Koncerny szklane podwyższały ceny w odpowiedzi na rosnące koszty

Autor: |Data publikacji:

Dwa japońskie koncerny szklane: AGC i NSG podsumowały drugi kwartał bieżącego roku. Obie spółki zakończyły ten okres na plusie i podnosiły ceny.

Jeden z czterech największych producentów szkła na świecie – NSG z siedzibą w Tokio, do której należy m.in. marka Pilkington, podsumował pierwszy kwartał swojego roku finansowego 2023. Firma ma przesunięty okres rozliczeniowy i od kwietnia rozpoczęła nowy rok finansowy . W pierwszym kwartale NSG osiągnął przychody ze sprzedaży w wysokości 177,9 mld jenów (ok. 6 mld zł) w stosunku do 149,7 mld (ok. 5,1 mld zł) rok wcześniej. Jest to wzrost o ponad 30 proc.

Wyższy był także zysk operacyjny, który w tym roku wyniósł 8,3 mld jenów (ok. 280 mln zł) w porównaniu do 7,2 mld jenów (ok. 250 mln zł). Natomiast NSG odnotował spadek zysku netto, obecnie wynosi on 2,4 mld (ok. 82 mln zł) w porównaniu do 2,5 mld (ok. 86 mln zł). Wskaźnik EBITDA w omawianym kwartale wyniósł 18 mld jenów (ok. 620 mln zł) w porównaniu do 16,5 mld (ok. 650 mln  zł). Koncern przyznaje, że zysk został osiągnięty dzięki wzrostowi cen sprzedaży oraz poczynionym oszczędnościom. W ten sposób udało się zrównoważyć wzrost cen energii i materiałów do produkcji. NSG podliczył, że jednym z najbardziej odczuwalnych podwyżek był wzrost cen gazu w Europie.

NSG podsumował także segment szkła architektonicznego w Europie. W okresie od kwietnia do końca czerwca bieżącego roku przychody wyniosły 38,2 mld jenów (ok. 1,3 mld zł) w stosunku do 27,8 mld (ok. 950 mln zł) w roku kalendarzowym 2021 i w porównaniu do 16 mld (ok. 550 mln zł) w roku kalendarzowym 2020. NSG informuje, że w Europie w omawianym kwartale wciąż odczuwalny był duży popyt na szkło budowlane, przy jednocześnie utrzymujących się wysokich kosztach produkcji, szczególnie gazu ziemnego. Te podwyżki firma kompensowała wzrostem cen sprzedaży swoich produktów.

Siedziba główna AGC Glass Europe w Louvain-la-Neuve, Belgia.

Drugi z największych producentów szkła na świecie – AGC, również z siedzibą główną w Tokio, podsumował wyniki od stycznia do końca czerwca 2022 r. W tym okresie spółka osiągnęła przychody ze sprzedaży netto w wysokości 978,3 mld jenów (ok. 33,5 mld zł) w porównaniu do 811,3 mld (ok. 27,7 mld zł) rok wcześniej. Zysk operacyjny to kwota 115,3 mld jenów (ok. 3,9 mld zł), rok wcześniej – 95,2 mld jenów (ok. 3,2 mld zł). W segmencie szkła przychody ze sprzedaży wyniosły 414,8 mld jenów (ok. 14,2 mld zł) w porównaniu do 371,7 mld jenów (ok. 12,7 mld zł) w I półroczu 2021 r.

Zobacz również

Velux Polska świętuje 35-lecie

Velux Polska świętuje 35-lecie

W piątek 21 listopada mieliśmy okazję wspólnie z Velux Polska celebrować jubileusz 35-lecia obecności marki na polskim rynku. Wydarzenie, które miało bardzo efektowną oprawę, odbyło się w hotelu Narvil w Serocku.

Który producent okien był najbardziej aktywny w mediach społecznościowych?

Który producent okien był najbardziej aktywny w mediach społecznościowych?

Drutex, Krishome i OknPlus to producenci okien najbardziej aktywni w mediach społecznościowych w październiku.

Ósma edycja akcji firmy CAL „Drzewo za drzwi”

Ósma edycja akcji firmy CAL „Drzewo za drzwi”

13 października 2025 r. w malowniczym Nadleśnictwie Płaska już po raz ósmy odbyła się akcja „Drzewo za drzwi”, organizowana przez firmę CAL.