Huty aluminium w Europie ograniczają produkcję

Autor: |Data publikacji:

Trzeci kwartał podsumował właśnie norweski koncern Hydro. Choć udało się utrzymać wzrost wartości sprzedaży, to był to dla firm czas wielu wyzwań.

Hydro podliczyło, że jeśli chodzi o przychody netto ze sprzedaży, to w III kwartale wyniosły one 52,44 mld koron norweskich (ok. 24,2 mld zł) i są wyższe w stosunku do roku ubiegłego o 43 proc., wówczas sprzedaż wyniosła 36,71 mld koron (ok. 16,94 mld zł). Z kolei skorygowana wartość EBITDA obecnie wyniosła 9,72 mld koron (ok. 4,49 mld zł) w porównaniu do 7,21 mld koron (ok. 3,33 mld zł) analogicznym kwartale w 2021 r. Jednak w porównaniu do drugiego kwartału bieżącego roku widać spadek – w okresie od kwietnia do końca czerwca 2022 r. wartość EBITDA wyniosła 11,59 mld koron (ok. 5,35 mld zł).

Firma mierzyła się na rynku z wieloma niekorzystnymi czynnikami. Przede wszystkim na gospodarkę duży wpływ ma wojna w Ukrainie, a także wysokie ceny energii i rosnąca inflacja. Spółka zauważa, że jeśli chodzi o segment ekstruzji, to w trzecim kwartale można było zaobserwować słabnący popyt na wyroby aluminiowe na rynku budowlanym. Co ciekawe, popyt na aluminium rośnie na rynku energii odnawialnej. Poza tym firma informuje, że rośnie popularności „zielonych” systemów Circal i Reduxa, które cechują się niskim śladem węglowym.

Hydro przyznaje, że niepewność na rynkach, wraz z wysokimi kosztami produkcji powoduje, że część fabryk aluminium w Europie i w Stanach Zjednoczonych decyduje się na ograniczenie produkcji. Firma podliczyła, że jeśli chodzi o Europę kontynentalną, to około 50 proc. działalności przemysłu aluminiowego jest obecnie ograniczone.

Także Hydro zdecydowało się dopasować możliwości produkcyjne do obecnych potrzeb rynkowych. Częściowo ograniczona została działalność hut aluminium w Norwegii. Wysokie ceny energii, a także niekorzystne warunki rynkowe skłoniły zarząd Hydro do decyzji, by także zamknąć produkcję podstawową w zakładzie na Słowacji. Ta huta jednak nadal prowadzi działalność w zakresie recyklingu. Firma informuje również, że skupi się na redukcji kosztów.

W drugim kwartale tego roku Hydro poinformowało o zamiarze przejęcia 100 proc. udziałów polskiej firmy Alumetal. Ta transakcja wymaga zgód urzędów na poziomie unijnym, w październiku zaczęła się drugi etap tego przedsięwzięcia biznesowego, Hydro potwierdza zamiar sfinalizowania transakcji.

Zobacz również

Veka sponsorem lokalnego sportu, Wiśniowski wspiera skoczka

Veka sponsorem lokalnego sportu, Wiśniowski wspiera skoczka

W ostatnim czasie kilka firm z naszej branży pochwaliło się wsparciem dla sportowców. Wiśniowskiego będziemy oglądać w Pucharze Świata w skokach narciarskich, a Veka będzie widoczna podczas meczów Pucharu Polski. Fakro kontynuuje współpracę z piłkarkami, a Lanko i Oknamix zaczyna z piłkarzami.

Producenci stolarki w rankingu „Najcenniejsze firmy rodzinne 2024”

Producenci stolarki w rankingu „Najcenniejsze firmy rodzinne 2024”

Producenci stolarki mają swoją reprezentację w tegorocznym rankingu najcenniejszych firm rodzinnych. Jego autorzy wyłonili laureatów spośród przedsiębiorstw w poszczególnych województwach.

CAL posadził kolejnych 10 tysięcy drzew

CAL posadził kolejnych 10 tysięcy drzew

W drugiej połowie października pracownicy CAL tradycyjnie posadzili kolejnych 10 tysięcy drzew. Akcja, którą rokrocznie prowadzi suwalski producent drzwi, doczekała już siódmej edycji. Partnerem wydarzenia było "Forum Branżowe".