Hydro inwestuje w „zielone” produkty

Autor: |Data publikacji:

Norsk Hydro podsumował rok 2021 pod względem sprzedaży. Dla spółki najlepszy pod kątem wyników handlowych był czwarty kwartał.

Hydro podaje, że w 2021 r. przychody ze sprzedaży wyniosły 149,65 mld koron norweskich (ok. 67,18 mld zł), w porównaniu do 114,29 mld koron rok wcześniej (ok. 51,3 mld zł). Spółka szczególnie jest zadowolona z wyniku EBITDA, w całym roku 2021 wartość EBITDA wyniosła ponad 28 mld koron (ok. 12,5 mld zł) w porównaniu do 13 mld koron (ok. 5,8 mld zł) w roku 2020. Bardzo dobry wynik spółka osiągnęła w czwartym kwartale, było to ponad 9 mld koron (ok. 4 mld zł).

Na dobre wyniki wpłynęło szereg czynników, firma podaje, że wyższe były ceny metali, tlenku glinu, ale także wzrósł wolumen sprzedaży. Jednocześnie wysokie wyniki zostały zmniejszone poprzez rosnące koszty stałe, czyli przede wszystkim energii oraz negatywnymi różnicami w kursach walut.

Hydro idzie w „zielone”

Hydro podaje, że rosnące ceny gazu i energii wpłynęły na znaczący wzrost kosztów produkcji. Spółka była zmuszona do ograniczenia działalności kilku hut w Europie. Na przykład huta pierwotnego aluminium na Słowacji zmniejszyła swoją produkcję, gdzie możliwości produkcyjne wykorzystano z 80 proc. do 60 proc. do połowy lutego 2022. To oznacza roczny spadek produkcji o 35 tys. ton. Norsk Hydro przyznaje, że w obecnej sytuacji energetycznej w Europie należy przyspieszyć tempo transformacji, by zapewnić dostęp do energii odnawialnej po stałych i przystępnych cenach, zarówno dla prywatnych odbiorców, jak i dla przemysłu.

Hydro dużo miejsca poświęca dekarbonizacji w swojej działalności. Hilde Merete Aasheim, prezes spółki przyznaje:

Nasi klienci coraz więcej uwagi zwracają na ślad węglowy produktów, dlatego zamawiają więcej niskoemisyjnego aluminium. Widzimy to w naszych portfelach zamówień, gdzie sprzedaż Hydro Circal, produkowanego w 75 procentach ze złomu pokonsumenckiego, podwoiła się w ciągu ostatniego roku.

Hydro planuje w najbliższym czasie wiele nowych inwestycji, które zwiększą poziom odzyskiwania starego aluminium. Będzie to budowa w Michigan w USA nowego zakładu recyklingu aluminium o wydajności 120 tys. wlewków rocznie. W Norwegii powstanie nowy zakład recyklingu, koszt inwestycji to 105 mln koron. Także na Węgrzech Hydro zbuduje nowy zakład przetapiania aluminium, jego zdolności produkcyjne to 90 tys. ton rocznie. Inwestycje planowane są również w Wielkiej Brytanii, w fabryce recyklingu Deeside zwiększone będą moce produkcyjne do 70 tys. ton aluminium rocznie.

W najbliższych pięciu latach firma spodziewa się podwojenia wolumenu sprzedaży swoich „zielonych” produktów, czyli wytworzonych z częściowo odzyskanego aluminium. W 2022 r. firma spodziewa się wzrostu sprzedaży o 25 proc. profili Hydro Circal w stosunku do 2021 r.

Zobacz również

Veka sponsorem lokalnego sportu, Wiśniowski wspiera skoczka

Veka sponsorem lokalnego sportu, Wiśniowski wspiera skoczka

W ostatnim czasie kilka firm z naszej branży pochwaliło się wsparciem dla sportowców. Wiśniowskiego będziemy oglądać w Pucharze Świata w skokach narciarskich, a Veka będzie widoczna podczas meczów Pucharu Polski. Fakro kontynuuje współpracę z piłkarkami, a Lanko i Oknamix zaczyna z piłkarzami.

Producenci stolarki w rankingu „Najcenniejsze firmy rodzinne 2024”

Producenci stolarki w rankingu „Najcenniejsze firmy rodzinne 2024”

Producenci stolarki mają swoją reprezentację w tegorocznym rankingu najcenniejszych firm rodzinnych. Jego autorzy wyłonili laureatów spośród przedsiębiorstw w poszczególnych województwach.

CAL posadził kolejnych 10 tysięcy drzew

CAL posadził kolejnych 10 tysięcy drzew

W drugiej połowie października pracownicy CAL tradycyjnie posadzili kolejnych 10 tysięcy drzew. Akcja, którą rokrocznie prowadzi suwalski producent drzwi, doczekała już siódmej edycji. Partnerem wydarzenia było "Forum Branżowe".