Trzeci kwartał podsumował właśnie norweski koncern Hydro. Choć udało się utrzymać wzrost wartości sprzedaży, to był to dla firm czas wielu wyzwań.
Hydro podliczyło, że jeśli chodzi o przychody netto ze sprzedaży, to w III kwartale wyniosły one 52,44 mld koron norweskich (ok. 24,2 mld zł) i są wyższe w stosunku do roku ubiegłego o 43 proc., wówczas sprzedaż wyniosła 36,71 mld koron (ok. 16,94 mld zł). Z kolei skorygowana wartość EBITDA obecnie wyniosła 9,72 mld koron (ok. 4,49 mld zł) w porównaniu do 7,21 mld koron (ok. 3,33 mld zł) analogicznym kwartale w 2021 r. Jednak w porównaniu do drugiego kwartału bieżącego roku widać spadek – w okresie od kwietnia do końca czerwca 2022 r. wartość EBITDA wyniosła 11,59 mld koron (ok. 5,35 mld zł).
Firma mierzyła się na rynku z wieloma niekorzystnymi czynnikami. Przede wszystkim na gospodarkę duży wpływ ma wojna w Ukrainie, a także wysokie ceny energii i rosnąca inflacja. Spółka zauważa, że jeśli chodzi o segment ekstruzji, to w trzecim kwartale można było zaobserwować słabnący popyt na wyroby aluminiowe na rynku budowlanym. Co ciekawe, popyt na aluminium rośnie na rynku energii odnawialnej. Poza tym firma informuje, że rośnie popularności „zielonych” systemów Circal i Reduxa, które cechują się niskim śladem węglowym.
Hydro przyznaje, że niepewność na rynkach, wraz z wysokimi kosztami produkcji powoduje, że część fabryk aluminium w Europie i w Stanach Zjednoczonych decyduje się na ograniczenie produkcji. Firma podliczyła, że jeśli chodzi o Europę kontynentalną, to około 50 proc. działalności przemysłu aluminiowego jest obecnie ograniczone.
Także Hydro zdecydowało się dopasować możliwości produkcyjne do obecnych potrzeb rynkowych. Częściowo ograniczona została działalność hut aluminium w Norwegii. Wysokie ceny energii, a także niekorzystne warunki rynkowe skłoniły zarząd Hydro do decyzji, by także zamknąć produkcję podstawową w zakładzie na Słowacji. Ta huta jednak nadal prowadzi działalność w zakresie recyklingu. Firma informuje również, że skupi się na redukcji kosztów.
W drugim kwartale tego roku Hydro poinformowało o zamiarze przejęcia 100 proc. udziałów polskiej firmy Alumetal. Ta transakcja wymaga zgód urzędów na poziomie unijnym, w październiku zaczęła się drugi etap tego przedsięwzięcia biznesowego, Hydro potwierdza zamiar sfinalizowania transakcji.
Zobacz również
IV Charytatywny Turniej w Piłce Nożnej Fundacji Grupy Aliplast już w maju
Już 24 maja 2025 roku odbędzie się IV Charytatywny Turniej w Piłce Nożnej organizowany przez Fundację Grupy Aliplast.
MADE Expo 2025: innowacja i zrównoważony rozwój
Targi MADE Expo 2025 odbędą się w dniach 19–22 listopada 2025 roku, w centrum wystawienniczym Fiera Milano Rho w Mediolanie. "Forum Branżowe" objęło patronat medialny nad tym wydarzeniem.
Grzegorz Białczak w zarządzie Invado, rozpoczęło się Arbonia Next2025
Rozpoczęły się dwutygodniowe targi Arbonia Next2025, w których Grupa prezentuje swoje rozwiązania dostawcom, dystrybutorom oraz klientom. Tuż przed wydarzeniem Grzegorz Białczak, zarządzający Arbonią w Europie Środkowo-Wschodniej, został członkiem zarządu Invado.