Rynek zewnętrznych osłon przeciwsłonecznych w Niemczech i Austrii przechodzi kryzys. W obu krajach sprzedaż tych wyrobów spadła w 2023 roku po raz pierwszy od wielu lat.
Analitycy rynku z Branchenradar podsumowali rok 2023, jeśli chodzi o sytuację na rynku osłon przeciwsłonecznych w tych krajach.
Rynek osłon przeciwsłonecznych w Niemczech
Przychody producentów niemieckich spadły o 14,9 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim, do kwoty 1,2 mld euro. Jednocześnie wzrosły ceny sprzedaży o niemal 5 proc. Zaś w ciągu ostatnich trzech lat ceny u producentów wzrosły o ponad jedną piątą. W rzeczywistości więc, jak podkreślają badacze, spadek wyniósł prawie 19 proc. r/r. Główne przyczyny takiej sytuacji widzą jednak nie tylko w tym, że zakup nowego systemu ochrony przeciwsłonecznej okazał się zbyt kosztowny dla inwestorów. Duże znaczenie ma też szybkie pogorszenie się sytuacji w segmencie wymian i modernizacji.
Rynek osłon przeciwsłonecznych w Austrii
Branchenradar podaje też, że w 2023 roku rynek zewnętrznej ochrony przeciwsłonecznej w Austrii odnotował największy spadek sprzedaży od ponad 30 lat. Przychody producentów zmniejszyły się o 10,7 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim, do ok. 259 mln euro. W tym kraju, tak jak w Niemczech, ceny systemów osłon wzrosły średnio o prawie 5 proc. W nową ochronę przeciwsłoneczną inwestorzy musieli zainwestować o ponad jedną czwartą więcej niż trzy lata temu. Analitycy dodają, że w odniesieniu r/r popyt na nowe budynki spadł o 12,5 proc., a sprzedaż instalacji przeciwsłonecznych w ramach wymian i modernizacji – o prawie 17 proc.
Badacze rynku nie przewidują poprawny sytuacji w najbliższym czasie ani w Niemczech, ani w Austrii. Kilkunastoprocentowy spadek ma się utrzymywać do 2025 roku.
Zobacz również
Veka sponsorem lokalnego sportu, Wiśniowski wspiera skoczka
W ostatnim czasie kilka firm z naszej branży pochwaliło się wsparciem dla sportowców. Wiśniowskiego będziemy oglądać w Pucharze Świata w skokach narciarskich, a Veka będzie widoczna podczas meczów Pucharu Polski. Fakro kontynuuje współpracę z piłkarkami, a Lanko i Oknamix zaczyna z piłkarzami.
Producenci stolarki w rankingu „Najcenniejsze firmy rodzinne 2024”
Producenci stolarki mają swoją reprezentację w tegorocznym rankingu najcenniejszych firm rodzinnych. Jego autorzy wyłonili laureatów spośród przedsiębiorstw w poszczególnych województwach.
CAL posadził kolejnych 10 tysięcy drzew
W drugiej połowie października pracownicy CAL tradycyjnie posadzili kolejnych 10 tysięcy drzew. Akcja, którą rokrocznie prowadzi suwalski producent drzwi, doczekała już siódmej edycji. Partnerem wydarzenia było "Forum Branżowe".