Nadchodzi wielka wymiana okien w Niemczech?

Autor: |Data publikacji:

Rząd federalny Niemiec przyjął długoterminową strategię remontową (Long Term Renovation Strategy – LTRS), którą przedstawiło Ministerstwo Gospodarki. Jest ona ważnym instrumentem, służącym poprawie efektywności energetycznej w sektorze budowlanym. Może to oznaczać znaczne zwiększenie popytu na stolarkę w tym kraju.

Niemiecki rząd postawił sobie za cel zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych do 2030 r. o co najmniej 55 proc. w porównaniu z rokiem 1990. Planuje też zmniejszenie podstawowego zużycia energii o 30 proc. w porównaniu z 2008 r. oraz zwiększenie udziału energii odnawialnej w sektorze ciepłowniczym oraz chłodniczym o 27 proc.

W dokumencie „Długofalowa strategia remontowa rządu federalnego” stolarka wymieniana jest jako jedno z narzędzi umożliwiających osiągnięcie tych ambitnych celów. Jak wynika z zamieszczonej w tej publikacji analizy, skala renowacji stolarki może mieć w Niemczech bardzo dużą skalę.

Jak się okazuje, w Niemczech jest ok. 39,2 mln mieszkań (nie wliczając w to hoteli robotniczych oraz akademików). Blisko połowa z nich została wybudowana w latach 1949-1978. Na drugim miejscu znalazły się mieszkania sprzed 1918 r. (stanowią 14 proc. niemieckich lokali), a na trzecim z lat 1919-1948 (13 proc.). W 2018 r. oddano do użytku prawie 287 tys. nowych mieszkań w Niemczech.

Okna wyprodukowane przed 1995 r. zamontowane są w blisko 40 proc. budynków w Niemczech. Autorzy raportu podkreślają, że przeważnie okna z tego okresu nie były wyposażone w szkło izolacyjne. W Niemczech szykuje nam się zatem dekada pod znakiem masowej wymiany stolarki – w innym przypadku ambitne cele określone w strategii mogą okazać się trudne do zrealizowania. Przypomnijmy, że Niemcy to największy rynek eksportowy dla polskiej stolarki. W 2019 roku wyeksportowaliśmy do naszych zachodnich sąsiadów okna i drzwi o wartości ok. 3,3 mld zł.

Zobacz również

Velux Polska świętuje 35-lecie

Velux Polska świętuje 35-lecie

W piątek 21 listopada mieliśmy okazję wspólnie z Velux Polska celebrować jubileusz 35-lecia obecności marki na polskim rynku. Wydarzenie, które miało bardzo efektowną oprawę, odbyło się w hotelu Narvil w Serocku.

Który producent okien był najbardziej aktywny w mediach społecznościowych?

Który producent okien był najbardziej aktywny w mediach społecznościowych?

Drutex, Krishome i OknPlus to producenci okien najbardziej aktywni w mediach społecznościowych w październiku.

Ósma edycja akcji firmy CAL „Drzewo za drzwi”

Ósma edycja akcji firmy CAL „Drzewo za drzwi”

13 października 2025 r. w malowniczym Nadleśnictwie Płaska już po raz ósmy odbyła się akcja „Drzewo za drzwi”, organizowana przez firmę CAL.