W pierwszym dniu Ogólnopolskiego Forum Stolarki jednym z głównych tematów były szanse polskiej stolarki na rynku północnoamerykańskim. Choć aktywność polskich firm nie jest tam duża, region ten ma ogromny potencjał.
Ogólnopolskie Forum Stolarki 2022 odbywa się w dniach 18-19 października w Ożarowie Mazowieckim. Głównym tematem tego dwudniowego wydarzenia są nowe rynki eksportowe dla polskich producentów okien i drzwi. Pierwszego dnia ponad 250 uczestników wydarzenia zapoznało się m.in. ze specyfiką rynku północnoamerykańskiego. Okazuje się, że w tym roku padnie rekord eksportu polskich okien i drzwi do USA i Kanady, ale pozycja polskiej branży stolarki w tym regionie nadal nie jest jeszcze znacząca. Czy to się zmieni w najbliższych sezonach?

Choć Polska należy do światowej czołówki eksporterów stolarki, a jej udział w światowym eksporcie tego typu produktów wynosi aż 17 proc., do tej pory aktywność rodzimych firm na rynku amerykańskim była niewielka. Jak podali podczas swojego wystąpienia Maksymilian Miros (Centrum Analiz Branżowych) i Paweł Gregorczyk (Forum Branżowe), Stany Zjednoczone zajmują dopiero 14. miejsce wśród najpopularniejszych kierunków eksportowych dla polskiej stolarki. Kanada uplasowała się w trzeciej dziesiątce (pozycja 25.). Wartość eksportu okien i drzwi do USA wyniosła w 2021 roku niewiele ponad 40 mln euro, a do Kanady ok. 10, 4 mln euro.
Ten sezon zapowiada się pod tym względem znacznie lepiej. Polskim producentom stolarki wystarczyło w tym roku zaledwie 7 miesięcy, by wartość sprzedaży okien i drzwi do USA osiągnęła pułap z całego sezonu 2021, a to oznacza wzrost na poziomie aż 105 proc. r/r. Na kanadyjskim rynku w okresie od stycznia do lipca 2022 roku również odnotowano wzrosty, choć znacznie skromniejsze w porównaniu ze Stanami Zjednoczonymi (+8,4 proc.).
O tym, jak duży potencjał eksportowy drzemie w USA niech świadczy fakt, że oprócz krajów południowoamerykańskich i Chin wyprzedzają nas w wartości eksportu do USA również Włochy i Niemcy. To wyraźny sygnał, że Amerykanie nie zamykają się na europejskich producentów. Na szczęście wzrosty eksportu polskiej stolarki pokazują, że nasi producenci nie powiedzieli tutaj ostatniego słowa.
Zobacz również
Ogólnopolskie Forum Stolarki 2025 – relacja
Ogólnopolskie Forum Stolarki 2025, które odbyło się 15–16 października w Łodzi, potwierdziło, że sektor stoi na progu zmian i że to właśnie dialog między uczestnikami rynku jest kluczem do wypracowania efektywnych rozwiązań.
OFS 2025 – fotorelacja (druga część)
Zapraszamy na fotorelację z drugiego dnia Ogólnopolskiego Forum Stolarki 2025.
Producenci drzwi najbardziej aktywni w mediach społecznościowych
DRE, Erkado i Reno, ale też Barański są aktywni na Facebooku, angażują swoich fanów i przyciągają swoimi treściami nowych użytkowników.


