Nowosądeccy milionerzy

Red.: |Data publikacji:

Bussines Insider przypomniał ostatnio o nowosądeckim zagłębiu milionerów. Nowy Sącz jest regionem w którym zlokalizowano ponad trzysta takich osób. Jest to zjawisko unikatowe na skalę ogólnopolską, gdyż dwa razy większy np. Olsztyn, ma takich ludzi o połowę mniej.

Do najbardziej znanych marek pochodzących ze wschodniej części Małopolski należą lody Koral, soki Tymbark, kurczaki Konspolu, wagony Newag, oprogramowanie Optimus (Onet, CD Projekt..), ale też przecież okna dachowe Fakro, bramy i ogrodzenia Wiśniowski, okna Dako czy Pagen. Za tymi markami stoją konkretni ludzie, którzy prowadzą dziś wielomilionowe biznesy, a zaczynali przed laty w garażach, na strychach czy w warsztatach. Do nich należą bracia Koral, Ryszard Florek, Andrzej Wiśniowski, Roman Kluska czy też nieżyjący już Kazimierz Pazgan.

Wśród trzech setek nowosądeckich milionerów znaczącą część stanowią właściciele i menedżerowie firm stolarkowych, bo Nowy Sącz to także zagłębie produkcji stolarki budowlanej. W ogóle Małopolskie odpowiada, jak pisaliśmy wcześniej w cyklu Liderzy Rynku, za 20 proc. produkcji okien i drzwi w naszym kraju, a nie popełnimy pewnie błędu, że połowa z tego powstaje w powiecie nowosądeckim. Poza miliardowymi już biznesami Wiśniowskiego i Florka, w samym mieście działa jeszcze Dako braci Studzińskich (ponad 200 mln zł przychodów) i nieco mniejsza Fabryka Okien Tradycja. Parę kilometrów przed Nowym Sączem funkcjonuje producent okien pvc, Pagen, a parę kilometrów za miastem Goran, kontynujący stolarskie tradycje dawnego Stolbudu Grybów.
Przy okazji pojawiających co i raz publikacji o nowosądeckim sukcesie gospodarczym warto pamiętać o wkładzie do niego wniesionym przez producentów okien, drzwi i bram. Bo zarówno tam, jak i w całej Polsce przemysł stolarki budowlanej jest wiodącym, a dzięki sukcesom eksportowym stanowi też chlubną wizytówkę całego naszego przemysłu.

Zobacz również

Nice ma nową strategię działania do 2025 r.

Nice ma nową strategię działania do 2025 r.

Nice opublikował swój pierwszy Raport Zrównoważonego Rozwoju. Firma prezentuje w nim nową strategię rozwoju.

Nowe showroomy Dako i Aluprofu

Nowe showroomy Dako i Aluprofu

Dako otworzył właśnie swój nowy showroom w swojej siedzibie w Nowym Sączu. Także Aluprof inwestuje w salon, który otworzy w Wietnamie.

Slonawy chce inwestować w sprzedaż w USA

Slonawy chce inwestować w sprzedaż w USA

Compremum podliczyło wyniki ze sprzedaży za trzy kwartały. Spółka osiągnęła sprzedaż ponad 167 mln zł, w tym 13 proc. to stolarka.

1