio uzależnione od koniunktury na rynku krajowym. Mimo to producent z Ochmanowa liczy na utrzymanie wielkości sprzedaży krajowej, mając nadzieję na rozwój programów wymian stolarki również w Polsce.
Wciąż rejestrujemy niezmiennie wysoki poziom zamówień. Zawdzięczamy to dywersyfikacji produkcji i rynków, a także dużemu udziałowi naszych wyrobów w segmencie wymiany okien – powiedziano na konferencji. – Dzięki zaś elastycznemu zarządzaniu możemy błyskawicznie podejmować decyzje i łatwo korygować kurs. W ten sposób osiągamy strategiczne cele.
Zobacz również
Veka sponsorem lokalnego sportu, Wiśniowski wspiera skoczka
W ostatnim czasie kilka firm z naszej branży pochwaliło się wsparciem dla sportowców. Wiśniowskiego będziemy oglądać w Pucharze Świata w skokach narciarskich, a Veka będzie widoczna podczas meczów Pucharu Polski. Fakro kontynuuje współpracę z piłkarkami, a Lanko i Oknamix zaczyna z piłkarzami.
Producenci stolarki w rankingu „Najcenniejsze firmy rodzinne 2024”
Producenci stolarki mają swoją reprezentację w tegorocznym rankingu najcenniejszych firm rodzinnych. Jego autorzy wyłonili laureatów spośród przedsiębiorstw w poszczególnych województwach.
CAL posadził kolejnych 10 tysięcy drzew
W drugiej połowie października pracownicy CAL tradycyjnie posadzili kolejnych 10 tysięcy drzew. Akcja, którą rokrocznie prowadzi suwalski producent drzwi, doczekała już siódmej edycji. Partnerem wydarzenia było "Forum Branżowe".