Niemiecki rynek stolarki: koniec trwającej dekadę koniunktury

Autor: |Data publikacji:

W związku z pandemią koronawirusa niemiecki rynek okien w 2020 r., po raz pierwszy od dziesięciu lat, odnotuje spadek. Z uwagi na obecną sytuację nie można sporządzić wiarygodnej prognozy na 2021 r. – tak brzmiało główne przesłanie webinarium zorganizowanego przez niemieckie Związek Producentów Okien i Fasad.

Verband Fenster + Fassade (VFF, Związek Producentów Okien i Fasad) zorganizowało 27 maja 2020 webinarium pt. „Statystyki i rynek”. Wzięło w nim udział ponad 80 osób. Spotkanie online skoncentrowane było na danych ekonomicznych , rynku budowlanym oraz aktualnych  danych z niemieckiego rynku stolarki.

Jak wynika z informacji podanych przez VFF, w budownictwie przewidywane są spadki.

W 2020 r. statystyki dla budownictwa niemieszkaniowego spadną wyraźniej niż w przypadku budownictwa mieszkaniowego. Oczywiście będzie to miało wpływ na rynek stolarki, ale nie możemy jeszcze tego oszacować – powiedział Holger Lipp, przewodniczący komisji statystycznej VFF.

Produkcja okien w Niemczech w mln sztuk w latach 2005-2020

Po dekadzie stałego wzrostu sprzedaż w 2019 r. wyniosła 14,8 mln sztuk okien (jako jednostkę statystyczną obrano okno O32 o pow. 1,69 mkw.). Był to wzrost o 2,4 proc. w porównaniu z wcześniejszym rokiem. Oczekiwany spadek w 2020 r. wyniesie 5,5 procent do 13,9 miliona sztuk okien. Czynnikiem decydującym o spadku jest 10-proc. spadek sprzedaży okien w nowych budynkach, podczas gdy spadek sprzedaży przy renowacjach wynosi tylko ok. 2 proc.

– Spadek sprzedaży okien dotyczy bardziej budownictwa niemieszkaniowego niż mieszkaniowego. To oznacza, że ​​metalowe okna odnotują największy spadek spośród wszystkich materiałów – powiedział Christian Blanke z firmy Heinze, która specjalizuje się w platformach informacyjnych dla branży architektonicznej i budowlanej.

Holger Lipp (z lewej) oraz Christian Blanke (fot.: VFF)

Podobne są przewidywania względem rynku drzwi wejściowych. Prognozy wskazują na 4 proc. spadek sprzedaż  z 1,46 mln sztuk w 2019 r. do 1,4 mln sztuk w 2020 r.

Sytuacja rynkowa z Niemiec jest zbieżna z sytuacją polskiej stolarki. Niedawno w artykule „Stolarka zamknęła 10-letni okres koniunktury” również pisaliśmy o tym, że pierwszy kwartał 2020 r. był ostatnim okresem, kiedy to po raz ostatni zapewne w tym roku odnotowano wzrost. Od kwietnia zaczęła się już w naszej branży recesja.

 

Zobacz również

Znamy laureatów Builder Super Power 2025

Znamy laureatów Builder Super Power 2025

Zakończyła się kolejna edycja wyróżnień Builder Super Power 2025. Wśród laureatów znaleźli się przedstawiciele firm związanych z branżą stolarki budowlanej.

Velux Polska świętuje 35-lecie

Velux Polska świętuje 35-lecie

W piątek 21 listopada mieliśmy okazję wspólnie z Velux Polska celebrować jubileusz 35-lecia obecności marki na polskim rynku. Wydarzenie, które miało bardzo efektowną oprawę, odbyło się w hotelu Narvil w Serocku.

Który producent okien był najbardziej aktywny w mediach społecznościowych?

Który producent okien był najbardziej aktywny w mediach społecznościowych?

Drutex, Krishome i OknPlus to producenci okien najbardziej aktywni w mediach społecznościowych w październiku.