W podsumowaniu I półrocza mówić będziemy zapewne o dobrym, wzrostowym okresie sprzedaży okien i drzwi. Gorsze nastroje towarzyszą prognozom na II półrocze br., gdyż producenci spodziewają się na ogół spadku popytu na wyroby stolarki budowlanej.
Według najnowszych danych GUS, uwzględniających dane po 5 miesiącach br. sprzedaż szkła float utrzymuje się na poziomie roku 2021. Widać jednak wyraźne przesunięcie jego zużycia w stronę szkła budowlanego. Co prawda sprzedaż pakietów jednokomorowych wzrosła bardzo nieznacznie, bo zaledwie o 2 proc., ale już pakietów dwukomorowych zakupiono aż o 19 proc. więcej niż przed rokiem. Obecnie zespolenia 3-szybowe stanowią już niemal 40 proc. wszystkich stosowanych do okien i fasad.
Ilości te znajdują swoje odzwierciedlenie w liczbie sprzedanych okien, która w okresie styczeń – maj wzrosła nawet dwucyfrowo. Według danych GUS najmniej, bo niemal o 8 proc. wzrosła sprzedaż okien tworzywowych, a 10-procentowy wzrost sprzedaży dotyczył okien drewnianych. Pamiętać jednak należy, że do tej grupy statystyka zalicza również okna dachowe. Maj był kolejnym okresem wysokiego w stosunku do maja 2021 wzrostu sprzedaży okien aluminiowych, gdzie dynamika r/r sięgnęła 25 proc. W okresie od stycznia do maja 2022 sprzedaż okien aluminiowych wzrosła o niemal 15 proc. w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego.
Czerwcowe dane GUS pokazują również dobre wyniki producentów drzwi. Jedynie sprzedaż drzwi tworzywowych była w pierwszych pięciu miesiącach niższa niż rok temu i to aż o 20 proc., ale ten spadek wypełniły drzwi metalowe. Sprzedaż drzwi aluminiowych wzrosła w tym czasie o 16 proc., a drzwi stalowych jeszcze bardziej, bo aż o 20 proc. W maju niższa niż rok temu była również sprzedaż drzwi drewnianych, w tym drzwi wewnątrzlokalowych, ale też w całym okresie I-V 2022 sprzedano ich o 7 proc. mniej niż przed rokiem.
Czekając na dane czerwcowe można założyć, że pokażą one niższą dynamikę wzrostu sprzedaży stolarki. Niemniej jednak w podsumowaniu I półrocza mówić będziemy zapewne o dobrym, wzrostowym okresie sprzedaży okien i drzwi. Gorsze nastroje towarzyszą prognozom na II półrocze br., gdyż producenci spodziewają się na ogół spadku popytu na wyroby stolarki budowlanej. Aktualną prognozę na drugą połowę bieżącego sezonu będzie można przeczytać w czerwcowych raportach Centrum Analiz Branżowych.
Tagi
CABcentrum analiz branżowychdrzwi metaloweokna drewnianerynek drzwi w Polscerynek okienrynek stolarkisprzedaż drzwisprzedaż okienszyby zespoloneZobacz również
Veka sponsorem lokalnego sportu, Wiśniowski wspiera skoczka
W ostatnim czasie kilka firm z naszej branży pochwaliło się wsparciem dla sportowców. Wiśniowskiego będziemy oglądać w Pucharze Świata w skokach narciarskich, a Veka będzie widoczna podczas meczów Pucharu Polski. Fakro kontynuuje współpracę z piłkarkami, a Lanko i Oknamix zaczyna z piłkarzami.
Producenci stolarki w rankingu „Najcenniejsze firmy rodzinne 2024”
Producenci stolarki mają swoją reprezentację w tegorocznym rankingu najcenniejszych firm rodzinnych. Jego autorzy wyłonili laureatów spośród przedsiębiorstw w poszczególnych województwach.
CAL posadził kolejnych 10 tysięcy drzew
W drugiej połowie października pracownicy CAL tradycyjnie posadzili kolejnych 10 tysięcy drzew. Akcja, którą rokrocznie prowadzi suwalski producent drzwi, doczekała już siódmej edycji. Partnerem wydarzenia było "Forum Branżowe".