W pierwszym dniu Ogólnopolskiego Forum Stolarki jednym z głównych tematów były szanse polskiej stolarki na rynku północnoamerykańskim. Choć aktywność polskich firm nie jest tam duża, region ten ma ogromny potencjał.
Ogólnopolskie Forum Stolarki 2022 odbywa się w dniach 18-19 października w Ożarowie Mazowieckim. Głównym tematem tego dwudniowego wydarzenia są nowe rynki eksportowe dla polskich producentów okien i drzwi. Pierwszego dnia ponad 250 uczestników wydarzenia zapoznało się m.in. ze specyfiką rynku północnoamerykańskiego. Okazuje się, że w tym roku padnie rekord eksportu polskich okien i drzwi do USA i Kanady, ale pozycja polskiej branży stolarki w tym regionie nadal nie jest jeszcze znacząca. Czy to się zmieni w najbliższych sezonach?
Choć Polska należy do światowej czołówki eksporterów stolarki, a jej udział w światowym eksporcie tego typu produktów wynosi aż 17 proc., do tej pory aktywność rodzimych firm na rynku amerykańskim była niewielka. Jak podali podczas swojego wystąpienia Maksymilian Miros (Centrum Analiz Branżowych) i Paweł Gregorczyk (Forum Branżowe), Stany Zjednoczone zajmują dopiero 14. miejsce wśród najpopularniejszych kierunków eksportowych dla polskiej stolarki. Kanada uplasowała się w trzeciej dziesiątce (pozycja 25.). Wartość eksportu okien i drzwi do USA wyniosła w 2021 roku niewiele ponad 40 mln euro, a do Kanady ok. 10, 4 mln euro.
Ten sezon zapowiada się pod tym względem znacznie lepiej. Polskim producentom stolarki wystarczyło w tym roku zaledwie 7 miesięcy, by wartość sprzedaży okien i drzwi do USA osiągnęła pułap z całego sezonu 2021, a to oznacza wzrost na poziomie aż 105 proc. r/r. Na kanadyjskim rynku w okresie od stycznia do lipca 2022 roku również odnotowano wzrosty, choć znacznie skromniejsze w porównaniu ze Stanami Zjednoczonymi (+8,4 proc.).
O tym, jak duży potencjał eksportowy drzemie w USA niech świadczy fakt, że oprócz krajów południowoamerykańskich i Chin wyprzedzają nas w wartości eksportu do USA również Włochy i Niemcy. To wyraźny sygnał, że Amerykanie nie zamykają się na europejskich producentów. Na szczęście wzrosty eksportu polskiej stolarki pokazują, że nasi producenci nie powiedzieli tutaj ostatniego słowa.
Zobacz również
Veka sponsorem lokalnego sportu, Wiśniowski wspiera skoczka
W ostatnim czasie kilka firm z naszej branży pochwaliło się wsparciem dla sportowców. Wiśniowskiego będziemy oglądać w Pucharze Świata w skokach narciarskich, a Veka będzie widoczna podczas meczów Pucharu Polski. Fakro kontynuuje współpracę z piłkarkami, a Lanko i Oknamix zaczyna z piłkarzami.
Producenci stolarki w rankingu „Najcenniejsze firmy rodzinne 2024”
Producenci stolarki mają swoją reprezentację w tegorocznym rankingu najcenniejszych firm rodzinnych. Jego autorzy wyłonili laureatów spośród przedsiębiorstw w poszczególnych województwach.
CAL posadził kolejnych 10 tysięcy drzew
W drugiej połowie października pracownicy CAL tradycyjnie posadzili kolejnych 10 tysięcy drzew. Akcja, którą rokrocznie prowadzi suwalski producent drzwi, doczekała już siódmej edycji. Partnerem wydarzenia było "Forum Branżowe".