Ograniczony eksport na nieograniczonym rynku

Autor: |Data publikacji:

W pierwszym dniu Ogólnopolskiego Forum Stolarki jednym z głównych tematów były szanse polskiej stolarki na rynku północnoamerykańskim. Choć aktywność polskich firm nie jest tam duża, region ten ma ogromny potencjał.

Ogólnopolskie Forum Stolarki 2022 odbywa się w dniach 18-19 października w Ożarowie Mazowieckim. Głównym tematem tego dwudniowego wydarzenia są nowe rynki eksportowe dla polskich producentów okien i drzwi. Pierwszego dnia ponad 250 uczestników wydarzenia zapoznało się m.in. ze specyfiką rynku północnoamerykańskiego. Okazuje się, że w tym roku padnie rekord eksportu polskich okien i drzwi do USA i Kanady, ale pozycja polskiej branży stolarki w tym regionie nadal nie jest jeszcze znacząca. Czy to się zmieni w najbliższych sezonach?

Choć Polska należy do światowej czołówki eksporterów stolarki, a jej udział w światowym eksporcie tego typu produktów wynosi aż 17 proc., do tej pory aktywność rodzimych firm na rynku amerykańskim była niewielka. Jak podali podczas swojego wystąpienia Maksymilian Miros (Centrum Analiz Branżowych) i Paweł Gregorczyk (Forum Branżowe), Stany Zjednoczone zajmują dopiero 14. miejsce wśród najpopularniejszych kierunków eksportowych dla polskiej stolarki. Kanada uplasowała się w trzeciej dziesiątce (pozycja 25.). Wartość eksportu okien i drzwi do USA wyniosła w 2021 roku niewiele ponad 40 mln euro, a do Kanady ok. 10, 4 mln euro.

Ten sezon zapowiada się pod tym względem znacznie lepiej. Polskim producentom stolarki wystarczyło w tym roku zaledwie 7 miesięcy, by wartość sprzedaży okien i drzwi do USA osiągnęła pułap z całego sezonu 2021, a to oznacza wzrost na poziomie aż 105 proc. r/r. Na kanadyjskim rynku w okresie od stycznia do lipca 2022 roku również odnotowano wzrosty, choć znacznie skromniejsze w porównaniu ze Stanami Zjednoczonymi (+8,4 proc.).

O tym, jak duży potencjał eksportowy drzemie w USA niech świadczy fakt, że oprócz krajów południowoamerykańskich i Chin wyprzedzają nas w wartości eksportu do USA również Włochy i Niemcy. To wyraźny sygnał, że Amerykanie nie zamykają się na europejskich producentów. Na szczęście wzrosty eksportu polskiej stolarki pokazują, że nasi producenci nie powiedzieli tutaj ostatniego słowa.

Zobacz również

Nowe „Vademecum: marketing i oprogramowanie” dostępne na naszym portalu

Nowe „Vademecum: marketing i oprogramowanie” dostępne na naszym portalu

Nowe „Vademecum: marketing i oprogramowanie”. Sprawdź, jak skutecznie prowadzić marketing i wdrażać nowoczesne oprogramowanie w firmie.

„Gwiazdy Rankingu Buildera” dla branży stolarki

„Gwiazdy Rankingu Buildera” dla branży stolarki

Gwiazdy Rankingu Buildera to zestawienie firm o najlepszej sytuacji finansowej. Kolejna edycja zakończyła się na początku kwietnia 2025 r.

XXXIV Forum 100 – fotorelacja

XXXIV Forum 100 – fotorelacja

W ubiegłym tygodniu odbyła się XXXIV edycja Forum 100. Zapraszamy do obejrzenia pierwszej części fotorelacji.